عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اگر کابینه جدید نتوانند مساله برجام را حل کنند، قیمت دلار، طلا و سکه و سایر بازارها رو به بالاست.

قیمت دلار تا پایان سال افزایشی است

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، قیمت دلار در حالی ابتدای شهریورماه به ۲۷۶۵۰ تومان رسید که سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است دلار ۳۰ هزار تومانی محتمل است و اگر خبری از حل مشکل برجام به گوش نرسد به زودی دلار ۳۰ هزار تومانی را نیز خواهیم دید. این در حالی است که افزایش تقاضا دلار را در مسیر گرانی قرار داده است.

بدبینی کارگزاران نسبت به برجام

یک اقتصاددان  گفت: پس از پیروزی آقای رئیسی در انتخابات انتظارات تورمی باعث شده که کارگزاران اقتصادی نسبت به آینده بدبین باشند و همین مساله قیمت دلار را در مسیر صعود قرار داده است.سید مرتضی افقه ادامه داد: یکی از دلایل آن، این است که یکی، دو نوبت صریحا آقای مخبر به عنوان معاون اول ریاست جمهوری صریحا گفته که ما الزامی نداریم که برجام موفق شود و اگر نشود، ما می‌توانیم متکی به داخل باشیم.وی ادامه داد: سه وزیر هم در برنامه هایشان صریحا گفته اند که ما نیازی به برجام نداریم و می‌توانیم متکی به خود باشیم. این‌ها نشانه‌هایی است که آینده بازار را خوشبینانه نگاه نکرده است.

گرانی دلار در پی افزایش تقاضا

این اقتصاددان با اشاره به اینکه هیچ اتفاق خاص عملی دیگری نیفتاده و فقط انتظارات است که بدبینانه شده، گفت: این عامل باعث شده تقاضا دلار افزایش یابد و قیمت در مسیر صعودی قرار گیرد.افقه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: گرچه برخی تسلط طالبان بر افغانستان را به عنوان یک عامل ذکر می‌کنند، اما به نظر من آن اتفاق الزاما خیلی تاثیرگذار نبوده است.

اگر مساله برجام و مذاکرات حل نشود دلار گران‌تر می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اگر کابینه جدید نتوانند مساله برجام را حل کنند، قیمت دلار، طلا و سکه و سایر بازارها رو به بالاست، به اقتصاد ۲۴ گفت: وزرای جدید به خصوص وزیر اقتصاد روی اخذ مالیات بیشتر تاکید می‌کند. وزیر اقتصاد پیشنهادی اگر بتواند نقدینگی را از طریق مالیات جمع آوری کند ممکن است تقاضا را پایین بیاورد و فقط سرعت افزایش قیمت‌ها کم می‌شود نه اینکه تقاضا و افزایشی شدن قیمت‌ها کم شود.

افقه ادامه داد: بنابراین تا زمانی که مساله تحریم حل نشود یا به عبارت دیگر مشکل منابع دریافت ارز ما که همان تجارت خارجی است حل نشود رئیس جمهور جدید نمی‌تواند قیمت دلار را کنترل کند و سیاست‌های پولی تنها می‌تواند سرعت افزایش قیمت را کم کند.

آیا ارز به ۳۰ هزار تومان می‌رسد؟

این اقتصاددان در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه دلار به ۳۰ هزار تومان می‌رسد یا خیر، گفت: اگر مشکل برجام حل نشود هرچه جلوتر برویم قیمت دلار از ۳۰ تومان هم عبور می‌کند.افقه ادامه داد: اینکه قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد یا خیر، بستگی دارد که دولت بتواند از طریق سیاست‌های پولی و مالی سیاست رکودی را در پیش بگیرد یعنی نقدینگی را بتواند از طرق مختلف جمع آوری کند. اگر به ۴۰ هزار تومان هم نرسد معنی اش این نیست که دولت در اعمال سیاست‌ها موفق بوده است. بلکه به دلیل جمع آوری پول از سطح جامعه و ایجاد رکود است که خود این مساله، مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند.

قیمت دلار تا پایان سال افزایشی است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: متاسفانه ساختارهای سیاست ما به گونه‌ای است که تا دولت و وزیر مستقر شود، مدتی طول می‌کشد و بعد از آن معاونین او عوض شوند. معاون و وزیر تمام زیرمجموعه‌های استانی را تغییر می‌دهند. این رویه یعنی هنوز بلاتکلیف نگه داشتن امور.افقه ادامه داد: از طرف دیگر بازار هنوز منتظر شنیدن اخبار مرتبط با مذاکرات و رفع تحریم هاست. در این فاصله اگر هیچ نشانه مثبتی از امکان حل مشکل تحریم ایجاد نشود، جدا از اینکه کابینه مستقر نشده باشد یا نشده باشد، بازار کار خود را می‌کند. یعنی افزایش قیمت را داریم.

منتظر ارزانی دلار نباشیم؟

این اقتصاددان گفت: اگر برجام حل نشود قیمت دلار همچنان افزایشی است.افقه در پایان گفت: دولت جدید به خصوص وزرای جوان کم تجربه بسیار در رویا هستند و تصورشان بر این است که همین که اراده کرده اند تجارت را با کشورهای اطراف ادامه دهند، ساختارهای ناکارآمد فعلی هم آن‌ها را همراهی می‌کنند، اما در ۶ ماه دوم سال که آغاز کار کابینه جدید است، متوجه خواهند شد که رویاپردازی هایشان به دلیل موانع سختی که پیش رو دارند عملی نمی‌شود؛ بنابراین پیش بینی من این است که وزرای جدید مجبور شوند به مذاکره و حل مشکل برجام بپردازند، اما این مدت حداقل تا پایان امسال طول خواهد کشید؛ بنابراین منتظر ارزانی دلار در کوتاه مدت نباشید.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید