بعضی از رایج‌ترین علائم بیماری بعد از کووید ۱۹ یا همان کووید طولانی شامل تنگی نفس، خستگی، اختلال در عملکرد شناختی که مردم آن را اختلال در تمرکز حافظه نیز می‌گویند، است.

علائم ابتلا به کرونای طولانی مدت را بشناسید

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اطلاعات از مدت زمان ماندگاری شرایط کرونایی پس از ابتلا هنوز کاملاً مشخص نیست؛ بعضی از بررسی‌ها نشان داد که این بیماری می‌تواند سه ماه طول بکشد و بعضی تا شش الی 9 ماه نیز گزارش شده است.

مسعود ضیایی اظهار کرد: اگر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و درمان شده‌اید، اما هنوز برخی از علائم را دارید ممکن است بیماری داشته باشید که بیماری پس از کووید ۱۹ نامیده می‌شود که گاهی اوقات این بیماری با عنوان کووید طولانی مدت نیز گفته می‌شود.

وی افزود: بعضی از رایج‌ترین علائم بیماری بعد از کووید ۱۹ یا همان کووید طولانی شامل تنگی نفس، خستگی، اختلال در عملکرد شناختی که مردم آن را اختلال در تمرکز حافظه نیز می‌گویند، است؛ این سه مورد رایج‌ترین علائم هستند با این حال بیش از ۲۰۰ علائم وجود دارد که اواسط بیماری‌های مختلف گزارش شده است.

وی ادامه داد: لیست علائم طولانی است؛ بنابراین علائم دیگری که بیماران یا افراد ممکن است تجربه کنند، مانند درد قفسه سینه، اختلال در صحبت کردن، اظطراب یا افسردگی، تب، از دست دادن حس بویایی و چشایی که این لیست بسیار طولانی است، اما سه موردی که اول بیان شد موارد اصلی هستند.

ضیایی افزود: اطلاعات از مدت زمان ماندگاری این شرایط هنوز کاملاً مشخص نیست؛ بعضی از بررسی‌ها نشان داد که این بیماری می‌تواند سه ماه طول بکشد و بعضی تا شش الی 9 ماه نیز گزارش شده است، اما همانطور که می‌دانید حدود یک سال و نیم است که درگیر این همه گیری هستیم و نیاز است تا بررسی‌ها و مطالعات بیشتری انجام شود تا بیمارانی را که به این بیماری بعد از کووید ۱۹ مبتلا شدند را به مدت طولانی تر دنبال کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی تصریح کرد: هر فردی که به بیماری پس از کووید ۱۹ مبتلا می شود باید دنبال دریافت مراقبت‌های لازم باشد که توسط ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه ارائه می‌شود.

ضیایی اظهار کرد: همچنین متخصصان توانبخشی مرتبط و در کارهای اجتماعی، روانشناس اجتماعی و متخصصان بهداشت روانی می‌توانند کمک کننده باشند؛ اینها مراقب‌ هایی است که افراد مبتلا به بیماری پس از کرونا باید دریافت کنند.

وی با بیان اینکه محققان در حال کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت مکانیزم واقعی بیماری هستند، تصریح کرد: در مورد واکسن کرونا، کاملا واضح است که برای جلوگیری از عفونت ویروس، پیشگیری و بهترین راه برای جلوگیری از بیماری و ایجاد بیماری‌های پس از کرونا است.

وی تصریح کرد: واکسن‌های تایید شده موجود از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین همه کسانی که واجد شرایط هستند باید واکسن بزنند و البته که اقدامات پیشگیرانه بهداشتی مانند ماسک زدن، رعایت فاصله فیزیکی و شستن دست‌ها برای جلوگیری از کرونا بسیار حائز اهمیت است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید