دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مادران باردار در خطر بالاتر ابتلا به کرونا نیستند، اما در صورت درگیری، احتمال بروز اشکال شدیدتر بیماری در آنها نسبت به زنان غیر باردار در سن مشابه بیشتر خواهد بود.

چند نکته مهم درباره تزریق واکسن کرونا به زنان باردار

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی، واکسیناسیون مادران باردار به منظور جلوگیری از بروز خطرات ابتلا به کووید ۱۹، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته انجام واکسیناسیون مادران باردار واجد شرایط در ایران، پس از انجام مشاوره و در صورت رضایت خود مادر  انجام می شود.

براساس این گزارش ، همچنین مادران باردار برای تزریق واکسن کرونا باید در مراکز بهداشت، پرونده تشکیل دهند و پس از مراجعه به ماما و تکمیل فرم رضایت نامه، به پزشک ارجاع داده شوند تا بررسی های لازم صورت گیرد.

در جلسه مشاوره نکاتی از سوی کارشناسان به مادران ارائه می شود که زمان مناسب تزریق واکسن، از جمله این نکات است. به طور کلی، به دلیل حفظ ایمنی بیشتر تا حصول نتایج و مستندات کافی، ترجیح بر این است واکسیناسیون بعد از هفته ۱۲ بارداری انجام شود.

همچنین مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کووید ۱۹، باید با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا شماره گیری کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار ) جهت اخذ راهنمایی های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند.

در خصوص گروه سنی مادران باردار نیز توصیه می شود همه مادران باردار با سن ۳۵ سال و بالاتر، مادران شاغل در سیستم بهداشت و درمان در تمام گروه های سنی و مادرانی که همسرانشان در بخش های کرونا یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند واکسینه شوند. همچنین مادران شاغل در گروه های شغلی اولویت دریافت واکسن مطابق دستورالعمل های واکسیناسیون کشوری بدون محدودیت سنی نیز در اولویت هستند.

از طرفی همه مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر، مادرانی با بارداری های دوقلویی و چند قلویی و بارداری با IVF، مادران باردار مبتلا به بیماری های زمینه ای شامل بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیوی، آنمی سیکل سل (کم خونی داسی شکل)، پیوند در صورت عضو سیروز کبدی، آسم ومصرف داروهای ایمونوساپرسیو (داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی) بهتر است برای دریافت واکسن اقدام کنند.

به علت خطرات ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سه ماهه سوم بارداری، ضمن تاکید بر شناسایی مادران باردار واجد شرایط واکسیناسیون، مادران واجد شرایط با سن بارداری ۲۸ هفته و بیشتر در اولویت خواهند بود.

درصورت تزریق دز اول واکسن قبل از بارداری و یا عدم اطلاع از بارداری در زمان واکسیناسیون، توصیه میشود پس از مشاوره با مادر و بر اساس ترجیح وی ( در رابطه با زمان واکسیناسیون ) تزریق دز دوم به فاصله ۲۸ روز از دز قبلی یا بعد از هفته ۱۲ بارداری، صورت پذیرد.

همچنین زمان واکسیناسیون در موارد ابتلا یا شک به بیماری کووید ۱۹ در مادر باردار و واکسیناسیون مادران باردار شاغل در هر گروه شغلی تابع دستورالعمل کشوری واکسیناسیون خواهد بود.

در خصوص فاصله تزریق واکسن کرونا با واکسن آنفلوآنزا یا دوگانه بزرگسال در بارداری نیز توصیه می شود در صورت امکان ۱۴ روز در نظر گرفته شود.

تزریق ایمونوگلوبین D  نیز تداخلی با واکسن کرونا ندارد و همانند دسورالعمل های ابلاغی سلامت مادران انجام می شود. همچنین مادران تحت درمان با دارو های ضد انعقادی باید اطلاعات لازم را به مسئول و کارشناس بخش واکسیناسیون ارائه دهند.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ برای مادر باردار و اعضای خانواده همواره الزامی است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید