۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 55282277

آگهی ترحیم یا اعلامیه ترحیم از گذشته مورد استفاده زیادی بود و در عصر فعلی از کاربرد آگهی ترحیم نه تنها کاسته نشد بلکه فضای مجازی بستری بهتر برای انتشار اعلامیه ترحیم و طرح های تسلیت فراهم کرد.

کاربرد اعلامیه ترحیم

در ابتدا ببینیم معنی لغوی آگهی چیست؟

    ورقه هایی حاوی مطالب خبری و اطلاع رسانی که ازطرف دولت، حزب یا جمعیتی و یا گروه یا حتی فردی برای اطلاع رسانی به عموم یا افرادی خاص منتشر شود را اعلامیه گویند. این مطالب می تواند سیاسی، مذهبی، تجاری و غیره باشند.

    گاها خبرها را از طریق رسانه های جمعی مانند رادیو و تلویزیون و نشریاتی مثل روزنامه ها و مجلات به سمع و نظر مخاطبین می رساندند. بعضی اخبار و اعلامیه های خصوصی تر نیز منتشر میشد که مخاطب خاص داشت. مثلا فروشگاهی که میخواست محصول جدیدی ارائه دهد یا محصولات خود را حراج زده بود و یا حتی فروشگاهی که تازه افتتاح شده و میخواست مخاطبان خود را جذب کند تا از فروشگاه بازدید کنند. حال روش های متناسب را باید به کار می بستند تا پیام خود را به نحو احسن به گوش مخاطب هدف خود می رساندند.

    طبیعتا یکی از بهترین روش ها برای بیزینس های کوچک چاپ و انتشار اعلامیه بود . این اعلامیه ها در قالب های مختلفی نظیر تراکت، پوستر، درج آگهی در مجلات و روزنامه ها، بروشور و کاتولوگ، بولتن و سایر اقلام تبلیغاتی انتشار می یافت.

    امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن بستر های جدید و نوین در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی، این اعلامیه ها شکلی متفاوت تر به خود گرفته اند و کمی از شکل سنتی خود جارج شده اند. برای مثال: اگر در گذشته از یک طرح تبلیغاتی نظیر پوستر و یا تراکت 1000 عدد به چاپ می رسید، در بهترین حالت این اعلامیه ها تنها به دست هزار نفر از مخاطبان می رسید حال آنکه چند درصد از کسانی که این آگهی ها به دستشان می رسید مخاطب هدف از چاپ و نشر آن آگهی بودند بماند!

اما شما امروزه می توانید با انتشار تنها یک آگهی در فضای مجازی مثل شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام و تلگرام و با هزینه بسیار کمتری و حتی گاها رایگان تعداد بسیار زیادی از افراد را حتی به صورت هدفمند تر از آن آگهی مطلع کنید.

    به جرات می توان گفت امروزه یکی از بدترین و تلخ ترین اطلاعیه هایی که در کوچه و خیابان و یا حتی فضای مجازی به چشم می خورد آگهی فوت دوست یا آشنا و یا حتی افرادی باشد که شاید ما اصلا آن ها را نشناسیم.

    با وجود این که هیچ یک از ما به هیچ وجه تمایلی برای فکر کردن به این قلم از آگهی ها نداریم اما گریز از این واقعیت تلخ اجتناب ناپذیر است. همه ی ما خواسته و یا ناخواسته روزی مجبور به انتشار این آگهی ها هستیم. حال چه در قالب آگهی ترحیم، بنر تسلیت و یا انتشا یک اعلامیه ترحیم در فضای مجازی.

    آگهی ترحیم ( اعلامیه ترحیم یا آگهی فوت)، در واقع یک دعوتنامه از جانب عزیزان و بستگان و صاحبان عزا و اقوام نزدیک فرد متوفی می باشد. این دعوتنامه ها بیشتر برای دعوت از نزدیکان، بستگان و دوستان متوفی برای شرکت در مراسم عزا برای تسکین و آمرزش روح متوفی می باشد. اعلامیه ترحیم می تواند توسط یکی از آشنایان و عزیزان به صورت یک اطلاعیه مستقل چاپ شود و یا در یک روزنامه و حتی در پلت فرم های فضای مجازی منتشر شود تا نزدیکان و بستگان شخص متوفی از فوت آن باخبر شوند.

    این پیام ها گاها در قالب بنر تسلیت ارائه و به چاپ می رسند. بنر های تسلیت معمولا بصورت های مختلف عمودی و افقی و در ابعاد گوناگون به چاپ می رسند. معمولا این بنر ها بصورت رنگی چاپ شده و در طراحی آن از تصاویری مربوط به سوگواری مثل شمع و عناصر سنتی و مذهبی که با فرهنگ و مذهب ما ایرانیان مطابقت داشته باشد استفاده می شود.

   از زمان پیدایش دستگاه های چاپ بنر تا به امروز بنر های تسلیت معمولا با رنگ زمینه مشکی طراحی به چاپ می رسند. اما در سال های اخیر و با بالا رفتن هزینه های دستگاه های چاپ و مواد اولیه و اصلی این تولیدات از قبیل رنگ و رول های بنر تغییراتی در ابعاد و رنگ آگهی ترحیم ها ایجاد شده است. بنر ها کمی کوچکتر شده اند تا متراژ کمتری مصرف شود و در طراحی آن نیز از رنگ های روشن و حتی گاها این طرح ها با زمینه روشن طراحی می شوند تا رنگ کمتری مصرف شود .

کاربرد اعلامیه ترحیم

کاربرد اعلامیه ترحیم در عصر فعلی

ایران از اقوام متنوع و مختلفی تشکیل شده، به همین دلیل آداب و رسوم عزاداری و سوگواری هر قوم متفاوت است. اما برخی از آداب و رسوم بین تمام اقوام مشترک است. به عنوان مثال: تقریبا تمام افراد در روز فوت عزیز شان با چاپ و انتشار آگهی ترحیم چه بصورت میدانی و چه بصورت مجازی این واقعه را به دیگران اعلام می کنند. آگهی ترحیم صرفا جهت اطلاع رسانی و دعوت آشنایان برای حضور در مراسم سوگواری متوفی انتشار می یابد.

بعد از برگزاری مراسم چهلم که همانطور که از نامش پیداست، چهل روز بعد از فوت متوفی برگزار می گردد صاحبان عزا با خارج شدن از لباس عزا، تا سالگرد معمولا مراسمی ندارند و در سالگرد برای بزرگداشت یاد آن مرحوم مجدد مراسمی برگزار می شود. که اطلاع رسانی تمام این مراسمات با چاپ و توزیع اعلامیه ترحیم انجام می شود.

    در عصر حاضر نه تنها از کاربرد آگهی ترحیم کم نشده بلکه با پیشرفت جوامع در زمینه ارتباطات به آن افزوده شده است. به عنوان مثال طرح های آگهی و اعلامیه ترحیم را در اینستاگرام به عنوان استوری و پست و حتی قرار دادن آن به جای تصویر پروفایل ، برای اطلاع رسانی عمومی انتشار می دهند.

    همانطور که گفته شد انتشار آگهی ها بویژه آگهی ترحیم و پیام های تسلیت در فضای مجازی با کمترین هزینه و بدون صرف زمان و بازخوردی بسیار زیاد امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در عوض اعلامیه ترحیم در سطح شهر کمتر مشاهده می شود.

در آخر یاد آور می شویم این واقعه تلخ ، زمانی برای هر انسانی رخ خواهد خواهد. و به قول معروف مرگ فقط برای همسایه نیست و روزی به سراغ ما نیز خواهد آمد، پس بکوشیم با نیکی به دیگران و جلب رضایت پروردگار به توشه آخرت خود بیفزاییم.

ده روز مهر گردون افسانه است و افسون         نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید