طبق اعلام منابع دیپلماتیک، عربستان در سطح وزیر خارجه در اجلاس بغداد که شنبه آینده در عراق برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

وزیر خارجه عربستان به اجلاس بغداد می‌رود

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک در ریاض از حضور «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اجلاس بغداد خبر دادند.

منابع یادشده به خبرگزاری آلمان خبر دادند که وزیر خارجه عربستان سعودی هیأت این کشور در اجلاس بغداد را که قرار است شنبه آینده در عراق برگزار شود، رهبری خواهد کرد.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، امروز (چهارشنبه)، به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که بن فرحان به نیابت از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی  در این اجلاس مشارکت خواهد کرد و تعدادی از مقامات ارشد ریاض نیز او را در این سفر همراهی خواهند کرد.

طی روزهای گذشته، عراق رسما از کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، مصر،‌ اردن، کویت، ایران برای مشارکت در اجلاس بغداد دعوت کرده است. طبق گزارش رأی الیوم، نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، تا این لحظه، حضور «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست مسجل شده است.

با آنکه از این نشست با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرده است. برخی ناظران بین‌المللی در مفید بودن این اجلاس ابراز تردید کرده‌اند چراکه رئیس جمهور سوریه یکی از همسایگان مهم عراق به آن دعوت نشده است. آنها این رویکرد را ناشی از فشار آمریکا تفسیر کرده‌اند. 

طبق گزارش‌های منتشر شده، سفیر مسکو در بغداد به نمایندگی از طرف کشورش در اجلاس مذکور حضور پیدا خواهد کرد؛ اما سطح نمایندگی مابقی کشورهای دعوت‌شده به‌ویژه ایران و ترکیه هنوز مشخص نشده است.

هدف از برگزاری این نشست کاهش تنش در منطقه و تمرکز بر تلاش‌ها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی عنوان شده است.

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، روز سه‌شنبه، در گفت‌وگویی مطبوعاتی در این خصوص اظهارداشت: «بغداد بازخوردهای بسیار مثبتی از کشورهای دعوت‌شده به اجلاس بغداد دریافت کرده است».

وی همچنین با بیان اینکه روابط بغداد و دمشق خوب است، عنوان کرده بود که مسئله حضور سوریه در این اجلاس مورد اختلاف است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید