۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 55282849

روز کارمند فرصت مناسبی است تا مشکلات این قشر از جامعه بررسی و اصلاح شود. از آنجا که کارمندان با دلسوزی و وجدان کاری بالا به مردم خدمت می‌کنند، دولت نیز باید از این قشر حمایت حداکثری انجام دهد تا اهداف جامعه به درستی محقق شوند

روز کارمند و هفته دولت

از دوم تا هشتم شهریور ماه هفته دولت نامگذاری شده است. برای قدردانی از اقشار مختلف جامعه، هر روزی از تقویم را به نام یکی از قشرها نامگداری کرده‌اند و هر ساله در هفته دولت، روز ۴ شهریور به کارمندان گرامی اختصاص یافته است. در این روز از کارمندان نمونه در سرتاسر کشور تجلیل و قدردانی می‌شود.

در پی حادثه انفجار دفتر ریاست جمهوری در تاریخ هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت رئیس جمهور محمدعلی رجائی و نخست وزیر محمد جواد باهنر، هفته دولت شکل گرفت تا در آن مردم با فعالیت‌ها و اهداف و برنامه‌های دولت آشنا شوند.

کارمند کیست؟

کارمند کسی است که در یک دستگاه اجرائی کار فکری انجام می‌دهد. دستگاه اجرائی شامل کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و غیردولتی و غیره است. کارمندان در دو بخش دولتی و خصوصی کار میکنند. فلسفه وجود کارمند، خدمت رسانی به جامعه است. مفهوم جدید کارمندی با رشد نظام سرمایه‌داری شکل گرفت. دانشگاههای غرب، نخستین کارمندان را تربیت کردند. جامعه‌شناسان مارکسیستی وجود قشر کارمند را قبول ندارند و جامعه را به دو قشر کارگر و سرمایهدار تقسیم میکنند درحالیکه نظام سرمایه‌داری کارمندان را یکی از اقشار اصلی جامعه در نظر می‌گیرد و جایگاه آنها را طبقه متوسط جامعه می‌داند.

جایگاه کارمند در اسلام

در اسلام به کارمندان منزلت اجتماعی خاصی داده شده است تا آنها از این جایگاه برای رفع محرومیت‌ها و گرفتاری‌های جامعه استفاده کنند. بنابراین اگر کارمندان با انگیزه‌های الهی و خداپسندانه در راه خدمت رسانی به مردم قرار گرفتند، باید بابت این موهبت ارزشمند شکرگزار خداوند باشند زیرا آنها در این جایگاه می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند، آنها را خوشحال کنند و غم آنها را بزدایند.

از ویژگی‌های لازم برای کارمندان می‌توان به تقوا، خیرخواهی درباره مردم و مسئولیت‌پذیری اشاره کرد.

مشکلات نظام اداری

روز کارمند فرصت مناسبی است تا مشکلات این قشر از جامعه بررسی و اصلاح شود. از آنجا که کارمندان با دلسوزی و وجدانکاری بالا به مردم خدمت می‌کنند، دولت نیز باید از این قشر حمایت حداکثری انجام دهد تا اهداف جامعه به درستی محقق شوند. متاسفانه در کشور ما اغلب بین مدیران، کارکنان و ارباب رجوع فرهنگ صحیحی حاکم نیست و این مشکل در ادارات به وضوح مشاهده می‌شود که جای تامل دارد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید