استعمال دخانیات و جویدن توتون باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در دهان می‌شود که باعث تضعیف دندان‌ها و لثه شده و بوی بدن تنفسی را به همراه دارد.

علت احساس بوی بد در بینی چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از شفاآنلاین، متخصصان می‌گویند برخی بیماری‌ها می‌تواند باعث بروز بوی نامطبوع دائمی در بینی شود.

استشمام بوی بد یکی از حالات مشمئز کننده‌ای است که انسان‌ها می‌کوشند از آن اجتناب کنند. با این حال، در برخی موارد افراد به طور مستمر احساس بوی بد در بینی خود دارند که منبع خارجی ندارد. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند.

در این مطلب به اصلی‌ترین دلایل بروز بوی بد در بینی می‌پردازیم:

۱- سینوزیت

سینوزیت حالتی است که در آن سینوس‌های صورت و پیشانی دچار عفونت می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده تنها در آمریکا ۳۱ میلیون نفر از سینوزیت رنج می‌برند. علائم این بیماری شامل فشار در سینوس ها، گرفتگی، آب ریزش بینی، درد صورت، سردرد و بوی بد تنفسی است.

یکی از علائم کمتر شناخته شده سینوزیت استشمام بوی بد در بینی است. این بو به دلیل عبور مخاط از بینی و پشت گلو بروز می‌کند. بیشتر موارد سینوزیت کمتر از ۳ تا ۸ هفته طول می‌کشد اما عفونت‌هایی که بیشتر از ۱۲ هفته طول بکشد به معنای ابتلای فرد به سینوزیت مزمن است. سینوزیت غالباً به طور طبیعی از بین می‌رود، اما تجویز آنتی بیوتیک در موارد شدید انجام می‌شود.

۲- عدم رعایت بهداشت دهان

حفره‌های دندان می‌تواند باعث تجمع باکتری‌ها شود. این باکتری‌ها در فعالیت خود اقدام به انتشار گازهای نامطبوع سولفور می‌کنند که باعث بوی تهوع آور در دهان می‌شود. این گازهای نامطبوع می‌توانند از طریق مجاری ارتباطی میان دهان و سینوس‌ها به این بخش وارد شده و باعث احساس بوی نامطبوع در بینی شوند.

حفره‌های دندان به طور همزمان می‌تواند باعث تخریب دندان‌ها و التهاب لثه شود. به طور عمومی توصیه می‌شود دهان خود را دو بار در طول روز مسواک بزنید و هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

۳- استعمال دخانیات

استعمال دخانیات و جویدن توتون باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در دهان می‌شود که باعث تضعیف دندان‌ها و لثه شده و بوی بدن تنفسی را به همراه دارد. کمتر کسی می‌داند که استعمال دخانیات توانایی بدن برای درک صحیح مزه و بو را تحت الشعاع قرار می‌دهد. از همین رو، ممکن است این افراد بوی نامطبوع را شدیدتر از دیگران درک کنند.

۴- مشکلات گوارشی

بیماری‌هایی مانند رفلاکس اسید معده می‌تواند باعث بروز مزه بد در دهان و رایحه نامطبوع در بینی شود. همچنین بیماری‌های دیگر (گرچه به ندرت) می‌تواند باعث بروز بوی بد در بینی شود که از آن جمله می‌توان به دیابت، بیماری‌های کبدی و کلیوی اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید