به احتمال زیاد تا به حال، در بین تجهیزات شبکه به نام پچ کورد برخورد کرده‌اید و با سوال پچ کورد چیست ؟ مواجه شده‌اید. در واقع ماهیت پچ کورد با کابل شبکه یکسان است. شاید بپرسید این جمله چه مفهومی دارد؟ در ادامه به بررسی این سوال پرداخته و شما را با انواع پچ کورد شبکه آشنا خواهیم کرد.

پچ کورد چیست ؟ : نقش پچ کورد در ارتباطات یک شبکه

پچ کورد شبکه چیست ؟

پچ کوردها از کابل‌های زوج به‌هم تابیده تشکیل شده‌اند. در واقع پچ کورد کابل‌ شبکه‌ی کوتاه شده (بین نیم تا بیست متر) است که دو سر آن به سوکت شبکه‌ی RJ-۴۵ وصل شده. جنس روکش پچ کوردها معمولا از PVC و یا LSZH است.

کاربرد پچ کورد در شبکه

پچ کوردها از اصلی‌ترین تجهیزات پسیو شبکه هستند که برای برقرای ارتباط بین تجهیزات اکتیو شبکه استفاده می‌شوند. انواع پچ کوردها کاربردهایی مانند انتقال تصویر، صدا و اطلاعات دارند ولی پچ کوردهای شبکه برای انتقال اطلاعات بین اجزای شبکه مانند کامپیوتر، روتر، سوییچ و ... به کار می‌روند.

دسته بندی انواع پچ کورد

تا این‌جا سوالات پچ کورد چیست ؟ و کاربرد کابل پچ کورد چیست ؟ را بررسی کردیم. در ادامه به بررسی انواع پچ کورد می‌پردازیم.

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، ماهیت پچ کورد و کابل شبکه یکی است. در نتیجه تمام دسته‌بندی‌های کابل شبکه برای پچ کورد هم وجود دارند.

استاندارد هر پچ کورد براساس سرعت و انتقال داده

پچ کوردها بر اساس سرعت انتقال داده و پهنای باند با انواع Catها دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی از Cat ۱ تا Cat ۸ را شامل می‌شود.

در جدول زیر اطلاعاتی از انواع Cat‌ها به دست می‌آورید.

دسته بندی

کاربرد

ساختار کابل

حداکثر سرعت انتقال داده

حداکثر پهنای باند

Cat ۱

تلفن های داخلی (سیم تلفن)

UTP

۱ مگابیت در ثانیه

۱ مگاهرتز

Cat ۲

تلفن

(استفاده بسیار کم)

UTP

۴ مگابیت در ثانیه

۴ مگاهرتز

Cat ۳

اترنت ۱۰BaseT

UTP

۱۶ مگابیت در ثانیه

۱۶مگاهرتز

Cat ۴

Token Ring )استفاده بسیار کم)

UTP

۲۰ مگابیت در ثانیه

۲۰ مگاهرتز

Cat ۵

اترنت سریع

(Fast Ethernet)

UTP

۱۰۰ مگابیت در ثانیه

۱۰۰مگاهرتز

Cat ۵e

اترنت گیگابیتی

UTP

۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه

۱۰۰مگاهرتز

Cat ۶

اترنت ۱۰ گیگابیتی

UTP یا STP

۱۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه

۲۵۰ مگاهرتز

Cat ۶a

اترنت ۱۰ گیگابیتی

STP

۱۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه

۵۰۰ مگاهرتز

Cat ۷

اترنت ۱۰ گیگابیتی

STP

۱۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه

۶۰۰ مگاهرتز

Cat ۸

اترنت ۴۰گیگابایتی

STP

۴۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه

۲۰۰۰ مگاهرتز

زمان انتخاب تجهیزات شبکه، دقت کنید تا دسته‌بندی‌هایشان یکی باشد. در غیر این‌صورت نمی‌توانند از تمام قدرت خود در عملکردشان استفاده کنند. برای مثال اگر از پچ کورد یا کابل شبکه Cat ۶ استفاده می‌کنید، باید پچ پنل یا کیستون هم Cat ۶ باشد.

نوع شیلد و فویل

پچ کورد چیست ؟ : نقش پچ کورد در ارتباطات یک شبکه

برای جلوگیری از ایجاد نویز در کابل و پچ کورد شبکه از شیلد یا فویل استفاده می‌شود. پچ کوردها بر اساس مقاومت در برابر نویز یا به عبارتی بر اساس شیلددار بودن یا نبودن، به انواع زیر دسته‌بندی شده‌اند.

· U/UTP یا UTP: در این نوع از پچ کوردها هیچ نوع فوع فویل یا شیلدی وجود ندارد.

·  S/UTPیا STP: به پچ کوردهایی گفته می‌شود که دور تمام سیم‌ها به صورت کلی شیلد بافته شده وجود دارد. در این نوع، دور هر زوج از سیم‌ها شیلدی وجود ندارد.

·  F/UTPیا: FTP پچ کوردهایی که تمامی سیم‌های آن‌ها توسط یک فویل محافظت می‌شوند ولی دور هر جفت سیم، فویل یا شیلدی وجود ندارد.

· SF/UTP یا SFTP: این پچ کوردها ترکیبی از دو نوع قبل هستند. یعنی ‌تمامی جفت سیم‌های به‌هم تابیده شده، توسط فویل و شیلد بافته شده، پوشیده می‌شوند.

· : U/FTP پچ کوردهای این نوع فقط دور هر جفت سیم به صورت جدا فویلی دارند که از آن‌ها محافظت می‌کنند.

· S/FTP: دور تمام سیم‌ها در پچ کوردهای S/FTP به صورت کلی شیلد بافته شده وجود دارد. علاوه بر آن هر جفت سیم به‌هم تنیده شده هم، فویلی به دور خود دارند.

· F/FTP: در پچ کوردهای F/FTP، هم دور تمام سیم‌ها، هم دور هر جفت سیم فویلی وجود دارد.

نوع سوکت در پچ کورد چیست

در حالت کلی سوکت‌ها به دو دسته‌ی سوکت شبکه و سوکت تلفن تقسیم می‌شوند. به سوکت شبکه RJ-۴۵ و به سوکت تلفن RJ-۱۱ گفته می‌شود. در نتیجه نوع سوکتی که به پچ کورد شبکه پانچ می‌شود، RJ-۴۵ است.

نکته: علاوه بر این، سوکت تمام پچ کوردهایی که در دسته‌بندی قبل یعنی STP و ... ذکر شد، به‌ جز پچ کورد U/UTP از نوع شیلددار است.

مقایسه پچ کورد و کابل شبکه

پچ کورد چیست ؟ : نقش پچ کورد در ارتباطات یک شبکه

ممکن است شما بعد از بررسی سوال <<پچ کورد چیست>> سوال دیگری برایتان مطرح شده باشد. این که چرا به جای کابل از پچ کورد استفاده کنیم؟ جواب ساده است، پچ کوردها طول معینی دارند. یعنی بر اساس نیاز، هر مقدار از آن را می‌توانید تهیه و استفاده کنید، بدون صرف وقت برای آماده سازی کابل شبکه.

علاوه بر این پچ کوردها در کارخانه به سوکت شبکه وصل می‌شوند و توسط آزمایشات مختلف، صحت آن‌ها بررسی می‌شود. در حالی که اگر شخصی بدون دانش کافی درباره‌ی نحوه‌ی سوکت زدن کابل و تست آن، ‌دست به کار شود، کابل آسیب می‌بیند و کار نمی‌کند.

برندهای سازنده پچ کورد

پچ کورد چیست ؟ : نقش پچ کورد در ارتباطات یک شبکه

برندهای زیادی، پچ کوردها را با ویژگی‌های منحصر به فرد و رنگ‌هایی خاص تولید می‌کنند. از برترین این برندها می‌شود به لگراند، نگزنس، بلدن و امپ اشاره کرد.

حرف آخر

برای انتخاب و استفاده از پچ کوردها باید ماهیت و انواعشان را به طور کامل بشناسید و معقولانه تصمیم بگیرید. مناسب‌ترین نوع پچ کورد برای انتخاب هم بستگی به نوع شبکه و انتظارات ما از آن دارد. ما در مقاله‎‌ی (پچ کورد چیست ؟ نقش پچ کورد در ارتباطات یک شبکه) تلاش کردیم تا دانش کافی برای انتخاب را در اختیارتان بگذاریم.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید