تنها در شب ۲۲-۲۳ آگوست ۱۷۹۱ بود که اولین قیام علیه تجارت برده رخ داد. این رویداد در سانتو دومینگو (هائیتی کنونی و جمهوری دومینیکن) رخ داد. انقلابیون سیاه علیه صاحبان بردگان قیام کردند.

به پاس روز جهانی یادآوری تجارت برده و لغو آن

در ۲۳ آگوست، روز جهانی یادآوری تجارت برده و لغو آن، برای توقف و به یاد آوردن فاجعه تجارت برده‌­ها اختصاص داده شده است.

به گزارش سلام نو، تجارت برده‌های فرا آتلانتیک از قرن ۱۶ تا ۱۹ وجود داشت. بیشتر برده­ها از آفریقای مرکزی و غربی آمده بودند. بیش از ۴۰۰ سال، نزدیک به ۱۳ میلیون آفریقایی به اقیانوس اطلس منتقل شدند تا برده شوند. هر گذرگاهی از اقیانوس میزان مرگ و میر بالایی از برده­‌ها داشت. حدود ۲.۴ میلیون آفریقایی هنگام انتقال جان باختند. بسیاری از برده‌ها علاوه بر مرگ بر اثر بیماری و گرسنگی، جنایات دیگری مانند سوءاستفاده جنسی، زنجیر شدن با یکدیگر و تحمل گرمای شدید را تجربه کردند. برخی از آن­ها به امید جلوگیری از شیوع بیماری به دریا پرتاب می‌شدند.

تنها در شب ۲۲-۲۳ آگوست ۱۷۹۱ بود که اولین قیام علیه تجارت برده رخ داد. این رویداد در سانتو دومینگو (هائیتی کنونی و جمهوری دومینیکن) رخ داد. انقلابیون سیاه علیه صاحبان بردگان قیام کردند. در سال ۱۸۰۴، این انقلابیون ارتش ناپلئون را خرد کردند. انقلابیون در کنار شکست نیروهای فرانسوی، ارتش اسپانیا و انگلیس را شکست دادند. این پیروزی‌ها زمینه را برای لغو کل تجارت برده در اقیانوس اطلس فراهم کرد.

در سال ۱۸۰۸، وارد کردن برده به ایالات متحده غیرقانونی شد. بریتانیا در سال ۱۸۳۳ از او پیروی کرد تا سال ۱۸۵۰ برزیل تجارت برده را غیرقانونی اعلام کرد.

روز جهانی یادآوری تجارت برده و لغو آن؛ ۲۳ آگوست

هر سال افراد و سازمان­هایی در سراسر جهان رویدادهایی را برای بزرگداشت این مراسم ترتیب می‌دهند. هدف از این رویدادها آموزش عموم مردم درباره پیامدهای منفی تجارت برده است. برخی تصمیم می‌گیرند این کار را از طریق بیان هنری انجام دهند، در حالی که برخی دیگر با سخنرانی این روز را گرامی می‌دارند. 

برخی از راه­های کمک به از بین بردن برده‌داری 

· تاریخ تجارت برده را بیاموزید

· به این فکر کنید که چگونه تاریخ در نتیجه لغو تجارت برده تغییر کرده است

· ریشه ها، کابین عمو تام یا فیلم‌های دیگری را که با بردگی مقابله می‌کنند، تماشا کنید

· از موزه یا مکان تاریخی دیدن کنید که عموم مردم را در زمینه تجارت برده آموزش می‌دهید (اگر در جامعه خود ندارید، می‌توانید آن را به صورت آنلاین پیدا کنید).

تاریخ

یونسکو ۲۳ آگوست را به عنوان روز بین المللی یادآوری تجارت برده و لغو آن در سال ۱۹۹۷ تصویب کرد. در سال ۱۹۹۸، چندین کشور رویدادها و بحث­های فرهنگی را برای بزرگداشت این روز ترتیب دادند. در طول سال‌ها، سازمان ملل از مردم سراسر جهان دعوت کرده است تا مقاومت خود را در برابر برده‌داری ابراز کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید