تهیه‌کننده و کارشناس فرهنگی گفت: با وجود ظرفیتی که در زخم‌کاری مبنی بر نقد نظام سرمایه‌داری و پول‌پرستی و تاثیرات فاصله طبقاتی و عقده‌های روانی بر بسط خشونت و فساد در کشور وجود دارد شایسته است که نویسنده و کارگردان اثر به نوعی از وجود برخی شخصیت‌های مثبت در فیلم هم بهره‌مند شود.

نگاهی به سریال «زخم‌کاری» / روایت استیصال و سقوط انسان در نظام سرمایه‌داری

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، تهیه‌کننده و کارشناس فرهنگی با تاکید بر ضرورت پرداختن به آسیب‌های اجتماعی در تولیدات نمایشی ولو با تصویرسازی‌های تلخ و خشن، گفت: سریال «زخم‌کاری» استیصال و سقوط انسان در نظام سرمایه‌داری را روایت می‌کند.

سعید الهی در گفت و گو با ایرنا درباره استفاده از متون ادبی در ساخت فیلم های سینمایی و مجموعه ها، اظهار داشت: یکی از علل ماندگاری متون ادبی و نمایشی در طول تاریخ، اتکا به موضوعات راهبردی و جامعیت آنها برای همه نسل ها در اعصار مختلف است و نمایشنامه مکبث ویلیام شکسپیر که این مجموعه با نگاهی به آن به نگارش در آمده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

زیاده خواهی و ولع بی‌پایان، کوته فکری و حکمت زدایی، مسامحه گرایی در نگاه به شرافت انسان، شهوت و اصالت پول و شهرت و از همه مهمتر نداشتن اعتقاد و ایمان به ارزش‌های اخلاقی و تاثیر آنها در زندگی بشر از جمله موضوعات منفی است که بسیاری نویسندگان متعهد و بزرگ جهان گهگاه با طرح آنها در آثار خود قصد روشنگری و پرهیز انسان‌ها از این رذایل را داشته اند.

این کارشناس سینما و رسانه با ذکر برخی مولفه های نظام سرمایه داری و لیبرالیسم خاطرنشان کرد: زخم کاری فارغ از تحلیل های ساختاری و تکنیکی، با الگوبرداری از متن مکبث و البته اقتباس از کتاب محمود حسینی زاد (بیست زخم‌کاری، چشمه، ۱۳۹۹)، در صدد تبیین همین موضوعات است که امروزه فرهنگ سرمایه داری با ظاهری بسیار مجلل و فریبکارانه برای مردم جهان به ارمغان آورده است و ما از آن غافلیم.

شاید بسیاری دوستان منتقد به جهات مختلف از جمله اشکالات فرمی یا نقش آفرینی بازیگران و حتی خشونت و طرح نکات منفی در سریال، زخم کاری را در رده مطلوبی از کیفیت ارزیابی نکنند؛ اما به نظر من با وجود افراط در نمایش خباثت ها و رذیلت ها و برخی موارد در ارتباط شخصیت ها، موضوع مهمتری را باید در اثر جستجو کرد.

نگاهی به سریال «زخم‌کاری» / روایت استیصال و سقوط انسان در نظام سرمایه‌داری

وی تصریح کرد: به زبان ساده و تصویری تبعات ترویج یا پیروی از تفکر لیبرال سرمایه داری در زندگی، همین بی‌رحمی‌ها و خباثت ها و بی‌توجهی به حیات و ممات انسان ها و نزاع و چنگ کشیدن به صورت همدیگر است که پایانی بر آن نمیتوان متصور بود و عینیت آن را در مواجهات شخصیت های سریال با همدیگر میبینیم.

این مدرس دانشگاه گفت: مسئولیت تنظیم و کنترل سبد آثار نمایشی و تصویری بر عهده مراجع نظارتی است، تا تعدد سوژه های مشابه که اتفاقا وجه منفی آنها زیاد است را به نحوی مدیریت کنند که مبادا تلخی ناشی از آثار اینچنینی موجب اثرگذاری سوء بر ذائقه مخاطب شود؛ اما ضرورت تولید و پرداختن به آسیب های مهم اجتماعی ولو با تصویرسازی های تلخ و خشن را نمی‌توان انکار کرد.

وی با اشاره به سابقه محمدحسین مهدویان در فیلمسازی خاطرنشان کرد: رعایت انصاف و پرهیز از نگاه مطلق و غیرمتعادل در سینما به جهت امکان تعمیم دادن سوژه به شرایط عمومی کشور، در واقع نوعی القای سیاهی های حاکم بر فیلم به همه اقشار جامعه تلقی می شود و نسبی گرایی در اینجا روش بهتری است.

الهی ادامه داد: با وجود ظرفیتی که در زخم کاری مبنی بر نقد نظام سرمایه داری و پول پرستی و تاثیرات فاصله طبقاتی و عقده های روانی بر بسط خشونت و فساد در کشور وجود دارد شایسته است که نویسنده و کارگردان اثر به نوعی از وجود برخی شخصیت های مثبت در فیلم هم بهره مند شود.

زخم کاری مجموعه نمایشی به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان و بازی سیاوش طهمورث، جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، سعید چنگیزیان، هانیه توسلی، مه‌لقا باقری، کاظم هژیرآزاد، از خرداد ماه جاری در شبکه نمایش خانگی پخش شد و تاکنون ۱۲ قسمت از آن منتشر شده است. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید