عادت به باز گذاشتن دهان، به‌ویژه زمان خوابیدن، می‌تواند نشانه اختلال تنفسی باشد.

آیا با دهان باز خوابیدن نشانه بیماری است؟ | معایب خوابیدن با دهان باز
به گزارش سلام نو، موضوعی که کمتر به آن توجه می‌کنیم، این است که باید از راه بینی نفس بکشیم، زیرا داخل بینی، پرزهای ریزی وجود دارند که آلودگی هوا را می‌گیرند و هوای تا حدودی تصفیه شده را به داخل ریه‌ها می‌فرستند، اما بسیاری افراد به دلایل مختلف، از راه دهان نفس می‌کشند.

جالب است بدانید نفس کشیدن از راه دهان، نشانه مشکل در سیستم تنفسی است و عوارض دارد.

معاینه پزشک لازم دارید
عادت به بازگذاشتن دهان می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلال تنفسی دستگاه تنفسی فوقانی باشد. بنابر این، توصیه متخصصان در این‌باره این است که اگر فردی از راه دهان تنفس می‌کند یا هنگام خواب، دهان او باز می‌ماند، باید هر چه سریع‌تر جهت بررسی دقیق، به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.
علت رایج
احتمال خوابیدن با دهان باز در افراد مبتلا به آسم و آپنه خواب بیشتر است و مردان نسبت به زنان بیشتر مبتلا می‌شوند. طوری که بر اساس نتایج یک مطالعه، تقریبا یک سوم از مردان در هنگام خواب از راه دهان نفس می‌کشند، اما در زنان این آمار تنها ۵ درصد است.
دو دلیل دیگر که دهان فرد در طول خواب باز می‌ماند، مکیدن شست یا لکنت زبان مداوم است. مکیدن انگشت، یک رفتار رایج در کودکان است، اما وقتی این رفتار در دوران کودکی طولانی شود، باعث می‌شود که دهان کودک در هنگام خواب و احتمالا از روی عادت باز بماند.

پیامد زیان‌بار با دهان باز خوابیدن

محققان می‌گویند که خوابیدن با دهان باز به اندازه نوشیدن نوشابه‌های گازدار در زمان قبل از خواب، به دندان‌ها آسیب می‌زند.
نفس کشیدن از راه دهان، باعث خشک شدن دهان می‌شود و اثر محافظتی بزاق در کشتن باکتری مؤثر در اسیدی شدن دهان را از بین می‌برد. با توجه به افزایش سطح اسید دهان، خوابیدن با دهان باز موجب فرسایش و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. در برخی افراد این سطح اسیدی به ۳/۶ می‌رسد که برای فرسایش مینای دندان، کافی و شبیه به نوشیدن نوشابه گازدار قبل از خواب است.
دندان بد فرم
در کودکان، تنفس از راه دهان، رشد فک بالایی را افزایش می‌دهد. دندان‌های بد فرم ممکن است نشان‌دهنده تنفس مداوم و مزمن با دهان باشند.
مشکل بلع
تنفس از راه دهان، باعث خشک شدن دهان می‌شود، زیرا وقتی دهان شما خشک می‌شود، احتمالا به‌جای این‌که دهان را ببندید، زبان را به جلو فشار می‌دهید تا قورت دهید.
در بلعیدن عادی، زبان به سقف دهان فشار می‌آورد و امواجی را ایجاد می‌کند که غذا را به معده و شکم می‌فرستد. با این حال، تنفس با دهان باعث می‌شود هوای بسیار بیشتری را قورت دهید که می‌تواند بر برگشت اسید معده، تأثیر بگذارد. / صدا و سیما
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید