آتش سوزی در مسجد الاقصی نه تنها برای مردم فلسطین بلکه برای هر مسلمانی حادثه­‌ای دردناک بود. رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله سید علی خامنه‌­ای، در این باره توسط رژیم صهیونیستی فرمود: حمله آتش­زده به مسجد الاقصی یکی دیگر از دلایل دشمنی استکبار جهانی علیه اسلام و مسلمانان است. به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بود که در سال ۲۰۰۳ در سی­‌امین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی۲۱ اوت (OIC) به عنوان "روز جهانی مسجد" نامگذاری شد تا وجدان مسلمانان بیدار شود.

ماجرای آتش زدن مسجدالاقصی چه بود؟ /  روز جهانی مسجد

  

پنجاه سال پیش، در چنین روزی، ۲۱ اوت ۱۹۶۹، ساعت هفت صبح، مسجد الاقصی، اولین قبله مسلمانان توسط صهیونیست استرالیایی به نام مایکل دنیس روهان به آتش کشیده شد.

این آتش سوزی، مساحتی نزدیک به ۱۵۰۰ متر مربع از مسجد را شامل یک منبر باستانی متعلق به هشت قرن پیش سوزاند. همچنین محراب حضرت زکریا و محل عبادت چهل پیامبر دیگر سوزانده شد. طاق­ها و پایه‌­های اصلی که گنبد بر روی آن قرار دارد نیز سقوط کرد و سقف مسجد فرو ریخت.

از این روز به عنوان روز جهانی مسجد یاد می‌­شود.

آتش سوزی مسجد الاقصی توطئه­‌ای بود که توسط رژیم صهیونیستی برنامه­‌ریزی شده بود. قطع آب، تأخیر در پمپاژ موتورهای آب و جلوگیری از ورود آتش­نشانان دیگر شهرهای فلسطین این امر را تأیید می­‌کند. روز بعد از حادثه، مایکل دنیس روهان مجرم شناخته شد و مسئول آتش سوزی بود و در ۲۳ آگوست دستگیر شد. اما رژیم صهیونیستی در محاکمه قلابی حکم داد که عامل آتش سوزی دیوانه است و بنابراین آزاد شد تا به سرزمین خود، استرالیا بازگردد.

آتش سوزی در مسجد الاقصی نه تنها برای مردم فلسطین بلکه برای هر مسلمانی حادثه­‌ای دردناک بود. رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله سید علی خامنه­‌ای، در این باره توسط رژیم صهیونیستی فرمود: حمله آتش­زده به مسجد الاقصی یکی دیگر از دلایل دشمنی استکبار جهانی علیه اسلام و مسلمانان است. به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بود که در سال ۲۰۰۳ در سی­‌امین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی۲۱ اوت (OIC) به عنوان "روز جهانی مسجد" نامگذاری شد تا وجدان مسلمانان بیدار شود.

 

واژه مسجد به معنای محل سجده است. اسلام سجده را قله عبادت خدا می­داند. مسجد محل تجمع مسلمانان و مظهر باشکوه همبستگی و اتحاد امت است. مسجد روح همبستگی اسلامی را تقویت می­کند و به هر یک از افراد جامعه احساس "با هم بودن" را در مقایسه با "فرد تنها" می­دهد. بر این اساس است که بنیان­های دولت اسلامی در مسجد توسط حضرت محمد(ص) پایه گذاری شد. پیامبر اسلام(ص) مطابق دستورات خداوند متعال، علاوه بر انجام امور دولتی، اصول دین را از مسجد اعلام کرد.

 

در حقیقت، پیامبر هنگام مهاجرت از مکه به مدینه، خواستار ساخت اولین مسجد در قبا در حومه شهر شد. هنگام ورود به شهر، دستور داد که ساختمان مسجدالنبی محلی برای مسائل مذهبی و سیاسی-اجتماعی شود.

 

این بدان معناست که مسجد چندین نقش در زندگی مسلمانان ایفا می­کند. همه این کارکردها حول کلام مکشوف الله می­چرخد ‌تا جوامع را به سمت ارزش­های انسانی و کمال عالی راهنمایی کند.

 

در مسجد بود که بسیاری از جنبش­های اصلاح طلب اسلامی متولد شد و مسلمانان منابع خود را برای مقابله با ظالمان و استثمارگران بسیج کردند. حتی در تاریخ اخیر کشورهای مسلمان مانند مصر و ایران، جنبش­هایی علیه رژیم-های استبدادی حاکم از مسجد آغاز شد. مساجد عاملی برای همبستگی جامعه برای همه اقشار مردم علیه رژیم پهلوی شد. داستان مشابه جنگ ۸ ساله­ دفاع مقدس که ایالات متحده از طریق صدام علیه رژیم سرکوبگر اقلیت بعث بغداد به ایران تحمیل کرد.

 

در دوران دفاع مقدس، مساجد در ایران نقش بسیار مهمی در بسیج و جذب و آموزش رزمندگان بسیجی برای خدمت در جبهه­های جنگ داشتند.

بنابراین، مساجد نه تنها برای تحکیم اعتقاد اساسی به یگانگی خدا و عبادت خالق متعال، بلکه برای تحکیم صفوف مسلمانان، نقش اساسی در فرهنگ اسلامی ایفا می­کنند. در معماری اسلامی، یکی از حجره­های مساجد شبستان است که عمدتا برای عبادت شبانه در فضایی آرامش بخش و آرامش دهنده استفاده می­شود. مسجد قلب تپنده و ذهن متحد­کننده امت است.

 

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید