مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی نقش مهمی در حفاظت و سلامت دندان‌ها دارد. در این مطلب با بایدها و نبایدهای غذایی برای محافظت از دندان‌ها آشنا می شوید.

 برای سالم ماندن دندانهایتان این غذاها را نخورید!

به گزارش سلام نو به نقل از برنا؛ در طول پاندمی کووید ۱۹، به دلیل ترس از مراجعه به دندانپزشک، سلامت و بهداشت دهان و دندان در بسیاری از افراد به خطر افتاده است؛ گرچه مطالعات مختلف نشان داد مراجعه به دندانپزشک احتمال ابتلا به کرونا را افزایش نمی‌دهد و نباید از درمان‌های ضروری دندان صرف‌نظر کرد؛ با این حال آمار مراجعه به دندانپزشک در سراسر جهان کاهش یافته است.

رعایت بهداشت و رژیم غذایی حاوی مواد معدنی موردنیاز و اجتناب از عادت‌های غلطی که به دندان‌ها آسیب می‌زنند، مهمترین اقدامات در جهت حفاظت از  دندانهاست. از طرفی با اینکه اکثر افراد تمایلی برای مراجعه مستمر به دندانپزشک ندارند، مطالعات نشان می‌دهد مراجعه حداقل یک بار در سال به دندانپزشک برای ترمیم و پاکسازی دندان‌ها ضروری است. بر اساس این مطالعه افرادی که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، نیاز کمتری به پرکردن و کشیدن دندان دارند.

مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی نقش مهمی در حفاظت و سلامت دندان‌ها دارد. در ادامه به بایدها و نبایدهای غذایی برای محافظت از دندان‌ها شاره شده است:

آب‌نبات

آب‌نبات دشمن اصلی دندان است، به ویژه آب‌نبات‌های نرمی که به دندان می‌چسبند. غلظت بالای شکر موجود در آب‌نبات با باکتری‌های موجود در دهان ترکیب شده و تبدیل به یک اسید قوی می‌شوند. این اسید مینای دندان را تجزیه کرده و عامل اصلی ایجاد حفره و پوسیدگی دندان است.

نان

شاید جالب باشد که بدانید نان برای دندان مضر است؛ زیرا بزاق، نشاسته موجود در نان را به قند تجزیه می‌کند که باعث تولید اسید و پوسیدگی دندان است. محققان راهکار این مشکل را استفاده از نان سبوس‌دار می‌دانند.

الکل

الکل باعث خشکی دهان می‌شود که نتیجه آن چیزی جز پوسیگی دندان نیست.

میوه و سبزی

میوه و سبزی حاوی ویتامین و املاح ارزشمندی هستند که سلامت دندان‌ها و لثه را تامین می‌کنند. کرفس، هویج، ‌سیب و سبزیجات دارای برگ پهن برای سلامت دهان و دندان توصیه می‌شوند.

لبنیات

لبنیات علاوه بر تامین کلسیم و فسفات مورد نیاز دندان، منجر به افزایش بزاق شده و از این جهت در تقویت مینای دندان نقش دارند.

آب

نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز محیط دندان را از قند پاک کرده و به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

هرچقدر هم که در مسواک زدن حرفه‌ای باشید و مرتب مسواک بزنید و به طور مستمر از نخ دندان استفاده کنید، بخشی از پلاک‌های دندان از بین نمی‌روند. پلاک جرم زرد رنگی است که به ویژه در دندان‌های عقب که شستنشان سخت تر است بوجود می‌آید. پلاک از میلیاردها باکتری مختلف ساخته شده که در دهان زندگی می‌کنند و از غذاهای مصرفی ما تغذیه می‌کنند. پلاک دندان مهمترین عامل در ایجاد پوسیدگی است.

علاوه بر مسواک منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان، بهتر است پاکسازی و جرم‌گیری حرفه‌ای دهان و دندان‌ها را به یک دندانپزشک حرفه‌ای بسپاریم. این کار احتمال پوسیدگی دندان وبیماری‌های التهابی لثه را کاهش می‌دهد.

پاکسازی دهان هر شش ماه یک‌بار توصیه شده است؛ البته برخی افراد ریسک بیشتری برای ایجاد پوسیدگی دارند و باید بیشتر به دندان پزشک مراجعه کنند. در ادامه به چند نکته در جهت حفظ زیبایی و سلامت دندان‌ها اشاره شده است:

- مسواک زدن حداقل دو بار در روز

- مسواک زدن به محض بیدار شدن از خواب

- استفاده منظم از نخ دندان

- محافظت از دندان در مقابل ضربه

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید