جوادِ ایوبی، درمانگرِ بالینی و روان‌شناسِ مرکز مشاوره عقیده دارد که با مراجعه به درمانگر و روان‌شناس، بخش بزرگی از مشکلات هیجانیِ افراد و اختلالات روانی در جامعه برطرف می‌شود.

استرس ناشی از فقر و مشکلات اقتصادی و بیکاری می‌توانند مستقیماً در اختلالات جنسی اثر بگذارد

سلام نو _ سرویس اجتماعی:  بخش بزرگی از ناخوشی‌های روانی فرد محور هستند و با توجه به پیشینه روانی فرد شکل گرفته‌اند اما یک علت کلی‌تر ایجاد مساله‌های روان‌شناختی می‌تواند شرایط اجتماعی و اقتصادی باشد که افراد مختلف را به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی می‌بینیم افراد به یک شکل زندگی خاص عادت کرده اند و امیدی به تغییر ندارند و حتی راه‌های جدید را امتحان نمی‌کنند و همین عادت کردن و تغییر نکردن خود می تواند باعث حالت های اضطرابی یا افسردگی شود که پایه اکثر مشکلات هیجانی است.

جوادِ ایوبی، روان‌شناس درمانگرِ بالینی در گفت‌وگو با سلام نو در رابطه با اختلالات و ناخوشی‌های روانی گفت: در روانشناسی و روانپزشکی ما حدودا ٢٢ طبقه اختلالات روانی داریم که یکی از این طبقات مربوط به اختلالات جنسی و تمایلات جنسی نابهنجار است که عمدتاً در سه دسته قرار می گیرند، اولاً اختلالاتی که نشان دهنده مشکل در فعالیت جنسی عادی هستند، دوم انحرافات جنسی که شامل ارضای جنسی از طریق منابع غیر عادی هستند و سوم دیسفوریای جنسیتی که فرد از جنس بیولوژیک خود ناراضی است.

وی افزود: در هرسه دسته عوامل مختلفی در تعیین رفتارها و تمایلات جنسی نقش دارند مثل فرهنگی که فرد در آن زندگی می‌کند، روابطی که با دیگران داشته و تجاربی که در طول دوران رشد داشته است، همه و همه می تواند باهم تعیین‌کننده مسائل و مشکلات جنسی باشد.

این درمانگرِ بالینی با بیان این‌که محیط اجتماعی می‌تواند در انحرافات جنسی افراد نقش مهمی داشته باشد، اضافه کرد:  مطالعات نشان داده استرس ناشی از فقر و مشکلات اقتصادی و بیکاری می‌تواند در اختلالات جنسی مستقیماً اثر بگذارد و  همینطور تربیت جنسی ضعیف و محیط آسیب پذیر افراد با سطح اقتصادی پایین زمینه این مشکلات را فراهم می‌کند.

ایوبی با اشاره به این‌که راهکارهای مناسب برای پیشگیری از اختلالات جنسی، آموزش خانواده ها در تربیت جنسی فرزندان، آموزش زوجین قبل از ازدواج  و کمک به ایجاد فضایی ایمن و خالی از قضاوت به این‌گونه افراد است، ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که از این اختلالات و یا نابهنجاری ها رنج می برند از درمان استفاده کنند. برای زوجین که درگیرِ مشکلات جنسی هستند زوج درمانی  یا مراجعه به متخصص سکستراپ می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

وی افزود: بر خلافِ چند دهه گذشته، خوشبختانه در سال‌های اخیر در زمینه آگاهی بخشی و مراجعه به متخصصینِ سلامت روان شاهد یک سیر صعودی بودیم که توجه رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، پزشکان و حتی مراکز سلامت جسمی به بحث های روانشناسی  قبح مراجعه به روان‌درمانگر را کمتر کرده‌است و مطمئنا در سال های آینده این شرایط به مراتب بهتر خواهد شد.

جواد ایوبی با بیان این‌که برخی از افراد به علت عدم آگاهی و باورهای غلطِ جامعه به درمانگر مراجعه نمی‌کنند و ترجیح می دهند به صورت مزمن از یک مسئله رنج ببرند یا دیگران و اطرافیان را رنج بدهند، اضافه کرد: در کنارِ این افراد، اشخاصِ غیر متخصصی که در برخی مراکز مشاوره و حتی در فضای مجازی در این زمینه فعالیت می کنند، تکنیک‌های به شدت سطحی، غیرعلمی و بی تاثیری دارند که می‌تواند باعث عدم اعتماد افراد به روانشناسی شود اما خوشبختانه سازمان نظام روانشناسی در حال برخورد با چنین افراد غیر متخصص است.

این درمانگرِ بالینی ادامه داد: در کنارِ تمامِ این افراد برخی از آن‌ها بسیار مسئولیت پذیر هستند  و  به یک درمانگر یا روان‌شناس مراجعه می‌کنند و ترجیح می‌دهند قبل از آن‌که با تلاشِ بیهوده انگشت اتهام را به سوی دیگران ببرند به خودشان توجه کنند.

این روان‌شناس در پایان با اشاره به این‌که امروزه افراد می توانند با روش های درمانی بسیار اثربخش که برای اختلالات روانی و مشکلات فردی وجود دارد، تغییرات بزرگی را در زندگی خود ایجاد کنند، گفت: نه تنها در آینده بلکه همین الان هم روان‌درمانی بسیار موفق عمل کرده است و متخصصانی که در زمینه روان درمانی فعالیت می کنند توانمند هستند، من شخصا افرادی را دیده‌ام که بعد از یک دوره روان درمانی بخش بزرگی از مشکلات هیجانی خود را حل کرده‌اند و در رابطه با دیگران موفق‌تر بوده‌اند و در زمینه شغلی و تحصیلی هم پیشرفت هایی داشته‌اند.

کد خبرنگار: ۲۲
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    مراجعه به روان درمان پول میخوادواین مردم به قول خودت پول ندارندواگرپول داشتن اصلانیازی به روان درمانی نداشتن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید