چای سیاه باعث بیداری و افزایش فعالیت مغز در افراد می‌شود، همچنین به علت دارا بودن کافئین در کم فشاری خون نقش دارد. مطابق شواهد موجود مصرف چای ریسک ابتلا به سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش خطر سکته قلبی با مصرف چای سیاه + فواید و مضرات

به گزارش سلام نو به نقل از شفاآنلاین، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید و مضرات چای سیاه توضیحاتی داد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مصرف چای سیاه اظهار کرد: چای سیاه برای بیدار نگهداشتن بدن یا اصطلاحا کاهش خستگی مصرف می‌شود.

او افزود: چای سیاه می‌تواند روی حافظه تاثیر بگذارد و از بروز پارکینسون جلوگیری کند و در رفع سردرد و تنظیم فشار خون خیلی از افراد نقش دارد.

جوزدانی با بیان اینکه چای سیاه ۲ تا ۴ درصد کافئین دارد، تاکید کرد: چای سیاه دفع ادرار را در فرد زیاد می‌کند و علائم بیماری پارکینسون را کاهش خواهد داد. همچنین، چای سیاه آنتی اکسیدان‌هایی دارد که می‌تواند به بیماری‌های قلب و عروق کمک کند.

مصرف چای ریسک ابتلا به سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: چای سیاه باعث بیداری و افزایش فعالیت مغز در افراد می‌شود، همچنین به علت دارا بودن کافئین در کم فشاری خون نقش دارد. مطابق شواهد موجود مصرف چای ریسک ابتلا به سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

جوزدانی گفت: مصرف مرتب چای سیاه و چای سبز ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد. طبق مطالعات دیگر زنانی که در سنین بالاتر از چای استفاده می‌کنند در مقایسه با زنان دیگر احتمال شکستگی استخوان لگن در آن‌ها کمتر است.

صفر تا صد فواید و مزایای مصرف چای سیاه/ سرطان‌های قلبی را با مصرف چای سیاه کاهش دهید

معایب مصرف زیاد چای که نباید از آن بی خبر باشید!

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: دریافت روزانه ۵ فنجان چای باعث سردرد می‌شود و اختلالات خواب، اسهال، بیقراری، حالت تهوع، تپش قلب، گیجی، احساس صدا در گوش را به وجود می‌آورد. کافئین زیاد در چای می‌تواند با جذب آهن تداخل داشته باشد.

جوزدانی با بیان اینکه خانم‌ها معمولا در سنین میانسالی بیشتر دچار کمبود آهن ناشی از تداخل چای با مغز می‌شوند، تاکید کرد: یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از وعده‌های غذایی نباید چای مصرف شود، البته این موضوع در وعده صبحانه متفاوت است چرا که مواد صبحانه مانند: پنیر، تخم مرغ و ... حاوی آهن نیستند.

صفر تا صد فواید و مزایای مصرف چای سیاه/ سرطان‌های قلبی را با مصرف چای سیاه کاهش دهید

نکاتی درباره مصرف چای ویژه مادران شیرده و باردار

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مصرف چای در دوران شیردهی و بارداری گفت: دریافت کافئین از منابع چای، قهوه، نوشیدنی‌های کافئین دار در این دوران باید محدود شود؛ چرا که دریافت بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در طول روز می‌تواند باعث ایجاد سقط جنین و بیقراری در کودک شیرخوار شود؛ بنابراین در دوران بارداری و شیردهی چای باید به صورت کمرنگ مصرف شود یا آن را حذف کنند.

جوزدانی بیان کرد: اگر کودکی آنامی فقر آهن دارد، مصرف چای باید در او محدود شود و با فاصله از غذاها مصرف شود. مادران شیرده با مصرف ۳ وعده چای در طول روز اسهال کودک را افزایش خواهند داد؛ بنابراین کسانی که دچار آنامی یا فقر آهن هستند باید مصرف آن را منع کنند تا به صورت کامل خوب شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: چای سیاه با خیلی از داروها تداخل دارد؛ بنابراین از آن جایی که داروهای ضد افسردگی رایج هستند لازم است تا چای با فاصله از داروها و به صورت کمرنگ مصرف شود.

جوزدانی اضافه کرد: هر لیوان چای بسته به کمرنگ بودن یا پررنگ بودن، می‌تواند ۴۰ تا ۱۲۰ میلی گرم کافئین برای فرد تامین کند. افرادی که قصد دریافت انرژی از چای و افزایش فعالیت مغزی دارند باید یک تا ۳ لیوان چای در طول روز مصرف کنند. برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی هم حداقل یک لیوان چای کمرنگ در طول روز توصیه شده است و برای جلوگیری از سرطان تخمدان هم حداقل دو فنجان چای کمرنگ در طول روز توصیه می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید