در طول دوره برده­‌داری، سوری­ها برای جلوگیری از دستگیر شدن توسط برده فروشان عربی و شکارچان برده، در میان لب پایینی خود صفحات بزرگی قرار می­‌دادند. در این صورت، عیبی در زیبایی صورت آن­ها پدیدار شده که هر کسی قادر به تحمل آن نبود. در واقع، سوری­ها با زشت جلوه دادن خود از برده شدن‌شان جلوگیری می­‌کردند.

عجایبی درباره قبیله سورما اتیوپی / چگونه زنان این قبیله با زشت کردن خود از برده شدن جلوگیری می‌کردند

از سال­ها پیش قبیله­‌های بومی و محلی در سرتاسر دنیا یکی پس از دیگری شناخته شده و دیگر بکر نبودند. قبیله‌­های تازه کشف شده به دلیل رسم و رسوم عجیب و غریب زندگی قبیله­‌ای مورد توجه جهانگردان قرار گرفته و تبدیل به قطب گردشگری آن منطقه تبدیل شده‌­اند. سورما اتیوپی یکی از قبیله‌­هایی است که رسومات آن همگان را به تعجب وا داشته است. این قبیله در کشور اتیوپی در دره اومو زندگی می­‌کنند. همراه ما باشید تا با عجایب این قبیله آشنا شوید.

لب بشقابی!

مردم قبیله سورما، سوری نامیده می­‌شوند. سوری­ها در جهان به خاطر لب­های سینی مانندشان مشهور هستند.

در طول دوره برده­‌داری، سوری­‌ها برای جلوگیری از دستگیر شدن توسط برده فروشان عربی و شکارچیان برده، در میان لب پایینی خود صفحات بزرگی قرار می­‌دادند. در این صورت، عیبی در زیبایی صورت آن­ها پدیدار شده که هر کسی قادر به تحمل آن نبود. در واقع، سوری­ها با زشت جلوه دادن خود از برده شدنشان جلوگیری می‌­کردند. با گذشت زمان و عبور از دوره برده­‌داری این رسم از بین نرفته و بلکه به عنوان یک عمل ‌زیبایی در بین مردمان این قبیله به جای ماند. دختران جوان سوری لب پایینی خود را بریده و یک صفحه چوبی گرد و صاف را میان لب بریده­‌شان جای می‌­دهند. پس از اینکه لب­ به اندازه کافی کشیده شد، این صفحه چوبی را با صفحاتی از جنس گل رس، سفالی و یا چوبی بزرگتر عوض می­‌کنند. حتی گاهی مجبور می­‌شوند دو یا سه تا از دندان­های جلویی خود را بکشند. زنان سوری گاهی صفحاتی با قطر سی سانتی­متر را در میان لب خود قرار می­‌دهند. درواقع، اندازه صفحات معیاری برای سنجیدن زیبایی زنان قبیله سورما است. هرچه صفحات بشقابی میان لب بزرگتر باشد، زیباتر به شمار می­‌روند. این صفحات تنها زمان سرو غذا برای مرد­ها و مراسمات مذهبی در بین لب­هاشان قرار م‌ی­گیرد. در غیر از این زمان می‌­توانید زنان را بدون این صفحات میان لب­هاشان بیابید که گاهی لب­هاشان تا پایین چانه­‌شان آویزان شده است!

عجایبی درباره قبیله سورما اتیوپی / چگونه زنان این قبیله با زشت کردن خود از برده شدن جلوگیری می‌کردند

لباس پوشیدن اختیاری است!

 آب و هوای محل زندگی سوری­ها ینی دره اومو بسیار گرم است که تحمل آن طاقت فرساست. از این رو، لباس پوشیدن در بین مردم قبیله سورما کاملا اختیاری است. کودکان قبیله سورما از پوشیدن لباس­های زیبای اهدایی سر باز زده و پوست بدن خود را با استفاده از رنگ طبیعی گچ و دیگر رنگ­های شنی و خاکی موجود در کنار رودخانه­‌ها، رنگ می­‌کنند. این کار مسابقه­‌ای میان کودکان است. هر کودکی که زیباتر خود را تزئین کند، برنده این مسابقه نقاشی است.

تیغ زنی

یکی از رسومات عجیب میان زنان قبیله سورما تیغ زنی به منظور جلب توجه مردان قبیله است. زنان صورت و بدن خود را توسط تیغ بریده و گاهی میان زخم­­­های‌شان رنگ می­‌ریزند تا دلفریب و زیبا باقی بمانند. در واقع، زخم شدن و اشکالی که توسط زخم پدید آمده‌­اند در قبیله سورما نماد زیبایی شناخته می‌­شوند.

سخن آخر

با اینکه انسان بسیاری از مناطق کره زمین را کشف کرده و به آن سفر می‌­کند، اما هنوز هم قبایل ناشناخته‌­ای در دل کشور­ها وجود دارد که با رسم و رسومات قبیله­‌ای خود به دور از هرگونه پیشرفت و تکنولوژی زندگی می­‌کنند. آشنایی با این قبایل و رسومات آن­ها شگفتی و تازگی را برای هر انسانی به دنبال دارد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید