در مطلب زیر طرز تهیه خورشت قورمه سبزی شمالی را به شما آموزش خواهیم داد.

دستور پخت خورشت  قورمه سبزی شمالی خوشمزه + ترفندهایی برای روغن انداختن

در مقاله زیر طرز تهیه قورمه سبزی شمالی لذیذ را برای شما عزیزان تدارک دیده ایم.

مواد لازم برای ۴ نفر

سبزی قرمه سبزی (تره، گشنیز به یک اندازه، جعفری کمی بیشتر از همه سبزی‌ها، شنبلیله یک سوم تره و گشنیز، چند برگ چغندر): نیم کیلو

گوشت گوسفند خورشتی به همراه یک تکه استخوان: ۵۰۰ گرم

آبغوره: به مقدار لازم

لیمو عمانی (اختیاری): ۲عدد

لوبیا قرمز: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز داغ: ۴ قاشق غذاخوری

بادمجان کوچک و قلمی: ۴ تا ۵ عدد

گوجه فرنگی: ۲ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی+فوت و فن و ترکیب سبزی

در اولین مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی به سبک شمالی باید پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید. اجازه دهید پیازها کمی طلایی شوند، سپس تکه‌های گوشت خورشتی را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و مواد را خوب تفت دهید. برای درست کردن قرمه سبزی شمالی باید از لوبیا قرمز استفاده کنید. اما برخی از روستاهای شمال به جای لوبیا قرمز از لوبیا چشم بلبلی نیز استفاده می‌کنند. لوبیا را از یک شب قبل داخل آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود. حال لوبیاها را به گوشت و پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس قابلمه را پر از آب کنید تا گوشت و لوبیاها به خوبی پخته شوند. در طرز تهیه قورمه سبزی شمالی گیلانی و مازندرانی به جای گوشت از مرغ هم می‌توانید استفاده کنید.

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی شمالی که گوشت در حال پختن است، باید سبزی قرمه سبزی را آماده کنید. برای این کار باید سبزی‌ها را به میزان مشخص شده تهیه و سپس خرد کنید. مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. بعد از داغ شدن روغن، سبزی‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید و خوب هم بزنید. توجه داشته باشید که شعله گاز حتماً کم باشد و سبزی‌ها با حوصله و به آرامی سرخ شوند. در این فرصت بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت عمودی برش بزنید. مقداری نمک روی بادمجان بریزید تا تلخی آن گرفته شود، سپس بادمجان‌ها را فشار دهید.

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی+فوت و فن و ترکیب سبزی

بعد از گرفتن تلخی بادمجان باید آن‌ها را داخل روغن سرخ کنید. برای این کار مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن، بادمجان‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید و خوب سرخ کنید. فراموش نکنید که هر چند دقیقه یک بار سبزی‌ها را هم بزنید و نگاهی به گوشت و لوبیاها بیندازید. بعد از سرخ شدن بادمجان، گوجه‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و در روغن سرخ کنید و در کنار بادمجان‌ها کنار بگذارید. زمانی که سبزی قرمه سبزی به خوبی سرخ شد و رنگ آن کمی تیره شد، آن را به گوشت و لوبیاها اضافه کنید. ترشی این خورشت معمولاً با آبغوره است اما اگر دوست دارید، عطر لیمو عمانی نیز در غذای شما بپیچد، می‌تواند دو عدد لیمو نیز در اواسط پخت به خورشت اضافه کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی+فوت و فن و ترکیب سبزی

در ۱۵ دقیقه نهایی طرز تهیه قورمه سبزی شمالی باید مقداری آبغوره به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید خورش برای چند دقیقه دیگر بجوشد. سپس در ۵ دقیقه نهایی بادمجان‌ها و گوجه را روی خورش قرار دهید و قرمه سبزی خوشمزه گیلانی را در ظرف مناسب سرو کنید و همراه با کته و مخلفاتی مثل زیتون پرورده، ترشی و سالاد شیرازی میل کنید.

فوت و فن‌های پخت قرمه سبزی شمالی

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی+فوت و فن و ترکیب سبزی

*برای درست کردن قرمه سبزی شمالی باید به مقدار زیر سبزیجات را با هم ترکیب کنید:

تره و گشنیز به مقدار برابر

جعفری بیشتر از مقدار تره و گشنیز

شنبلیله حدود یک سوم تره و گشنیز

چند برگ چغندر یا برگ اسفناج

*برای پخت قرمه سبزی حتماً آن را به مدت طولانی روی شعله ملایم قرار دهید تا خورشت به خوبی جا بیفتد.

*برای درست کردن قرمه سبزی شمالی بهتر است از گوشت خورشتی همراه با استخوان و کمی چرب استفاده کنید.

*شما می‌توانید مقدار ترشی خورشت را با توجه به مقدار آبغوره تنظیم کنید. اگر دوست دارید خورشت شما کمی ترش شود، می‌توانید از مقدار آبغوره بیشتری در این غذا استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید