تحویل زاده قیمت جهانی شیرخشک را ۲.۵ تا ۳ یورو اعلام کرد و افزود: براین اساس قیمت واقعی شیرخشک در داخل ۸۵ تا ۹۰ هزارتومان است، در حالی که هم اکنون قیمت هر قوطی شیرخشک داخلی ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است.

کاهش ۲۰ درصدی تولید شیرخشک نوزادان / قیمت شیرخشک باید گران شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هانی تحویل زاده از دپوی ۵۰۰ تن مواد اولیه در گمرک خبر داد و افزود: طی ۶ ماه اخیر مقادیری مواد اولیه با ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در گمرکات کشور مانده و به رغم پیگیری‌های مکرر، اتفاق خاصی نیفتاده است.

او بیان کرد: دپوی شیرخشک نوزاد از گروه یک به گروه ۲ کالا، بدون هماهنگی و اطلاع تولیدکنندگان رخ داد، در حالی که باید فرصتی به واردکنندگان داده می‌شد تا مواد اولیه خود را ترخیص می‌کردند.

تحویل زاده با بیان اینکه تولید شیرخشک نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است، اظهارکرد: با توجه به کمبود مواد اولیه انتظار می رود که هر چه سریع تر مواد اولیه مانده در گمرک ترخیص شوند، در غیر این صورت تولید کاهش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد ادامه داد: با توجه به دپوی مواد اولیه شرکت‌ها در گمرک جای این سوال مطرح است که چرا وزارت صمت به صورت رسمی ممنوعیت را اعلام نمی‌کند؟

او با تاکید بر اصلاح قیمت شیرخشک در بازار بیان کرد: با اعلام رسمی ممنوعیت واردات، قیمت کنونی شیرخشک باید به بیش از ۲ برابر نرخ فعلی اصلاح شود، در حالی که عدم اعلام رسمی ممنوعیت واردات برخی مواد اولیه مانع قیمت گذاری آزاد شده است.

به گفته تحویل زاده، با توجه به دپوی مواد اولیه راهی جز تامین مواد اولیه با ارز دولتی یا آزاد سازی قیمت وجود ندارد که در مقابل هم به مصرف کننده نهایی یارانه تخصیص بگیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با بیان اینکه امکان خودکفایی ۱۰۰ درصدی مواد اولیه شیرخشک نوزاد وجود ندارد، گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد آب پنیر، ۱۰ درصد لاکتوز، ۱۵ درصد شیرخشک بدون چربی از طریق واردات تامین می شود که با این وجود نمی توان ادعا کرد که ۱۰۰ درصد مواد اولیه خودکفا شد.

به گفته او، هم اکنون ۱۵ درصد مواد اولیه در داخل تامین می شود، اما خودکفایی ارزش بالاتری دارد.

تحویل زاده قیمت جهانی شیرخشک را ۲.۵ تا ۳ یورو اعلام کرد و افزود: براین اساس قیمت واقعی شیرخشک در داخل ۸۵ تا ۹۰ هزارتومان است، در حالی که هم اکنون قیمت هر قوطی شیرخشک داخلی ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است.

او تصریح کرد: وزارت صمت باید هر چه سریع تر این مساله را تعیین‌ تکلیف کند؛ چرا که بدون اعلام به شرکت‌ها، واردات ممنوع شده است، در حالی که باید به واردکنندگان از قبل مهلت داده می‌شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید