درگیری ریه در این سویه نسبت به ویروس‌های قبلی و حتی سویه آلفا بالاتر است و بیماران بیشتری دچار این عارضه می‌شوند و هر چه درگیری ریه بالاتر باشد ما ناچاریم بیشتر از کورتون و دگزامتازون استفاده کنیم.

نقش پزشکان در شیوع قارچ سیاه؛ آیا تجویز کورتون و دگزامتازون برای درمان کرونا موجب شیوع این بیماری شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از میزان، دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور درباره میزان نقش پزشکان در شیوع قارچ سیاه به دلیل تجویز بیش از اندازه کورتون و موارد ضروری و غیرضروری مصرف این دارو در درمان بیماران کووید-۱۹ توضیح داد.

دکتر آمیتیس رمضانی دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در پاسخ به این سوال که چرا با وجود شیوع کرونا و تجویز کورتون در یک سال‌ونیم گذشته قارچ سیاه به تازگی در کشور شیوع پیدا کرده است، گفت: سال گذشته تا این اندازه برای درمان کرونا از کورتون و دگزامتازون استفاده نمی‌شد چرا که ما از این موضوع آگاه نبودیم که استروئید یا کورتون تا چه میزان در درمان این بیماری موثر است و در این خصوص حدس‌هایی می‌زدیم و مطالعاتی هم در این باره صورت گرفته بود که شروعی برای مصرف این دارو جهت درمان کووید بود.

وی با اشاره به اینکه امسال برای ما ثابت شده که کورتون و دگزامتازون به شدت در درمان کرونا موثر است و می‌تواند زندگی فرد را حفظ کند، ادامه داد: از طرفی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که تنها مصرف این داروها احتمال ابتلا به قارچ سیاه را بالا نمی‌برد و دیابت نقش بسزایی در ابتلا به این بیماری ایفا می‌کند و بیشتر بیماران مبتلا به قارچ سیاه، سابقه ابتلا به دیابت دارند.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور با بیان اینکه پیک پنجم کرونا بسیار شدیدتر از پیک‌های قبلی است، افزود: ویروس دلتا هم از نظر شدت و سرایت‌پذیری و هم از لحاظ بار فیزیکی در بدن بیمار هزار برابرِ سویه آلفا است. چه برسد به نوع اولیه ویروس که در ووهان شناسایی شد و ما یک سال قبل با آن مواجه بودیم و بسیار ضعیف‌تر از سویه دلتا بود.

رمضان نژاد با اشاره به اینکه سویه دلتا از لحاظ تکاملی بسیار قوی‌تر از نوع اولیه کووید است، اظهار کرد: درگیری ریه در این سویه نسبت به ویروس‌های قبلی و حتی سویه آلفا بالاتر است و بیماران بیشتری دچار این عارضه می‌شوند و هر چه درگیری ریه بالاتر باشد ما ناچاریم بیشتر از کورتون و دگزامتازون استفاده کنیم و مصرف این داروها را برای مواردی گذاشتیم که بیمار دچار درگیری ریه می‌شود و نباید به بیماری که علائمی نظیر گلودرد، سردرد و بدن‌درد دارد، دگزامتازون بدهیم.

وی با بیان این که معمولا بعد از هفته اول و در افرادی که درچار درگیری ریه می‌شوند، این داروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، توضیح داد: ترجیح این است که مصرف این داروها برای این افراد هم کاهش پیدا کند و ضمن در نظر گرفتن این موضوع که در این پیک به سبب افزایش درگیری ریوی مجبور به استفاده از کورتون هستیم، اما نباید این گونه باشد که در موارد غیرضروری و در شرایطی که بیمار درگیری ریه ندارد یا درگیری ریه بسیار کم است، از این داروها استفاده کنیم. در موارد درگیری اندک می‌توان از کورتون خوراکی که دوز بسیار پایین‌تری دارد، استفاده کرد و به طور کلی تجویز غیر ضروری این دارو باید کاهش یابد.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تجویز غیر ضروری کورتون تا چه اندازه در شیوع کرونا قارچ سیاه موثر است، عنوان کرد: می‌توانیم بگوییم در بیشتر موارد تجویز این دارو ضرورت داشته است، اما مواردی هم بوده که امکان عدم تجویز وجود داشته و پزشک آن را برای بیمار تجویز کرده است، اما به طور کلی وقتی موارد بستری افزایش پیدا می‌کند و تعداد بیماران داخل ICU افزایش می‌یابند، قطعا مصرف دگزامتازون بیشتر می‌شود.

وی افزود: برای یک بیمار سرپایی تنها می‌توانیم ۳ دوز تجویز کنیم، اما بیماری که بستری است، بسیار بیشتر از ۳ دوز این دارو را دریافت می‌کند و ما در حال حاضر راهی به جز تجویز آن نداریم و نمی‌توان گفت شیوع قارچ سیاه تقصیر پزشکان و به دلیل تجویز بیش از اندازه آن‌هاست. هر چند در مواردی هم تجویز غیرضروری وجود دارد که باید کاهش یابد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید