به زودی خدمات ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، از طریق سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ به مشتریان فاقد گوشی هوشمند ارائه خواهد شد. باید دید که این قول بانک مرکزی چه زمانی عملی شده و در اختیار مردم قرار میگیرد.

قول بانک مرکزی برای امکان ثبت پیامکی چک صیاد | ذی‌نفعان چک منتظر حل مشکل خود هستند

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، قانون جدید چک که در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر نیز بخش­هایی از آن اجرا می­شود، تاکنون توانسته بر فرایند صدور چک تاثیرات مثبتی بگذارد. برای مثال، تا قبل از تصویب این قانون، افرادی که معسر شناخته می­شدند نیز می­توانستند مجدد دسته چک بگیرند و چک بکشند. مشخص است که چک­هایی که این افراد صادر می­کردند، به احتمال زیاد بلا­محل بوده و در هنگام مراجعه دارنده چک به بانک جهت وصول، برگشت می­خورد.

از طرف دیگر، چون تا قبل از اجرای قانون جدید چک، صدور چک قابل ردیابی نبود و جایی ثبت نمی­شد، بنابراین بسیاری از فرایندهای پولشویی نیز از این طریق اتفاق می­افتاد. این موارد در کنار برگشت چک­ها، پرونده­های زیادی در قوه قضائیه ایجاد می­کرد و موجب شده بود تا چک ­های برگشتی، دومین رتبه ورود خواسته به دادگستری را داشته باشد. تا جایی که در سال ۱۳۹۵، سید اسدالله جولایی؛ مدیرعامل وقت ستاد دیه کشور، در مصاحبه­ ای بیان کرد که در این سال، ۹۵ درصد زندانیان جرائم غیرعمد را محکومان مالی تشکیل می­دادند و بیش از ۹۵ درصد از زندانیان زن محکوم مالی، به دلیل چک برگشتی محکوم شده بودند.

آمار چک­‌های برگشتی قبل و بعد از اصلاح قانون جدید چک

همچنین در گزارش مرکز پژوهش‌­های مجلس شورای اسلامی تحت عنوان پایش فضای کسب و کار در سال ۱۳۹۵، دغدغه بسیاری از صاحبان کسب و کار و از موانع مهم بر سر راه آنها، مسئله چک برگشتی معرفی شده که بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده بود. به گفته صاحبان کسب و کار در این گزارش مجلس، مسئله چک­های برگشتی حتی از اعمال تحریم­ها و بی­‌ثباتی درقیمت مواد اولیه وارداتی نیز مهم­تر بود.

بنابراین، اگر قانون صدور چک در جهت کاهش آمار چک­های برگشتی اصلاح نمی­شد که از صدور چک بلامحل توسط افراد معسر یا دارای سابقه چک رفع سوء اثر نشده جلوگیری کند، به بسیاری از کسب و کارها صدمات جدی­ای وارد میکرد. از طرف دیگر، افزایش مطالبات وصول نشده صاحبان کسب و کار نیز موجب متضرر شدن در دیگر معاملات و ضرر مضاعف می­شد.

نصرالله پژمانفر؛ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در رابطه با تاثیر اصلاح قانون صدور چک بر کاهش آمار چک­های برگشتی گفت: اجرای قانون جدید چک، بلافاصله بعد از تصویب و ابلاغ این قانون در سال ۱۳۹۷ شروع شد و از زمان اجرای آن تاکنون، قانون جدید چک تاثیر مثبتی بر روی کاهش چک‌های برگشتی از نظر تعداد و ارزش گذاشته است.

طبق آماری که بانک مرکزی هر ماه منتشر می­کند، در سال ۱۳۹۶ نسبت ارزش و تعداد چک­های برگشتی به چک­های مبادله­ شده به ترتیب برابر با ۲۳ و ۱۵ درصد بوده است. در حالی که این آمار بعد از تصویب قانون جدید چک و در سال ۱۳۹۹ به ترتیب برابر با ۱۱.۳ و ۹.۷ درصد است. در نمودار زیر روند کاهش نسبت ارزش و تعداد چک­های برگشتی به مبادله ­شده، از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۹ نشان داده شده است.

قول بانک مرکزی برای امکان ثبت پیامکی چک/ ذی­‌نفعان چک منتظر حل مشکل خود هستند

بهروز محبی نجم آبادی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز درباره این تاثیر اجرای قانون جدید چک گفت: قانون جدید چک ازجمله قوانینی است که نقش زیربنا و زیرساخت را برای فعالیت اقتصادی و بازرگانی دارد. این قانون قدمی در راستای هوشمندسازی و پیشگیری از تخلفات هم است.

لازم به ذکر است که قانون جدید چک به واسطه الزام کاربران چک به ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی و کاهش دخالت افراد در فرایند صدور دسته چک، به سمت ایجاد تقارن اطلاعاتی بین گیرنده و صادرکننده چک حرکت کرده و از این طریق، از صدور چک­های بلامحل جلوگیری کرد.

باید امکان ثبت و تائید چک در سامانه صیاد برای مردم تسهیل شود

یکی از مشکلاتی که برخی از صاحبان کسب و کار با آن مواجه هستند، عدم دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت و در نتیجه عدم دسترسی به سامانه صیاد بانک مرکزی جهت ثبت و تائید اطلاعات چک است. از این رو یکی از راهکارهای حل مشکل این دسته از افراد که امکان ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد را تسهیل می­کند، اتصال خودپرداز و سامانه­ های پیامکی به سامانه صیاد است.

در مورد استفاده از پیامک برای ثبت و تائید چک، به زودی خدمات ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، از طریق سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ به مشتریان فاقد گوشی هوشمند ارائه خواهد شد. باید دید که این قول بانک مرکزی چه زمانی  عملی شده و در اختیار مردم قرار می­گیرد.

اما در رابطه با اتصال خودپرداز به سامانه صیاد نیز باید بانک مرکزی این امکان را فراهم کند تا افرادی که در مناطق محروم صاحب کسب و کاری هستند نیز بتوانند از چک در معاملاتشان استفاده کنند.

مهدی طغیانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با لزوم اتصال خودپرداز به سامانه صیاد گفت: برای رفع مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک، اتصال خودپردازها به سامانه صیاد موثر است و باید صورت بگیرد. علی رغم اینکه مشکل ثبت و تائید چک در مناطق محروم وجود دارد اما شاید درصد کمی از فعالین اقتصادی کشور هستند که به اینترنت دسترسی ندارند یا از مبادلات مالی از طریق بستر نقل و انتقالات الکترونیکی بی بهره­ اند.

رئیس بعدی بانک مرکزی باید در اجرای کامل قانون جدید چک مصر باشد

با توجه به تغییر دولت و ریاست بانک مرکزی، لازم است تا رئیس جدید بانک مرکزی، در جهت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد، همچنین در جهت اجرای سایر تکالیف اجرانشده قانون جدید چک با جدیت بیشتری عمل کند و نمایندگان مجلس نیز پیگیر اجرای کامل قانون جدید چک توسط وی باشند.

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با پیگیری مجلس از اجرای قانون جدید چک گفت: ما در نظر داریم تا در روزهای آتی در مورد اجرای قانون جدید چک جلسه­ای برگزار کنیم و با رئیس بعدی بانک مرکزی نیز در این مورد صحبت کنیم تا در اجرای قانون جدید چک سریعتر عمل کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید