کدو سبز یکی از سبزیجات پرخاصیت جهان است و لوتئین و زاگزانتین موجود در کدو سبز باعث استحکام استخوان ها و دندان ها می‌شود.

فواید باورنکردنی کدو سبز برای سلامتی، از کاهش کلسترول و فشارخون تا تقویت استخوان و دندان + عوارض جانبی

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین؛ گیاه کدو سبز به همراه چند نوع کدو دیگر و کدو تنبل متعلق به گونه Cucurbita pepo است. رنگ آن معمولاً سبز تیره یا روشن است. کدو سبز طلایی (کدو سبز زرد) هم وجود دارد و نوع دیگری از آن نارنجی و زرد است.

۱. مزایای کدو سبز برای کاهش وزن

کدو سبز یک میوه کم نشاسته است. که دارای کربوهیدرات کم و فیبر زیاد است. این بدان معناست که شما را سیر کرده و از پرخوری دلسرد خواهد کرد و این دقیقاً همان چیزی است که اکثر افرادی که طرفدار کاهش وزن به دنبال آن هستند . این میوه همچنین دارای محتوای آب زیادی است که می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. کدو سبز یکی از آن دسته مواد غذایی است که شاخص گلیسمی پایین دارد. افزایش مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای کم چرب با کاهش وزن سالم و حفظ وزن ارتباط دارد. یکی دیگر از مزایای غذاهای پر فیبر این است که به جویدن بیشتری احتیاج دارد به همین دلیل فرد زمان بیشتری را برای خوردن غذا اختصاص می‌دهد و قادر به جذب مقدار زیادی کالری در مدت زمان کوتاه نیست .

کدو سبز

۲. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

تاکنون نام رژیم DASH را شنیده‌اید؟ این رژیم غذایی که رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا نیز نامیده می‌شود، با کاهش فشار خون بالا در بهبود سلامت قلب موثر است. طبق گزارشی که موسسه ملی قلب، ریه و خون منتشر کرده، کدو سبز یکی از قسمت‌های برجسته رژیم DASH است .

کدو سبز کم کلسترول ، سدیم و چربی است و به حفظ تعادل کربوهیدرات ها کمک می‌کند که لازمه سلامت مطلوب قلب است. دلیل دیگر اینکه کدو سبز برای قلب بسیار خوب عمل می‌کند وجود فیبر است. مصرف زیاد فیبر با خطرات قابل توجهی در کاهش سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری قلبی ارتباط دارد . کدو سبز همچنین سرشار از فولات است و طبق یک مطالعه چینی، مصرف فولات با خطر بیماری قلبی رابطه معکوس دارد.

این واقعیت که کدو سبز سرشار از مواد مغذی دیگری مانند پتاسیم و منیزیم است، آن را به یک غذای فوق‌العاده برای قلب تبدیل می‌کند. تحقیقات بیان کرده است که کمبود این دو ماده مغذی می‌تواند به طور مستقیم با نارسایی قلبی مرتبط باشد .

یکی دیگر از مواد مغذی موجود در کدو سبز که توجه شما را به خود جلب می‌کند، ریبوفلاوین است که یک ویتامین ب کمپلکس برای تولید انرژی است. در یک مطالعه، مشخص شد که کودکان مبتلا به بیماری قلبی با تأکید بر ارتباط احتمالی ریبوفلاوین و سلامت قلب، کمبود ریبوفلاوین دارند . مطالعه چینی دیگری ریبوفلاوین را با کاهش نارسایی قلبی در بیماران دیابتی مرتبط دانسته است. کمبود ریبوفلاوین همچنین با برخی از نقایص مادرزادی در زنان باردار، به ویژه مشکلات مربوط به مجاری خروجی در قلب نوزاد مرتبط است.

کدو سبز

۳. سلامت چشم را بهبود می‌بخشد

نیازی به یادآوری اهمیت بینایی نیست. همانطور که گفته شد به نظر می‌رسد کدو سبز چیزی فراتر از غذا برای چشم شماست. این میوه سرشار از لوتئین و زاگزانتین، دو آنتی اکسیدان است که برای جلوگیری از دژنراسیون ماکولای وابسته به سن پیدا شده است .

این نکته تکان دهنده‌ای است که برخی بیماری‌های جدی چشم (و غالباً غیرقابل برگشت) مانند گلوکوم و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن فاقد علائم هشدار دهنده هستند. بنابراین ، بهترین روش چیست؟ کدو سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کدو سبز همچنین منبع خوبی از ویتامین A است که نشان داده است سلامت چشم را بهبود می‌بخشد و برای رشد و نگهداری چشم مهم است. طبق گزارشی که توسط موسسه Flaum Eye از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر منتشر شده است، رژیم کم چربی می‌تواند برای چشم مفید باشد و کدو سبز می‌تواند بخشی از این رژیم باشد. کدو سبز همچنین منبع شگفت انگیزی از بتاکاروتن است که می‌تواند سلامت چشم را بهبود بخشد و از شما در برابر عفونت محافظت کند.

۴- به کنترل دیابت کمک می‌کند

غذاهای غیر نشاسته‌ای مانند کدو سبز می‌تواند شما را سیر کند و به درمان دیابت کمک کند و فیبر غذایی که کدو سبز از آن سرشار است، می‌تواند جذب گلوکز را به تأخیر بیندازد و به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند . یک مطالعه در آلمان نشان داده است که فیبرهای نامحلول (که کدو سبز دارای مقدار مناسبی از آن است) می‌تواند در پیشگیری از دیابت نوع ۲ بسیار موثر باشد. مطالعات نشان دهنده اثر بخشی فیبرهای غذایی نامحلول است که نشان می‌دهد خطر دیابت را کاهش می‌دهد .

مصرف بیشتر فیبر همچنین با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه است که یکی از عوامل موثر در دیابت است. طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، فیبر محلول می‌تواند تحمل گلوکز را در بیماران دیابتی بهبود بخشد.

کدو سبز

۵. به کاهش کلسترول کمک می‌کند

کدو سبز یکی از معدود غذاهایی است که فاقد کلسترول است و از این رو می‌توانید آن را در رژیم کاهش کلسترول خود بگنجانید. مشخص شده است که فیبر محلول در جذب کلسترول تداخل ایجاد می‌کند و این به کاهش کلسترول بد خون یا LDL در خون کمک می‌کند.

۶. به درمان آسم کمک می‌کند

طبق یک مطالعه ایرانی، مقادیر بالای ویتامین C موجود در کدو سبز به درمان آسم کمک می‌کند. خواص ضد التهابی کدو سبز نیز در درمان آسم نقش دارد. کدو سبز همراه با ویتامین C حاوی مس است که در درمان آسم بسیار موثر است.

۷. در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند

فیبر موجود در کدو سبز مهمترین دلیلی است که می‌تواند در درمان سرطان روده بزرگ کمک کند. فیبر کارهای مختلفی انجام می‌دهد؛ آب اضافی روده بزرگ را جذب می‌کند، رطوبت کافی در مدفوع را حفظ می‌کند و به آن کمک می‌کند تا به راحتی از بدن خارج شود. به دلیل همه اینها، فیبر در جلوگیری از سرطان روده بزرگ به زیبایی عمل می‌کند . اگرچه دانش دقیق در مورد انواع فرعی فیبر (محلول یا نامحلول) از این جنبه مهم است ، اما فیبر غذایی به طور کلی با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است .

طبق مطالعه‌ای در لس آنجلس، فیبرهای غذایی نقش مهمی در تنظیم عملکرد طبیعی روده و حفظ غشای مخاطی روده دارد. اگرچه میزان دقیق فیبر و نوع آن هنوز به وضوح مشخص نیست اما یک هیات متخصص در مطالعه‌ای مصرف فیبر ۲۰ تا ۳۵ گرم در روز را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ توصیه کرده است . لوتئین موجود در کدو سبز ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

۸. قدرت هضم را تقویت می‌کند

علاوه بر فواید زیادی که در کدو سبز دیده‌اید، به هضم غذا نیز کمک می‌کند. طبق گزارشی که توسط دانشگاه رود آیلند منتشر شده است، میوه‌ها و سبزیجات سبز مانند کدو سبز هضم را تقویت می‌کند. شما می‌توانید کدو سبز را به عنوان یک وعده غذایی بعد از غذا میل کنید به راحتی مقداری هویج و کدو سبز را روی یک نان خرد کرده و آن را میل کنید.

کدو سبز، مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه و به هضم غذا کمک می‌کند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که فیبر را به تدریج در رژیم غذایی خود وارد می‌کنید. افزایش خیلی سریع فیبرهای غذایی در رژیم غذایی می‌تواند منجر به نفخ ، گرفتگی شکم و حتی گازگرفتگی شود. مشخص شده است که فیبرهای غذایی اجزای اصلی غذاهایی را تشکیل می‌دهد که دارای انرژی کم هستند و از این رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به خصوص هنگامی که صحبت از مشکلات شکمی می‌شود. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، به راحتی می‌توانید کدو سبز را در وعده غذایی خود بگنجانید. مشخص شده است که افزودن فیبر در نان، کلوچه‌ها، غلات صبحانه و حتی محصولات گوشتی نتایج مطلوبی داشته است .

کدو سبز

۹. فشار خون را کاهش می‌دهد

اگر در یک خیابان تصادفی قدم بزنید و با شخصی که برای اولین بار می بینید اشنا شوید ، احتمال اینکه از فشار خون بالا رنج برده باشد وجود دارد . اگر از ما بپرسید ، فشار خون بیشتر یک چیز ذهنی است. ما در مورد همه مسائل زندگی آنقدر استرس داریم که مشکلات فشار خون اجتناب ناپذیر شده است. اما با وجود کدو سبز در کنار ما ، مشکلات فشار خون تا حدی قابل کنترل است. کدو سبز ، سرشار از پتاسیم است ، یکی از بهترین غذاها برای مقابله با فشار خون است همچنین به اندازه کافی ، کدو سبز دارای پتاسیم بیشتری نسبت به موز است .

کدو سبز

۱۰. پیری را کند می‌کند

کدو سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان های لوتئین و زئاگزانتین است. این دو کاروتنوئید دارای خواص ضد پیری قدرتمندی هستند .آنها از سلولهای بدن و پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که در غیر این صورت ممکن است منجر به پیری زودرس شود. همچنین مشخص شده است که لوتئین و زاگزانتین باعث روشن شدن پوست و بهبود سلامت آن می‌شود .

در یک مطالعه ، مشخص شد که لوتئین مانع از بین رفتن سلول و آسیب غشا می‌شود . همچنین دارای خواص محافظت از پوست است که از پوست در برابر آسیب UV محافظت می‌کند. کدو سبز همچنین سرشار از بتاکاروتن است که مشخص شد سطح پایین آن خطر مرگ و میر را در مردان مسن افزایش می‌دهد .

ریبوفلاوین موجود در کدو سبز باعث حفظ سلامت پوست ، مو ، ناخن ها و غشاهای مخاطی می‌شود. این با افزایش عملکرد ورزشی و جلوگیری از کاهش حافظه مربوط به سن و سایر بیماری های مرتبط مانند بیماری آلزایمر ، پیری را کند می‌کند .

کدو سبز ، همانطور که دیدیم ، سرشار از ویتامین C است. طبق یک مطالعه کره جنوبی ، مشخص شد که این ویتامین سرعت پیری را در سلولهای قلب انسان کاهش می‌دهد . همچنین ، ویتامین C در سطوح بالای لایه های پوستی یافت می‌شود که محتوای آن به دلیل افزایش سن کاهش می یابد. از این رو ، به نظر می‌رسد دریافت ویتامین C یک راه حل منطقی برای کند کردن علائم پیری است.

۱۱. استخوان ها و دندان ها را تقویت می‌کند

سبزیجات و میوه های سبز مانند کدو سبز باعث تقویت استخوان ها و دندان ها می شوند . لوتئین و زاگزانتین موجود در کدو سبز باعث استحکام استخوان ها و دندان ها می‌شود. علاوه بر این ، آنها همچنین سلول های خون را تقویت می کنند . کدو سبز همچنین حاوی ویتامین K است که به تقویت استخوان ها کمک می‌کند .

منیزیم یکی دیگر از عناصر مغذی کدو سبز است که غنی از آن است. بیشتر منیزیم بدن در استخوان ها قرار دارد که به ساختن استخوان ها و دندان های قوی کمک می‌کند. منیزیم همچنین همراه با کلسیم برای بهبود انقباض عضلات عمل می‌کند.

کدو سبز

۱۲. به تعادل تیروئید و عملکرد آدرنالین کمک می‌کند

کدو سبز غنی از منگنز است ، ماده معدنی که عملکرد بهینه غده تیروئید را تقویت می‌کند .

۱۳. در دوران بارداری کمک می‌کند

سبزیجات سبز تیره در دوران بارداری امری ضروری است و کدو سبز یکی از آنهاست. در ۹ ماه بارداری ، مصرف کدو سبز به اندازه کافی ویتامین B کمپلکس ارائه می‌دهد که به حفظ سطح انرژی و خلق و خو کمک می‌کند .

کدو سبز غنی از اسید فولیک است که نشان می‌دهد خطر برخی نقایص هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا (نخاع کودک به درستی رشد نمی‌کند) و آنانسفالی (عدم وجود قسمت عمده ای از مغز) را کاهش می‌دهد .همانطور که در یک مطالعه در کانادا ، بیش از ۵۰ کشور که غذاهای اصلی خود را با اسید فولیک غنی کرده اند ، کاهش چشمگیری در نقص لوله عصبی در زنان باردار مشاهده کردند.

یکی دیگر از دلایل مفید بودن فولات برای زنان باردار ، توانایی تولید گلبول های قرمز در بدن است . اینگونه خطر ابتلا به مشکلات رشد را در کودک در دوران بارداری کاهش می‌دهد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که اسید فولیک (یا فولات) هنگام مصرف قبل از بارداری و در سه ماهه اول بهترین عملکرد را دارد. از آنجا که زنان در دوران بارداری به اسید فولیک اضافی نیاز دارند ، توصیه می‌شود از مکمل اسید فولیک نیز استفاده کنند. از این جنبه روزانه حدود ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک برای زنان توصیه می‌شود.

دلیل دیگر مفید بودن کدو سبز برای بارداری ، محتوای منیزیم آن است. طبق یک مطالعه ایتالیایی ، منیزیم برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به ژستوز یا زایمان زودرس هستند بسیار مهم است .

۱۴. برای نوزادان (و کودکان) خوب است

اسهال یکی از مشکلات رایج در بین بیشتر کودکان بالای یک سال است. تغییر در رژیم غذایی می‌تواند کمک کند. غذاهای نرم در این مورد خوب عمل می کنند. و کدو سبز پوست کنده می‌تواند معجزه کند.

کدو سبز له شده می‌تواند علاوه بر رژیم غذایی کودک شما باشد . از آنجا که آن نرم است (و از آنجا که سرشار از مواد مغذی است) ، کودک شما به راحتی قادر به مصرف آن خواهد بود. و این یک نکته است - هرگز کودک را در هنگام غذا خوردن تنها نگذارید. قسمت ها را کوچک نگه دارید. و از غذاهایی که او به راحتی می‌تواند آنها را خفه کند خودداری کنید - اینها شامل همه چیزهایی است که جویدن آنها سخت است.

در مطالعه دیگری در دانمارک ، کمبود ویتامین C باعث اختلال در رشد مغز در نوزادان شد .

در حقیقت ، اهمیت ویتامین C برای نوزادان از اوایل دهه ۱۹۰۰ کشف شد. مطالعات انجام شده پس از آن بر اهمیت ویتامین C در جلوگیری از اسکوربوت در نوزادان تأکید کرد. دکتر اف.ر. کلنر ، بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۴۸ ، هر مورد فلج اطفال را در کودکان با ویتامین C درمان کرد. البته فلج اطفال امروزه ریشه کن شده است. این فقط برای نشان دادن اهمیت در رشد بشریت بوده است.

طبق یک مطالعه آمریکایی ، کمبود فولات در دوران نوزادی می‌تواند کودکان را در بزرگسالی بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دهد.

کدو سبز

۱۵. به پیشگیری از نقرس کمک می‌کند

ویتامین C کدو سبز دوباره مورد توجه قرار می گیرد. یک مطالعه مصرف ویتامین C را با خطر ابتلا به نقرس در مردان مرتبط دانسته است . با کاهش سطح اسید اوریک سرم از طریق فرایندی به نام اثر اوریکوزوریک به این مهم دست می یابد.

همچنین می توانید کدو حلوایی مصرف کنید تا مکمل درمان نقرس باشد یا اگر درمان شما خوب پیش نمی رود ، با توجه به دوز ویتامین C در این زمینه ، با پزشک خود صحبت کنید .

گنجاندن کدو سبز در رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از نقرس کمک کند و همچنین بسیار آسان است - زیرا طعم ملایم آن به درستی با بیشتر دستورها ترکیب می‌شود.

گرچه نقرس معمولاً مردان بالای ۴۰ سال یا هر کسی را که سابقه خانوادگی این بیماری را دارد تحت تأثیر قرار می‌دهد ، ممکن است در هر زمان رخ دهد. این ماده به دلیل تجمع بیش از حد اسید اوریک در بدن ایجاد شده و منجر به تجمع آن در بافت ها به صورت بلورهای سوزنی شکل می‌شود. اما ، نگران نباشید - جدا از مصرف کدو سبز و سایر غذاهای غنی از ویتامین C ، چیزی مانند نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب می‌تواند از نقرس جلوگیری کند.

۱۶. سلامت پروستات را ارتقا می‌دهد

وقتی صحبت از سلامتی مردان می‌شود ، کدو سبز یکی از سبزیجاتی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما به ندرت می دانید که مواد مغذی گیاهی آن بسیار به نفع پروستات می باشد. محتوای بالای کاروتنوئید کدو سبز نیز آن را با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط می‌کند.

ما مشاهده کردیم که کدو سبز غنی از بتاکاروتن و ویتامین C است. مشخص شد که هر دو این عناصر غذایی با سرطان پروستات ارتباط  مستقیم دارند. ویتامین C باعث کاهش آسیب اکسیداتیو DNA شده و رشد و توانایی سلولهای سرطانی پروستات را با مشکل روبرو می‌کند.

و ما هم در کدو سبز لوتئین داریم. طبق گزارش منتشر شده توسط دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو ، لوتئین با سرطان پروستات رابطه معکوس دارد .

مشخص شده است که فیبرهای غذایی با مواد سرطان زا پیوند داده و آنها را از بدن دفع می‌کند. همچنین این توانایی را دارد که از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری کند. و عناصر غذایی گیاهی از سلول ها در برابر d محافظت می‌کند . هر دوی این ترکیبات مفید به وفور در کدو سبز وجود دارد و این ماده را به سلاحی قدرتمند برای مقابله با سرطان پروستات تبدیل می‌کند.

۱۷. به تشکیل کلاژن کمک می‌کند

همانطور که دیدیم ، کدو سبز حاوی ریبوفلاوین است که مشخص شد کمبود آن روی بلوغ کلاژن تأثیر دارد. یک دلیل دیگر که کدو سبز می‌تواند برای پوست عالی باشد ، محتوای بالای آب آن است - مشخص شده است که سلامت پوست را بسیار بالا می‌برد.

ویتامین C موجود در کدو حلوایی سهم عمده ای در سنتز کلاژن دارد ، همانطور که می دانیم برای حفظ سلامت مفاصل ، غضروف ها ، پوست و رگ های خونی بسیار مهم است . این ویتامین همچنین از بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کند. علاوه بر کلاژن ، ویتامین C به تولید الاستین نیز کمک می‌کند ، هر دو ماده برای درخشش و سلامت پوست ضروری است .

به غیر از ویتامین C، چند ماده مغذی دیگر که در تشکیل کلاژن نقش دارند پتاسیم ، زاگزانتین و فولات هستند  و ، همانطور که دیدیم کدو سبز از این‌ها مملو است.

ما دیده ایم که ویتامین C می‌تواند پیری را کند کند. اما آیا می‌دانید این کلاژن است که پوست را محکم نگه می‌دارد و از چین و چروک محافظت می‌کند ؟

کدو سبز

۱۸. در آبرسانی به پوست کمک می‌کند

دلیلی وجود دارد که کدو سبز را کدو تابستانی نیز می‌نامند. بدن و پوست را آبرسانی می‌کند و به آن کمک می‌کند تا با گرمای تابستان مقابله کند. لوتئین موجود در کدو سبز با کاهش پاسخ التهاب ، سلامت پوست را بهبود می‌بخشد . ما در اینجا یک واقعیت جالب داریم - کدو سبز ۹۵درصد آب است. بدیهی است که این بدان معنی است که پوست را به خوبی آبرسانی می‌کند. اما بله ، باید یک نکته را بخاطر بسپاریم فقط حدود ۲۰درصد از آب مصرفی روزانه ما از طریق غذاها تأمین می‌شود. از این رو، بسیار مهم است که ما هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشیم زیرا سلول‌های پوست برای عملکرد بهتر خود به آب نیاز دارد.

۱۹. عملکرد و حافظه مغز را بهبود می‌بخشد

غذاهای سبز ، به ویژه کدو سبز سرشار از فولات است و برای سلامت مغز بسیار عالی هستند. فولات همچنین به تولید DNA و RNA ، ماده ژنتیکی بدن کمک می‌کند. این ماده غذایی علاوه بر بهبود سلامت روان ، سلامت عاطفی را نیز تقویت می‌کند. کمبود فولات با کم خونی مگالوبلاستیک مرتبط است که منجر به ضعف و خستگی می‌شود. افزایش مصرف فولات با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر در زنان ارتباط دارد.

همچنین ، مغز ما ۷۵درصد آب است. وقتی آب کافی در سیستم شما باشد ، تمرکز بیشتری خواهید داشت، سریع فکر می‌کنید و همچنین خلاقیت بیشتری را به نمایش می گذارید. از همه مهمتر، آب کافی مواد مغذی را به طور کارآمد به مغز شما می‌رساند و به دفع سم کمک می‌کند. این منجر به افزایش تمرکز و هوشیاری ذهنی می‌شود. کدو سبز، جدا از اینکه غنی از آب است ، حاوی ویتامین C هم است.

۲۰. رشد مو را تقویت می‌کند

کدو سبز ، سرشار از روی ، باعث رشد مو می‌شود. ویتامین C موجود در کدو سبز می‌تواند موهای خشک و شکافته را درمان کند. همچنین باعث تار و انعطاف پذیری موهای شما می‌شود. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به بزرگ شدن فولیکول های مو شود ، که در نهایت ممکن است رشد مو را متوقف کند. اما ، با وجود کدو سبز در کنار شما ، این نباید مشکلی ایجاد کند.

۲۱. سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند

شما در مورد مصونیت صحبت می‌کنید و ویتامین C چیزی است که به ذهن شما خطور می‌کند ، نه؟ ما قصد نداریم دوباره به شما بگوییم کدو سبز کدوئی منبع عالی ویتامین C است. این ویتامین نوعی فعال اسید اسکوربیک است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. و این کار را از چند طریق انجام می‌دهد. در مرحله اول ، ویتامین C سلول های T بدن (نوعی گلبول سفید) را به سلول های T عملکردی تبدیل می‌کند که از بیماری ها دفاع می کنند. همچنین به شما کمک می‌کند سلولهای ایمنی بیشتری تولید کنید. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C همچنین از مرگ سلول ها به دلیل التهاب جلوگیری می‌کند. RDA ویتامین C در مردان ۹۰ میلی گرم و در زنان ۷۴ میلی گرم است.

سطح پایین ویتامین C با افزایش خطر ابتلا به عفونت ارتباط دارد. در حقیقت ، به منظور افزایش ایمنی بدن، به میزان زیاد ویتامین C به افراد HIV مثبت توصیه می‌شود. در یک مطالعه در سوئیس، ویتامین C و روی باعث افزایش ایمنی بدن شد، به طوری که حتی باعث بهبود سلامت بیماران مبتلا به نقص ایمنی خاص بیماری هایی مانند مالاریا و اسهال.

کدو سبز

عوارض جانبی کدو سبز

۱. مسائل گوارشی

کدو سبز ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر IBS)  ) شود. در چنین حالتی آن را با احتیاط مصرف کنید. یا کلاً از آن اجتناب کنید . کدو سبز تلخ ممکن است باعث گرفتگی معده یا اسهال یا هر دو شود .

۲. آلرژی

کدو سبز ممکن است در افرادی که به آن حساس هستند آلرژی ایجاد کند. این موارد شامل حالت تهوع ، خارش (خارش شدید پوست) و انواع خاصی از آلرژی های دهانی است .

۳. آلزایمر

بله ، این می‌تواند با آنچه ما قبلاً در مقاله صحبت کردیم متناقض باشد. آهن به جلوگیری از بیماری های مغزی کمک می‌کند. اما مطالعات نشان می‌دهد که مقدار زیاد آن می‌تواند باعث شرایط عصبی مانند آلزایمر شود. اگرچه آهن در کدو سبز زیاد نیست ، اما بهتر است به اثرات آن توجه کنید.

۴- بتا کاروتن زیاد

از آنجا که کدو سبز منبع بسیار خوبی از بتاکاروتن است ، این امر می‌تواند برای برخی افراد نگران کننده باشد. دوزهای زیاد بتاکاروتن ممکن است برای زنان باردار و شیرده ، افرادی که سیگار می کشند (مکمل های بتاکاروتن) و افرادی که تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته اند قابل توصیه نباشد .

بتاکاروتن همچنین ممکن است با داروها تداخل کند به ویژه داروهایی که برای کاهش کلسترول و سایر داروها مانند نیاسین استفاده می‌شود.

در صورت مصرف بیش از حد کدو سبز ، این عوارض باید شما را نگران کند. در غیر این صورت ، مطمئناً یک غذای شگفت انگیز است.

کدو سبز

حقایق جالب کدو سبز

بزرگترین کدو سبز دنیا حدود ۲ متر طول و نزدیک به ۳۰ کیلو وزن داشت.

کدو سبز تنها میوه‌ای است که در انگلیسی با حرف Z شروع می‌شود (Zucchini).

خوش طعم‌ترین نوع کدو حلوایی معمولاً کوچک است و پوست تیره‌تری دارد.

حتی گل گیاه کدو سبز نیز خوراکی است. می‌توانید شکوفه‌های کدو سبز را به صورت یک غذای خوشمزه سرخ کنید.

و سرانجام کلمه کدو سبز از zucca که کلمه ایتالیایی کدو است، گرفته شده است.

نحوه انتخاب کدو سبز

کدو سبز معمولاً حتی قبل از بلوغ نیز چیده و فروخته می‌شود. از این رو دانه‌ها و پوست لطیف است و می‌توانید آن را حتی بدون پوست کندن بپزید. به همین دلیل کدو سبز باید تمیز و بدون لک باشد. شما باید بتوانید با ناخن خود به راحتی پوست را سوراخ کنید.

همچنین، اطمینان حاصل کنید که کدو سبزی که انتخاب می‌کنید از اندازه کوچک تا متوسط است. بیش از ۶ تا ۸ اینچ نیست. باید بدون خراش و بریدگی باشد. اگر یک اینچ ساقه به آن متصل باشد بسیار بهتر است. از کدو سبز بزرگتر یا بزرگتر خودداری کنید.

در اینجا چند روش برای پخت کدو سبز وجود دارد:

۱. به عنوان یک میان وعده سالم

می توانید برای یک میان وعده سالم بعد از ظهر آنها را در ظرف ناهار قرار دهید و میل کنید.

۲. کدو سبز

نمی دانید چه چیزی به عنوان غذای فرعی برای وعده غذایی خود استفاده کنید؟ کدو سبز! آن را بخارپز کرده و له کنید. شما می توانید این را با سایر سبزیجات پوره کرده و سرو کنید.

۳. کدو سبز کبابی

کی گفته فقط گوشت را می توان روی کوره انداخت؟ کدو سبز را در برش‌های ضخیم ۳ سانتی‌متری برش داده ، آنها را با روغن پخت و پز آغشته کنید و مطابق سلیقه خود میل کنید.

کدو سبز

۴. کدو سبز پر شده

خیلی ساده. کدو سبز را از طول برش دهید و قسمت‌های داخلی آن را بیرون بیاورید. فنجان های خالی کدو سبز را با سبزیجات خرد شده، گوشت و پنیر پر کنید. حدود ۴۰ دقیقه در دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد یا تا زمانی که قهوه‌ای طلایی شوند ، آنها را بپزید. در حالی که گرم است سرو کنید.

۵. در سالادها استفاده کنید

با افزودن کدو سبز به سالاد خود آن را سالم‌تر کنید. اگر بعد از کباب کردن کمی کدو سبز باقی مانده دارید، می‌توانید آن را به سادگی به سالاد خود اضافه کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید