اگر از جواب‌های سرسری و ساده دلانه مدافعان انتصاب اسلامی بگذریم به نظر می‌رسد که انتخاب رییسی پیام خاصی را در خود دارد و حتی می‌تواند نشانی از یک تغییر استراتژی باشد و یک انتخاب بی‌دقت، سرسری یا با حواس‌پرتی نبوده است.

محمد اسلامی ریل سازمان انرژی اتمی را عوض می‌کند؟ / رییسی با انتصاب اسلامی دنبال چه هدفی است؟

سلام نو- سرویس سیاسی: روز گذشته ابراهیم رییسی یکی دیگر از معاونان خود را انتخاب کرد، انتخابی که با پرسش‌هایی فراوان روبه‌رو شد و نقدهای پرشماری را حتی در بین بدنه طرفدار وفادار رییسی در پی داشت.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه هفتم شهریور، محمد اسلامی را به سمت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منصوب کرد.

 اسلامی کرسی ریاست سازمان انرژی اتمی را پس از هشت سال از علی‌اکبر صالحی تحویل می‌گیرد، کسی که شناخته شده‌ترین و معتبرترین رییس این سازمان پس از انقلاب اسلامی بوده است. نکته قابل توجه دیگر این است که اسلامی پس از استعفای عباس آخوندی از وزارت راه بر جای او تکیه زد و به عنوان وزیر راه با دولت روحانی همکاری کرد.

از تخصص غیرمرتبط تا ناکارآمدی؛ پرسش‌هایی درباره انتصاب محمد اسلامی

اما از همان ساعت نخست انتصاب محمد اسلامی به ریاست سازمان انرژی اتمی پرسش‌های زیادی در این مورد مطرح شد. بسیاری این انتخاب را غیرمرتبط‌ترین انتخاب رییسی دانستند و این پرسش را مطرح کردند که اسلامی با سوابق کاری و تحصیلی عمرانی چطور برای مدیریت سازمان انرژی اتمی مناسب است؟

پرسش دوم اما به عملکرد اسلامی در وزارت راه و انتقادات نسبت به او باز می‌گردد. بسیاری از هوداران جدی و حتی برخی از نزدیکان دولت رییسی انتقادات شدیدی را متوجه دولت روحانی و به خصوص وزارت راه و شهرسازی می‌کردند و حتی برخی دنبال شکایت از وزیر به علت ترک فعل بودند. اگر آن انتقادات به جای بود این انتصاب چیست و اگر این انتصاب به جا است آن انتقادات چه بود؟

پرسش سومی که مطرح می‌شود اما به این مسئله اشاره دارد که اگر رییسی دنبال همکاری با چهره خاصی از دولت حسن روحانی و رساندن پیامی خاص در این حوزه بود چرا همکاری با علی‌اکبر صالحی را ادامه نداد؟ صالحی به هر شکل تحصیلات مرتبط با مسئله هسته‌ای داشت و یکی از چهره‌های شناخته شده صنعت هسته‌ای ایران بود.

پاسخ مدافعان این انتصاب به این پرسش این است غلامرضا آقازاده از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۸ با لیسانس مهندسی کامپیوتر و سابقه وزارت نفت، رییس سازمان انرژی اتمی بود. پاسخ به سوال دوم نیز این است که آن انتقاد برای زمان و جایگاه دیگری بود و امروز ماجرا فرق‌می‌کند. پاسخ پرسش سوم هم که روشن است؛ رییسی به این دلیل با صالحی همکاری نمی‌کند که با ظریف همکاری نمی‌کند.

پیام‌های پنهان انتصاب محمد اسلامی؛ ایران تغییر استراتژی می‌دهد؟

اما اگر از جواب‌های سرسری و ساده دلانه مدافعان این انتصاب بگذریم به نظر می‌رسد که انتخاب رییسی پیام خاصی را در خود دارد و حتی می‌تواند نشانی از یک تغییر استراتژی باشد و یک انتخاب بی‌دقت، سرسری یا با حواس‌پرتی نبوده است.

محمد اسلامی ریل سازمان انرژی اتمی را عوض می‌کند؟ / رییسی با انتصاب اسلامی دنبال چه هدفی است؟

محمد اسلامی متخصص فیزیک هسته‌ای یا یک دانشمند هسته‌ای شناخته شده نیست، اما سوابقی دارد که او را از زاویه‌ای دیگر با سازمان انرژی اتمی مرتبط می‌کند.

برای درک این مسئله سوابق عمرانی اسلامی را کنار بگذارید و به این بخش از لیست سوابق رییس سازمان انرژی اتمی دقت کنید. اسلامی معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ از ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۴، قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴، رئیس مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶و  در نهایت معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ بوده است.

این نشان می‌دهد که رییس جدید سازمان انرژی اتمی از منظری متفاوت با مدیریت این سازمان بیگانه نیست و می‌تواند این سازمان را به شیوه دیگری هدایت کند، شیوه‌ای که احتمالا با راه و روش صالحی چندان سازگار نیست.

پرسش مهم این جا است که این انتصاب اما الزاما به معنای تغییر رویکرد ایران در سازمان انرژی اتمی و ارسال یک پیام از مجموعه پیام‌هایی است که دولت رییسی می‌خواهد در چهارچوب دکترین مذاکره متکی بر اقتدا به غرب مخابره کند؟

پرسش مهم بعدی این است که این تغییر ریل به مصلحت کشور خواهد بود؟

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 1
    در انتهای تحلیلی که ارائه کردید به زور می خواید چیزی که معنی و مفهوم ندارد به خورد خواننده بدهید. مدیری موفق خواهد بود که شناخت اولیه ای از کار داشته باشد در غیر این صورت می توانید متخصص گوش و حلق و بینی را وزیر راه کنید چوه به تمام مجاری و تونلهای حساس داخلی بدن اشراف دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید