سید ابراهیم رئیسی در دفاع از وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: کارآمدی، تخصص، مردم‌داری، فساد ستیزی و صداقت با مردم شاخص محوری برای انتخاب وزرای پیشنهادی، کارآمد بود.

شاخص محوری برای انتخاب وزرای پیشنهادی، کارآمدی بود / در برخورد با فساد خط قرمز نداریم

به گزارش سلام نو به نقل از مهر،حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، ضمن نثار درود به روح بلند شهدای دولت، گفت: در این روزها کادر درمان مجاهدانه از جان مردم صیانت می کنند که همه ما باید از حرکت مجاهدانه این عزیزان متشکر باشیم.

بررسی صلاحیت وزرا در مجلس جلوه مردم سالاری است

وی با تشکر از نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، افزود: اینکه نمایندگان مردم با دغدغه مندی و حساسیت، صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی می کنند جلوه مردم سالاری است.  

رئیس‌جمهور اظهار داشت: بیان دغدغه مندی نمایندگان در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای مردم و مسئولان کار مفیدی است و همانگونه که گفتم جلوه مردم سالاری دینی است.  

رئیسی با اشاره به روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس، گفت: معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بر اساس شاخص هایی بود که ما در دوره انتخابات به مردم قول داده بودیم و تلاش کردیم بر اساس همین شاخص ها، افراد را انتخاب کنیم.

شاخص محوری برای تعیین وزرای پیشنهادی، «کارآمدی» بود

وی اظهار داشت: کارآمدی، تخصص، مردم داری، فسادستیزی و صداقت با مردم و مهمتر از همه اینها کارآمدی در انتخاب وزرای پیشنهادی برای ما اهمیت داشته است و صلاحیت علمی و عملی وزرای پیشنهادی مورد تاکید ما بوده است و در روند و فرایند انتخابی وزرای پیشنهادی این شاخص ها محور انتخاب ما بوده است.  

رئیس‌جمهور با اشاره به سایت، اختصاص یافته برای معرفی افراد منتخب برای تصدی وزارتخانه‌ها از سوی مردم، گفت: در این فرآیند نام دو وزیر نبود به دلیل اینکه این دو مجموعه، مجموعه ای امنیتی یعنی وزارت دفاع و وزارت اطلاعات بودند که برای انتخاب وزرای پیشنهادی در وزارت دفاع با نیروهای مسلح مشورت کردم و همچنین با نخبگان و کارشناسان در وزارت اطلاعات برای انتخاب وزیر پیشنهادی در این وزارتخانه مشورت کردم.

رئیسی گفت: ۱۷ وزیر دیگر نامشان در سایت آمده بود و برخی از آنها بیش از ۳۰ تا ۶۰ بار تکرار شده بود و مردم، این افراد را به عنوان کسانی که می‌توانند در کابینه استفاده شوند، معرفی کردند.

وی با بیان اینکه برای انتخاب دیگر مسئولان نیز از ظرفیت سایت معرفی مدیران و نظر مردم استفاده خواهیم کرد، افزود: این اطلاعات برای انتخاب افراد در رده معاون وزیر و استانداران در قالب یک بانک اطلاعاتی است و این دیدگاه‌های مردم نیز برای استفاده بیشتر در اختیار وزرا قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در کنار بررسی افراد معرفی شده در کمیته های تخصصی از دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی استعلام گرفته شد و نسبت به تک تک کسانی که در معرض انتخاب بودن استعلام گرفته‌ایم و مدارک آن نیز موجود است که جا دارد از سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات برای اینکه به ما در کسب اطلاعات بیشتر از افراد منتخب کمک کردند تشکر کنم.

کوچکترین ناسلامتی در دولت تحمل نخواهد شد

رئیسی خاطرنشان کرد: صلاحیت وزرای پیشنهادی از لحاظ سلامت نفس و داشتن شرایط لازم برای سالم بودن از هرگونه فساد مسئله‌ای مهم است و در انتخاب همه وزرای پیشنهادی این اصول مورد توجه ما بوده است و نمی توان از این شرط گذشت.

وی با بیان اینکه دولتی که می خواهد فساد ستیز باشد، حتما باید توسط افراد پاکدست و فسادستیز اداره شود، اظهار داشت: به همین دلیل همواره فسادستیزی مورد تاکید ما بوده و خواهد بود.

رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان مجلس، افزود: کوچکترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد. دولتی که بخواهد خدمتگزار مردم باشد شرط اساسی آن پاکدستی است.

رئیسی، سلامت نفس و دوری از فساد را در دولت خود جزو شرایط محوری دانست و ادامه داد: سلامت نفس شرطی است که همواره باید مورد توجه ما در دولت مردمی باشد.

وی تصریح کرد: من نسبت به مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد و شرط ضمنی که مردم عزیزمان برای رای به من داشتند مبارزه با فساد بود و اگر گزارشی به من برسد که کسی در مسئولیتی در دولت مرتکب فساد شده است در برخورد با او درنگ نخواهم کرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: البته صرف یک اتهام و یا نکته ای که در یک نامه نوشته شده باشد و یا در جایی مکتوب شده باشد کفایت نمی‌کند. ما باید موضوع را بررسی کنیم. شما هم این موضوعات را به صورت دقیق بررسی کنید. صرف اتهام کفایت نمی‌کند.

رئیسی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، گفت: حرمت مومن همانند حرمت کعبه است و ما باید آن را حفظ کنیم. البته اگر به یک سند محکمی رسیدیم باید روند قانونی موضوع را طی کنیم.  

هیچ اتهامی به وزرای پیشنهادی ثابت نشده است

وی افزود: نسبت به برخی وزرای معرفی شده مطالبی مطرح شد که باید بگویم هیچ رای مستند شده و قطعی شده نسبت به هیچ کدام از وزرای معرفی شده وجود ندارد. مواردی نسبت به شخصی مطرح بوده که مورد بررسی قرار گرفت،  اما این اتهام مستقر نشده و هیچ امر قطعی نسبت به کسی تعلق نگرفته است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من با قطعیت به شما نمایندگان عزیز می گویم که نسبت به هیچ کدام از وزرای معرفی شده اتهامی مستقر و ثابت نشده است و اگر اتهامی نیز مطرح شده رفع شده است.

در برخورد با فساد خط قرمز ندارم

رئیسی با تاکید بر اینکه با برخورد با فساد هیچ خط قرمزی نداریم، خاطرنشان کرد: خط قرمز ما نسبت به فساد فقط بی استناد صحبت کردن است. من در دستگاه قضایی هم که توفیق خدمت داشتم، همیشه گفته بودم خط قرمز ما این است که کسی بدون استناد نسبتی به کسی بدهد. اما اینکه این فرد، چه کسی و در چه جایگاهی باشد برای ما مهم نیست و در عمل هم شما دیدید که مشی ما این گونه بوده است و این گونه خواهد بود.

وی گفت: در همین ایامی که بحث بررسی وزرا در مجلس مطرح بود مواردی مطرح شد که من نسبت به آنها حساس شدم و با دوستانم در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تماس گرفتم و از آنها خواستم که سریع این موضوع را بررسی کنند زیرا اگر برایمان مشخص شد که آن فرد معرفی شده مرتکب یک جرمی شده و اتهامی متوجه او است نظرم را عوض کنم. من برای معرفی افراد قسم نخورده‌ام.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه من همراهی و همکاری مجلس و دولت را ضروری می‌دانم، گفت: مردم تاب تحمل اختلاف دولت و مجلس را ندارند و از تکرار خاطرات تلخ گذشته سخت در رنج هستند.

وی تصریح کرد: من معتقدم به عنوان کسی که مردم به او اعتماد کرده اند، حتما باید افراد صالح معرفی کنم. دوستان ما در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تیم هایی را مشخص و در سه روز این موضوعات را بررسی کرده اند و به من اعلام شد که موضوعی متوجه این افراد نبوده و اطلاعات مطرح شده درست نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آقای قالیباف و روسای کمیسیون های تخصصی در مجلس در روند و فرآیند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و افراد مدنظر، قرار گرفته بودند تا این عزیزان در جریان باشند چه کسانی در معرض انتخاب ما برای وزارتخانه ها قرار دارند.

همکاری دولت و مجلس ضروری است

رئیسی، همکاری و همراهی دولت و مجلس را یک ضرورت دانست و افزود: نمایندگان محترم، مردم تاب تحمل اختلاف بین مجلس و دولت را ندارند و از تکرار خاطرات تلخ ادوار گذشته و بگومگوهای بین قوا در رنج هستند.  من اعلام می کنم امروز همکاری دولت و مجلس برای پیشرفت و پیشبرد امور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و ما بر این امر همواره تاکید خواهیم داشت.

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور، گفت: نمایندگان محترم چه مخالف و چه موافق نکاتی را در این چند روز از روی دلسوزی و دغدغه مندی  نسبت به شرایط کشور و شیوع کرونا که بسیار شرایط بدی است، مطرح کردند که ما تصمیماتی را گرفته‌ایم و با مستقل شدن دولت، کار را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در خصوص مسائل اقتصادی مطالبی مطرح شد و نمایندگان از سر دلسوزی دغدغه های خود را گفتند، این شرایط می‌طلبد که کار دولت سریعا آغاز شود. معیشت مردم و شرایط بیماری کرونا، ما و مردم را رنج می دهد و هر روز شاهدیم تعدادی از عزیزان مان جان خود را از دست می دهند. امیدواریم با استقرار دولت و با پیگیری و همکاری مجلس شرایط را تغییر دهیم به نحوی که دغدغه مردم رفع شده و مشکلات آنها کاهش پیدا کند.

انتظار رئیسی از نمایندگان؛ رأی بالا به وزرای پیشنهادی بدهید

رئیسی همه وزارتخانه ها را مهم  دانست و گفت:اگرچه همه وزارتخانه ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند و این روزها بر اهمیت هر بخش تاکید کرده اید، اما حوزه هایی که با نان و جان مردم در ارتباط هستند مانند وزارت بهداشت، اقتصاد و دارایی، کشاورزی، رفاه و صمت که در خط مقدم خدمت رسانی به سفره مردم هستند اهمیت خاصی دارد و من می خواهم تاکید کنم که ان شاءالله با رای شما این وزارتخانه و همه وزارتخانه های کشور سروسامان بگیرد، چون وزرای محترمی[وزرای سابق] که آینده کار بر عهده آنها نیست، شاید این روزها یک سستی برای آنها ایجاد شده باشد و می طلبد سریعا وزرا بعد  از کسب رای اعتماد شما نمایندگان مشغول به کار شوند.

وی تصریح کرد: خواسته من این است همه وزرای معرفی شده با رای بالا و پشتوانه قوی از ناحیه مجلس شورای اسلامی انتخاب شوند تا بتوانند کارشان را با قدرت شروع کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید