در این دوره از تعطیلات کرونایی، تصمیمات در خصوص سفرهای بین شهری سخت گیرانه تر بود و دستور کاهش ظرفیت جابه جایی مسافر در ناوگان حمل ونقل داده شد.

هجوم مسافران به پایانه ها برای بازگشت از سفر/  چند درصد مردم در تعطیلات ۶ روزه به مسافرت رفتند؟

به گزارش سلام نو به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، از ساعت ۱۲ ظهر ۲۴ مرداد ماه با بسته شدن مسیرهای ورودی و خروجی شهرها، تعطیلات چند روزه کرونایی آغاز شد و با توجه به آنکه این بار سخت گیری‌ها بیشتر شده بود مردم برای گذراندن تعطیلات خود به فکر استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی افتادند.

در این دوره از تعطیلات کرونایی تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا سخت گیرانه تر شده و دستور کاهش یک سومی ظرفیت جابه جایی ناوگان حمل ونقل عمومی داده شده بود، اما با این وجود باز هم برخی در از پایانه‌ها شاهد ازدحام جمعیت بودیم.

 طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا باید در این ۶ روز تعطیلی تمامی ناوگان حمل و نقل از جمله راه آهن، اتوبوس و هواپیما ظرفیت جابه جایی خود را به یک سوم می رساندند، اما به نظر می‌رسد بسیاری از بخش‌ها این موضوع را جدی نگرفتند و از تمامی ظرفیت‌های خود برای جابه جایی مسافران استفاده کردند!

هجوم مسافران به پایانه ها برای بازگشت از سفر


در همین رابطه داریوش باقر جوان مدیر کل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در حال حاضر برخی از پایانه‌ها مملو از مسافر است که بسیاری از آن‌ها قصد بازگشت از مسافرت را دارند، گفت: برخی از مدیران پایانه‌ها در شهرهای مختلف اعلام کرده اند که مسافر در پایانه‌ها پر شده و با توجه به آنکه میزان جابه جایی‌ها را به یک سوم رسانده ایم بنابراین به هیچ عنوان از این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تخطی نمی‌کنیم.

او ادامه داد: آمارها از پایانه‌ها حاکی از کاهش میزان جابه جابی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و این در حالی است که ظرفیت جابه جایی مسافر را در تمامی شهرها کاهش داده ایم.

باقر جوان تصریح کرد: با توجه به نظارت و بازرسی‌هایی که انجام داده ایم سعی کرده ایم به صورت کامل تمامی دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و به هیچ عنوان ظرفیت ناوگان جاده ای  از جمله اتوبوس بین شهری خود را تکمیل نکنیم.

کاهش سفرهای هوایی در تعطیلات ۶ روزه کرونایی

در بخش حمل ونقل هوایی هم طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تمامی ظرفیت‌ها کاهش پیدا کرد و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در برخی از شهرها میزان استقبال مردم هم از این ناوگان کاهش پیدا کرد.

اما مشاهدات از سفرهای هوایی نشان می‌دهد برخی از پروازها با ظرفیت تکمیل انجام شده است!

طبق آمار به دست آمده از شرکت فرودگاه ها، شاهد کاهش چشمگیر حجم پروازها طی تعطیلات ۶ روزه بوده ایم به طوری که  در ۲۸ تیر امسال ۳۴۹ پرواز (۱۷۵ پرواز خروجی و ۱۷۴ پرواز ورودی) در فرودگاه مهرآباد انجام شد که این تعداد با کاهش ۵۷ درصدی به ۱۵۰ پرواز در روز ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ رسیده است.

۲۸ مرداد امسال ۷۶ پرواز خروجی و ۷۴ پرواز ورودی در فرودگاه مهرآباد انجام شده است. تعداد پروازهای خروجی و ورودی این فرودگاه طی روز ۲۸ مرداد به ترتیب در مقایسه با روز مشابه در تیرماه ۵۶.۶ و ۵۷.۵ درصد رشد منفی داشته است.

گردشگری دریایی در تعطیلات ۶ روزه نداشتیم

همچنین در بخش حمل ونقل دریایی هم طبق اعلام عباس نژاد مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به هیچ عنوان در این تعطیلات کرونایی شناورهای مسافری اقدام به جابه جایی مسافر نکرده اند.

وی گفت: حتی اگر هوا مساعد شده و بنادر مسافری باز شود امکان گردشگری دریایی و سفر دریایی برای مسافران وجود ندارد و تنها بومی‌های منطقه می‌توانند با احراز هویت از کشتی‌های مسافری استفاده کنند. البته با وجود این شرایط نیز همه دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رعایت می‌شود.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در چند ماه گذشته به سبب شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا و ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی سخت گیرانه‌تر، روزانه حدود ۲۰۰ نفر مسافر جا به جا می‌شوند این در حالی است که این تعداد در روزهای عادی به حدود ۴۰۰۰ مسافر می‌رسید و در ایام تعطیل و پیک سفر نیز افزایش می‌یافت.

عباس‌نژاد با تاکید بر اینکه مدت‌هاست که دیگر سفر دریایی مانند گذشته نداریم، گفت: مردم نمی‌توانند از حمل‌ونقل دریایی برای سفر استفاده کنند چرا که این سفرها تنها محدود به مردم بومی منطقه شده است؛ بنابراین از مسافران می‌خواهیم که به بنادر مسافری مراجعه نکنند و نسبت به رعایت دستور العمل‌های بهداشتی جدیت بیشتری داشته باشند. البته به نظر می‌رسد که کاهش قابل توجه تقاضا برای سفرهای دریایی نشان دهنده این است که مردم هم شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا را متوجه شده و درک می‌کنند.

در بخش حمل ونقل ریلی هم به گفته رسولی مدیر عامل راه آهن تمامی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت شده و در حال حاضر هم میزان جابه جایی مسافر به بسیاری از شهرها کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

براساس این گزارش در بخش جاده‌ای هم طبق اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور میزان جابه جایی‌ها با توجه به سخت گیری و اعمال جرائم بازگرداندن تمامی خودروهای غیر بومی آمارها نشان دهنده کاهش ورودی و خروجی خودروها است.

کاهش ۴۵ درصدی تردد جاده ای در تعطیلات کرونایی

 ایمان محرابی نیا مسئول مرکز مدیریت راه‌های کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تردد بین استانی امروز ۲۹ مرداد یک میلیون و ۳۰ هزار و۵۰ وسلیه نقلیه بوده است، گفت: متوسط تردد روزانه وسایل نقلیه از ۲۴ تا ۲۹ مرداد ماه یک میلیون و ۸۲ هزار و۱۹۸ وسیله نقلیه بوده است.

او ادامه داد: تغییرات تردد بین استانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است.

محرابی نیا بیان کرد: ترددها در این مدت در مقایسه بامتوسط تردد مرداد ماه امسال ۳۴ درصد کاهش داشته است.

مسئول مرکز مدیریت راه‌های کشور همچنین درباره آخرین وضعیت محورهای شمالی هم گفت: در حال حاضر تردد روان در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) وجود دارد و تمامی محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

محرابی نیا درباره آخرین وضعیت ترافیکی سایر محورها هم گفت: ترافیک سنگین در آزادراه قزوین - کرج - تهران محدوده‌های آبیک، نظرآباد و چیتگر و  همچنین در آزادراه کرج - قزوین محدوده نظرآباد وجود دارد.

بر اساس این گزارش با اعلام تعطیلات چند روزه کرونایی که از دوشنبه ۲۵ مرداد ماه تا شنبه ۳۰ مرداد  بوده است، شاهد کاهش چندین درصدی تردد خودروها، حمل و نقل ریلی و پروازها بوده ایم.

هر چند موارد عجیبی در جا به جایی برخی مسافران از جمله حمل با امداد خودرو و تخلفاتی نظیر بازگشایی جاده‌های فرعی مشاهده شد، اما شدت سفرها با کاهش قابل توجهی همراه بوده و حال باید منتظر اعلام میزان ترددهای روز شنبه و ترافیک‌های احتمالی در محورهای مواصلاتی باشیم که آیا این محدودیت‌ها عملیاتی شده است یا نه؟

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید