امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفت: ما در افغانستان یک پروسه و عملیات تخلیه و ترک این کشور را داریم و کسانی که کنترل کابل و سرزمین‌های این کشور را در دست دارند، طالبان هستند، بنابراین در شکل عملیاتی، ما باید مذاکره کنیم.

مذاکره با طالبان به معنای به رسمیت شناختن آن نیست / می‌خواهیم پروسه تخلیه از افغانستان با موفقیت صورت گیرد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، رئیس‌جمهور فرانسه که به اربیل عراق سفر کرده، تصریح کرد که گفت‌وگو با طالبان در افغانستان در خصوص تخلیه و ترک این کشور، به معنای به رسمیت شناختن آن نیست بلکه پاریس برای این امر، شروطی دارد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که از روز شنبه گذشته (۲۸ آگوست) برای شرکت در اجلاس موسوم به «همکاری و مشارکت بغداد» به عراق سفر کرده، پس از پایان این اجلاس ابتدا به موصل و سپس به منطقه کردستان سفر کرد.

ماکرون در اربیل

به نوشته «شفق نیوز»، وی در اربیل با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق دیدار کرد و دو طرف درباره روابط کردها و فرانسوی‌ها و اقدام مشترک برای مهار تروریسم رایزنی کردند.

وزیر خارجه فرانسه، سفیر فرانسه در عراق، کنسولگر فرانسه در اربیل و شماری از مشاوران سیاسی و نظامی دولت فرانسه در این دیدار، ماکرون را همراهی کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه در این دیدار ضمن تمجید از نیروهای پیشمرگه، تاکید کرد که به منظور تاکید بر احترام و صداقت میان دو ملت و تداوم پایبندی فرانسه به مبارزه با داعش به دنبال دیدار با بارزانی بوده است.

مصاحبه با شبکه فرانسوی «TF1»

وی شب گذشته در اربیل در گفت‌وگو با شبکه فرانسوی «TF1»، در خصوص گفت‌وگوی پاریس با نیروهای طالبان توضیح داد و گفت که چنین گفت‌وگویی به معنای به رسمیت شناختن دولت آن‌ها نیست.

مذاکره با طالبان به معنای به رسمیت شناختن آن نیست

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی تصریح کرد: «ما [در افغانستان] یک پروسه و عملیات تخلیه و ترک این کشور را داریم و کسانی که کنترل کابل و سرزمین‌های [افغانستان] را در دست دارند، طالبان هستند، بنابراین در شکل عملیاتی، ما باید مذاکره کنیم. اما این به معنای به رسمیت شناختن نیست زیرا ما شروطی را برای این امر طرح کرده‌ایم».

شروط پاریس برای به رسمیت شناختن دولت طالبان

ماکرون در ادامه در این گفت‌وگوی ضبط شده، سه شرط را طرح و تاکید کرد: «طالبان باید نخست به حقوق بشر احترام بگذارد و از تمام کسانی که حق پناهندگی دارند، حمایت و حفاظت کند. اما شرط دوم، وضوح و شفافیت رویکرد آن‌ها در قبال کلیه "جنبش‌های تروریستی" است. زیرا اگر آن‌ها با این جنبش‌ها آرام‌سازی روابط داشته باشند، این موضوع برای همه ما غیرقابل قبول خواهد بود».

وی افزود: «اما شرط سوم، احترام به حقوق بشر و ارزش‌های ما به ویژه احترام به کرامت و عزت زنان افغان است».

تمرکز پاریس بر تخلیه افغانستان در مهلت تعیین شده

ماکرون در پاسخ به این سوال که آیا طالبان اجازه می دهد تخلیه این کشور پس از ۳۱ آگوست نیز ادامه یابد، محتاطانه گفت که نمی‌تواند قاطعانه چیزی بگوید برای همین می‌خواهد که پروسه تخلیه از افغانستان با موفقیت صورت گیرد.

وی با تاکید بر نقشی که قطر از چند ماه پیش در چارچوب مذاکرات با طالبان ایفا کرد،افزود: «ما گفت وگو را با طالبان آغاز کرده‌ایم که توسط چندین کشور متحد دیگر انجام می شود. هدف این است که همه زنان و مردان در معرض خطر بتوانند افغانستان را ترک کنند. آیا چنین امری محقق می‌شود؟ من نمی‌توانم آن را تضمین کنم».

رئیس‌جمهور فرانسه صبح دیروز، همچنین از ارائه طرحی مشترک با لندن، برای ایجاد یک «منطقه امن» در کابل، خبر داد و گفت: «پاریس و لندن به سازمان ملل پیشنهاد ایجاد منطقه امن در کابل را خواهند داد. هدف این پیشنهاد، تعیین منطقه‌ای امن در کابل تحت اختیار سازمان ملل متحد است که امکان ادامه عملیات بشردوستانه را فراهم می‌آورد».

ماکرون افزود: «پیش نویس قطعنامه فرانسه و انگلیس به سازمان ملل متحد ارائه می‌شود تا منطقه امن در کابل برای کسانی که مایل به ترک افغانستان هستند ایجاد گردد».

مهاجرت از افغانستان قابل قیاس با مهاجرت از سوریه در سال ۲۰۱۵ نیست

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه گفت که مهاجرت از افغانستان با مهاجرت از سوریه در سال ۲۰۱۵ قابل قیاس نیست. ورود پناه‌جویان از افغانستان به اروپا پس از تسلط طالبان بر قدرت، در مقیاس و اندازه هجوم گسترده پناه‌جویان در سال ۲۰۱۵ به دلیل جنگ در سوریه، نخواهد بود.

وی ضمن تایید افزایش جریان مهاجرت غیرقانونی به اروپا تصریح کرد: «من فکر نمی‌کنم وضعیتی که ما شاهد آن خواهیم بود با آنچه در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، قابل مقایسه باشد. زیرا افغانستان سوریه نیست و طی این سالها تحرکات زیادی از سوی مهاجران افغان صورت گرفته است. اما آن چه که مسلم است، این است که افراد بیشتری سعی می‌کنند خود را به اروپا برسانند که این امر بر توانایی ما برای استقبال از آن‌ها، فشار وارد می‌کند».

ماکرون با تاکید بر این‌که فرانسه از افغان‌هایی که از سوی طالبان تهدید می‌شوند، استقبال خواهد کرد، گفت: «این امر بدون قید و شرط است ، ما باید آن را انجام دهیم همان‌طور که همیشه آن را انجام داده‌ایم».

به نوشته «القدس العربی»، در سال ۲۰۱۵، اروپا با موج بزرگی از مهاجرت مردمی که در حال فرار از جنگ سوریه بودند، روبرو شد. امری که نارضایتی کشورهای اروپایی را به همراه داشت و میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تقسیم این بار، تنش به وجود آمد. اما در خصوص افغانستان، فرانسه می‌خواهد از افغان‌ها به دلیل همکاریشان با پاریس در گذشته یا آن‌چه که پایبندی به قضایای حقوق بشر می‌خواند، حمایت کند. برای همین است که ماکرون می‌گوید: «هزاران مرد و زن به حمایت نیاز دارند».

وی افزود: «ما تمام تلاش خود را کردیم.. ما با شرکای خود، از طریق مذاکره با طالبان، که در حال حاضر امری تحمیلی است، راه حل‌هایی ایجاد خواهیم کرد که به آن‌ها اجازه می دهد،کابل و افغانستان را ترک کرده و به حمایت دست یابند».

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که جمعه پیش، فرانسه پل حمل و نقل هوایی خود در افغانستان را بست و ایالات محده نیز قصد چنین کاری را دارد.

مهاجرت غیرقانونی یک موضوع حساس در اروپا، به ویژه در فرانسه آن‌هم هشت ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری است. ماکرون نیز در همین راستا تاکید می‌کند که در قبال فشار مورد انتظار، فرض بر این است که اروپا این موضوع را به شیوه‌ای بهتر سازماندهی کند.

احزاب چپ فرانسه از ماکرون به دلیل اظهاراتش در خصوص هجوم پناه‌جویان افغان به صورت غیرقانونی پس از سقوط کابل، به شدت انتقاد می‌کنند و احزاب راست وی را به ساده‌لوحی متهم می‌کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به سوالی درباره خطر روزافزون تروریسم پس از سلطه طالبان بر قدرت در افغانستان گفت: «ما باید هوشیار بمانیم. همچنین نباید خطر تروریسم و مهاجرت را با یکدیگر ادغام کنیم».

وی افزود: «طی سالهای اخیر، تجاوزهایی که عموما در فرانسه صورت گرفت از سوی افراد به صورت انفرادی و تحت تاثیر مفاهیم خارجی بود و توطئه‌چینی خارجی نبود. ما ما امکانات خود را تقویت کرده‌ایم و با شرکای خود و کشورهایی که از تروریسم آسیب دیده‌اند؛ مانند عراق، کار می کنیم».

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید