علی قنبری با اشاره به دلیل افزایش قیمت دلار می‌گوید: واقعیت این است که امروز تقاضا و عرضه دلار هم با هم برابری نمی‌کند و در نتیجه قیمت دلار افزایش پیدا کرده است.

دلار به بالای ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟ / چه کسی باید رییس بانک مرکزی شود؟

سلام نو- سرویس اقتصادی: این روزها چشم مردم دوباره به قیمت‌های مختلف دوخته شده است، به خصوص قیمت دلار که چند روزی است در کانال صعودی قرار دارد. در چنین شرایطی بازارها مختلف، قیمت کالاهای متفاوت و از همه مهم‌تر دلار به کدام سو می‌رود؟

علی قنبری، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با سلام نو بخشی از شرایط فعلی را محصول روی کارآمدن دولت جدید می‌داند و معتقد است باید به دولت زمان داد.

وی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم تازه شکل گرفته است، گفت: برای قضاوت درباره عملکرد دولت زود است و ما باید بگذاریم دولت مستقر و بازار تثبیت شود و بعد درباره عملکرد دولت جدید به طور جدی صحبت کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به هر شکل یک بخشی از وضعیت فعلی محصول این است که دولت در حال شکل‌گیری است و مسئولین و وزرای دولت هنوز سوار کار نشدند.

با این همه او بلاتکلیفی برخی از پرونده‌های سیاسی را نیز در وضعیت بازار بی‌تاثیر نمی‌داند و می‌گوید: از طرف دیگر شرایط برجام، تحریم‌ها و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف نامشخص است.

وی با اشاره به دلیل افزایش قیمت دلار می‌گوید: واقعیت این است که امروز تقاضا و عرضه دلار با هم برابری نمی‌کند و در نتیجه قیمت دلار افزایش پیدا کرده است.

قنبری در واکنش به برخی پیش‌بینی‌ها درباره صعود دلار به کانال ۴۰ هزار تومان گفت: اگر نتوانند تقاضا را کنترل کنند و از آن طرف عرضه به اندازه تقاضا نباشند قطعا قیمت دلار بالا می‌رود و ممکن است ۴۰ هزار تومان را هم رد کند.

با این همه وی تثبیت یا حتی کاهش قیمت دلار را نیز غیر ممکن ندانست و گفت: اگر برجام امضا و اف‌ای‌تی‌اف پذیرفته شود  بازار و تورم کنترل شده و به دلیل عرضه بیشتر دلار می‌توان انتظار تثبیت یا حتی کاهش قیمت دلار را داشت.

این استاد دانشگاه با تایید تاثیر روانی انتخاب رییس بانک مرکزی بر جو بازار گفت: قطعا انتخاب رییس بانک مرکزی می‌تواند در آرام کردن بازار ارز از نظر روانی موثر باشد. با این همه این تمام ماجرا نیست. به باور من ما امروز به رییس بانک مرکزی نیاز داریم که متخصص زمینه بانکداری بوده و با مسائل اقتصادی به شکل جدی آشنا باشد و بتواند با اقتدار بر بانک مرکزی مدیریت کند.

کد خبرنگار: ۹
۱۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • نصری IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    فقط بافروش اوراق بهادار جلوی نقدینگی وتورم ونرخ بالا رفتن ارز رامی توان گرفت.این هم سودهای پلکانی....... کی هست گوش کنه..
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      باسلام ی کار تخصصص مداوم و اصولی باید انجام شه دیگر کشورهای که مشکلات بدتر از ما هم داشتن چکار کرده و نی کنن که الان به جایگاه رسیدن و حتی در مسیر توسعه هستن به هر صورت میشه الگو کرفت ی بار برای همیشه که منجر به اتلاف وقت منابع و ضرر به اقشار ضعیف بشه و البته اقلیتم سود ببرن تداوم داشتن این موارد خیلی مهمه
  • Farzad IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 1
    خدا کنه بشه دویست هزارتومن
  • منتظر IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 8
    بسه دیگه . پدر مارو برجام درآورد . حالت تهوع داریم . چند سال برجام برجام
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 1
    واقعا چقدر برجام برجام می کنید دیگر کافی نیست ؟...
  • اکبر IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    کسانیکه ادعا میکنند فروش اوراق راه حل است اشتباه میکنند راه اصلی نجات کشور صرفه جویی دولت کوچک کردن دولت است کاهش شعبات بانکها منع استخدام در ممسسات دولتی به مدت سال برای مثال دولت در سنوات قبل نفت میفروخت کارمند استخدام میکرد
  • سعید IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    به نظرم شما که جایگاه آنچنانی در تبین هم چین نظرهایی ندارید اولا با این جملات در بازار التهاب ایجاد میکنید دوما جایگاه شما در راس بانک مرکزی قطعا نخواهد بود پس لطفا دلتون برای ملت ( البته بعید میدونم دلسوزی باشه ) نکنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید