ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت:از همه شرکا در توافق هسته‌ای و نیز آمریکا دعوت به خودداری از گامهای ناسنجیده می‌کنیم که ممکن است موانع بیشتر در مسیر عادی‌سازی وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کند.

تاکید روسیه بر ازسرگیری فوری مذاکرات احیای برجام

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، زاخارووا شامگاه سه شنبه در بیانیه ای در سایت وزارت امور خارجه روسیه، با اشاره به وضعیت دشوار پیش آمده در مورد احیای برجام و تلاش های ایران در پاسخ به زیاده خواهی طرف های اروپایی و تحریم های آمریکا گفت: تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی، ازسرگیری فوری روند مذاکرات برای احیای برجام است.

مذاکرات برای احیای برجام پس از چند دور برگزاری در وین از ۲۰ ژوئن متوقف شده است.

وی افزود: از همه شرکا در توافق هسته ای و نیز آمریکا دعوت به خودداری از گامهای ناسنجیده می کنیم که ممکن است موانع بیشتر در مسیر عادی سازی وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران ایجاد کند.

وی با اشاره به بیانیه اخیر گروه تروئیکای اروپایی درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تولید اورانیوم غنی شده در ایران با سطح غنی سازی تا ۲۰ درصد و نیز افزایش توانمندی غنی سازی اورانیوم ایران تا ۶۰ درصد، گفت: اگر چه این اقدام ایران عدول از توافق های ثبت شده در برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران است اما این واقعیت را درک می کنیم تا اندازه زیادی این گونه اقدام ایران به دلیل عدم وجود نتایج عملی معین از تلاش ها برای احیای کامل معامله هسته ای است و در همین حال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و کشورهای ثالث همکاری کننده آن همچنان پا برجا است.

زاخارووا ادامه داد: اما نگران آن هستیم که این مساله ما را بیشتر از اهداف اعلام شده دورتر می کند و ایجاد شرایط برای اجرای پایدار توافق های درچارچوب برجام دشوارتر می شود.

یورو نیوز روز پنجشنبه هفته گذشته گزارش داد که کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس عصر پنجشنبه درباره تسریع غنی سازی در ایران با توجه به گزارش آژانس انرژی اتمی بیانیه ای منتشر کرده است.

به گزارش ایرنا از یورو نیوز، تروئیکا اروپایی در بیانیه ای در مورد گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی که تأیید می کند ایران برای اولین بار فلز اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد تولید کرده و ظرفیت اورانیوم غنی شده را به ۶۰ درصد رسانده است، اظهار نگرانی کردند.

وزرای خارجی کشورهای اروپایی که تا کنون خود در قبال توافق برجام تعهدی را بر عهده نگرفته اند در بیانیه خود متذکر شدند که ایران باید فعالیت های خود در نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بدون تاخیر متوقف کند.

کشورها اروپایی در ادامه مدعی شدند که ما از ایران می خواهیم هرچه سریعتر به مذاکرات وین باز گردد تا به نتیجه سریع و موفقیت آمیزی دست پیدا کرد. ما بارها تاکید کرده ایم که گذر زمان به نفع هیچکس نیست.
بیانیه کشورهای اروپایی در حالی منتشر می شود که سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه به تازگی در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: برنامه‌ها و اقدامات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با ان پی تی و تعهدات ایران ذیل پادمان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در ارتباط با برجام نیز در چارچوب خود برجام صورت پذیرفته و همانگونه که بارها اعلام شده در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده و عدم پایبندی کامل طرف های دیگر برجامی، بویژه سه کشور اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام میباشند.

خطیب زاده تاکید کرد: بدیهی است مادامیکه اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرفهای برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را صرفا بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری مینماید.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید