فهرست اسامی وزرای پیشنهادی دولت یک هفته پس از آیین تحلیف، آن هم دقایق پایانی جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه (۲۰ مردادماه) ارائه شد؛ درحالی که حتی فرصتی برای اعلام وصول آن باقی نبود و خبر رسمی تقدیم لیست وزرای پیشنهادی به مجلس هم به صورت پراکنده از نمایندگان به رسانه‌ها مخابره شد.

چراغ سبز مجلس به وزرای پیشنهادی سیاسی / احتمال چالش‌آفرینی برای کابینه پیشنهادی وجود دارد

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، جلسه بررسی رای اعتماد کابینه دولت سیزدهم فردا ( ۳۰ مردادماه) درحالی در مجلس یازدهم آغاز می شود که رای اعتماد به همه وزرای پیشنهادی با اما و اگرهایی روبه‌روست.

فهرست اسامی وزرای پیشنهادی دولت یک هفته پس از آیین تحلیف، آن هم دقایق پایانی جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه (۲۰ مردادماه) ارائه شد؛ درحالی که حتی فرصتی برای اعلام وصول آن باقی نبود و خبر رسمی تقدیم لیست وزرای پیشنهادی به مجلس هم به صورت پراکنده از نمایندگان به رسانه ها مخابره شد.

انتشار لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از یک سو با حضور پررنگ وزرا و مدیران احمدی نژادی خبرساز شد و از طرف دیگر برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مانند عزت الله ضرغامی (که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد) و رستم قاسمی (که به نفع جریان انقلابی کناره گیری کرد) هم سهمی را گرفته و در لیست کابینه جا خوش کرده بودند.

این درحالی بود که نبود نام افرادی مانند سعید محمد و رقبای انتخاباتی ابراهیم رئیسی همچون سعید جلیلی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محسن رضایی در این لیست پیشنهادی قابل توجه بود چرا که در هفته های منتهی به ارائه لیست وزرا، گمانه زنی هایی پیرامون حضور آنها در دولت سیزدهم مطرح شده بود.

به هرحال حضور ۹ وزیر و مدیر محمود احمدی نژاد، تنی چند از قوه قضاییه، آستان قدس رضوی و مجلس شورای اسلامی در لیست وزرای پیشنهادی نشان داد که از کابینه غیرجناحی که ابراهیم رئیسی وعده داده بود، خبری نیست.

چراغ سبز مجلس به وزرای پیشنهادی سیاسی

سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که همه ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت به تمامی کمیسیون های مجلس دعوت شدند و در هفته ای که گذشت مجموعا ۲۷۰ جلسه در کمیسیون های مجلس برگزار شد.

به این ترتیب از روز شنبه ۳۰ مردادماه جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در جلسات علنی قوه مقننه برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تا روز سه‌شنبه هفته بعد و به مدت چهار روز در مجلس ادامه داشته باشد.

احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی کشور، سیداسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات و محمدرضا قرایی آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در زمره وزرای سیاسی کابینه سیزدهم هستند هم این هفته در کمیسیون های مجلس حاضر شدند و برنامه های خود را ارائه کردند و براساس اظهارنظرها بعد از جلسات با این سه وزیر حکایت از آن دارد که سه وزیر پیشنهادی مذکور می توانند رای بالایی از مجلس کسب کنند.

مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس هم در این باره در توئیتی نوشته است: « آقایان وحیدی و آشتیانی از وزرای قوی در کابینه پیشنهادی هستند و پیش بینی می کنم ان‌شاءالله با ‎رای اعتماد بیش از ۲۰۰ نماینده راهی دولت شوند.»

امیر عبداللهیان نیز از جمله افرادی است که گفته شده با رأی بسیار بالا از مجلس راهی وزارت امور خارجه خواهد شد. 

اما و اگرهای مجلس پیش پای رئیسی

با وجود اینکه مجلس انقلابی از پیش از انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از ابراهیم رئیسی قدعلم کرده بود اما این روزها اما و اگرهایی درباره رای حداکثری به همه اعضای کابینه او مطرح می شود و زمزمه رای نیاوردن یک پنجم لیست ارائه شده به گوش می رسد.

برخی نمایندگان می گویند این امری طبیعی است و اگر برنامه هریک از وزرای پیشنهادی مورد قبول قرار نگیرد مجلس رای اعتماد نخواهد داد. اما هنوز مشخص نیست مجلس می خواهد نشان دهد تعامل و حمایت از رئیسی به معنای توافق ۱۰۰ درصدی با او نیست یا اینکه تنها شاهد بازی و جریان سازی رسانه ای هستیم.

به گفته عزت‌الله یوسفیان ملا  از نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی، صداهایی که از مجلس و به ویژه هیئت رئیسه به بیرون آمد حاکی از آن بوده که یک پنجم اعضای کابینه موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نمی شوند. لذا از چنین گفته‌هایی این تعبیر می‌شود که دو یا سه وزیر در معرض خط رای نیاوردن، قرار دارند مگر اینکه در روزهای پایانی لابی صورت بگیرد و نظرات تغییر کند اما الان قطعا شرایط صد در صدی برای رای آوردن کل کابینه نیست.

او معتقد است که همه این موارد معطوف به ۴۸ ساعت قبل از برگزاری صحن علنی مجلس جهت دادن رأی اعتماد به اعضای کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم است. 

محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  هم در خصوص وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفته که کابینه پیشنهادی، کابینه‌ای نیمه کامل است. وزرای پیشنهادی به لحاظ رزومه متوسط هستند. با توجه به وضعیت اضطراری اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی کابینه مورد انتظار مردم به مجلس معرفی نشد اما باید به دولت کمک کنیم.

نماینده مردم شازند در مجلس با بیان اینکه حداقل پنج وزیر پیشنهادی رأی اعتماد نمی‌گیرند، اظهار کرد: مجلس یازدهم اگر واقعاً انقلابی بوده و از بطن جامعه بلند شده باشد، حداقل باید به پنج وزیر پیشنهادی رأی اعتماد ندهد چون برنامه‌ها و رزومه این افراد در حد وزارت نیست اما عدم رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی به معنای همراهی با دولت است. اگر به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بدهیم، کوتاهی بزرگی نسبت به دولت رئیسی کرده‌ایم و موجب عدم موفقیت مردمی خواهیم شد.

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز درباره میزان آرای کابینه پیشنهادی دولت اشاره کرده است؛«برداشت بنده این است که حدود ۵ یا ۶ نفر از وزرای پیشنهادی رای حداکثری نمایندگان را کسب خواهند کرد، حتی بالای ۲۴۰ رای! تعدادی از وزرای پیشنهادی رای متوسط خواهند داشت و احتمالا ۴ تن از وزرای پیشنهادی با چالش جدی در کسب حداقل رای مواجه خواهند بود و باید در این مدت باقیمانده تلاش کنند تا نظر نمایندگان مجلس را برای رای اعتماد جلب کنند.»

سهم خواهان از کابینه عصبانی هستند؟

در این میان اما زمزمه ای مطرح می شود مبنی براینکه احتمال چالش آفرینی برای کابینه پیشنهادی وجود دارد، آنهم از سوی نمایندگانی که از قضا حامیان رئیسی در انتخابات بودند؛ «نمایندگان منتسب به جبهه پایداری.»

براساس این گمانه زنی ها جبهه پایداری که منتظر بود سهم قابل توجهی از کابینه را تصاحب کند با کابینه پیشنهادی ارائه شده به بن بست رسیده و بعید به نظر نمی رسد اولین انتقام از رئیسی را در جلسات رأی اعتماد نشان دهد.

آنچنان که غلامرضا تاجگردون پیش بینی می کند«مجالس همسو با دولت زمانی که سهم خود را در کابینه کسب نمی‌کنند، اعتراض خود را در جلسات رأی اعتماد، به شکل رأی مخالف نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد این اتفاق در روزهای آینده در قبال کابینه سیزدهم نیز رخ دهد، هرچند که عوامل مختلفی از جمله دفاع رئیس‌جمهور از وزرای پیشنهادی، می‌تواند منجر به کاهش آرای مخالف شود. »

حال باید دید مجلس یازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف در رویارویی با وزرای پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی چه واکنش و رایی خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید