ماست خواص و فواید زیادی دارد، اما بهتر است از طبع ماست، مضرات، مصلحات و تداخلات غذایی آن مطلع باشید تا بهترین بهره را از خوردن آن ببرید.

غذاهایی که هرگز نباید با ماست خورده شود / سیر تا پیاز مصرف ماست در طب سنتی

به گزارش سلام نو، امروزه در اکثر سفره ها ماست به همراه غذا مصرف می‌شود و متاسفانه مردم مانند دیگر رسوم غلط متعارف، بدون آنکه تدابیر مربوطه را رعایت کنند و از خوب و بد بودن آن آگاه باشند، آن را مصرف می‌کنند؛ این کار ناخواسته و به مرور زمان بر بیماری‌ها و مشکلات آن‌ها می‌افزاید.

لازم به ذکر است که ماست خواص و فواید زیادی دارد، اما بهتر است از طبع ماست، مضرات، مصلحات و تداخلات غذایی آن مطلع باشید تا بهترین بهره را از خوردن آن ببرید؛ در این مطلب سیر تا پیاز مصرف ماست در طب سنتی را برایتان خواهیم گفت.

طبع ماست چیست؟

طبع ماست از نظر طب سنتی سرد وتر است.

هرچه طعم ماست به سمت ترشی برود، طبع آن سردتر می‌شود. همچنین ماست‌های رقیق‌تر، تری و سردی بیشتری دارند. در ضمن هرچه شیری که از آن ماست تهیه می‌شود پرچرب‌تر باشد، ماست از نظر سردی متعادل‌تر بوده و میزان سردی آن کمتر است.

طبع ماست گوسفندی: ۱ لیوان شیر گوسفند دارای ۱۷ گرم چربی و ۱ لیوان شیر گاو، دارای ۲.۴ گرم چربی است؛ بنابراین ماست تهیه شده از شیر گوسفندی، نسبت به ماست گاوی سردی کمتری دارد.

طبع ماست گاومیش: هر یک لیوان شیر گاومیش دارای ۱۷ گرم چربی بوده و در نتیجه ماست گاومیش، مانند ماست گوسفندی، نسبت به ماست گاوی دارای سردی کمتری می‌باشد.

طبع ماست میش: طبع ماست میشی نیز مانند ماست گوسفندی بوده و نسبت به ماست گاوی کمی سردی آن کمتر است.

طبع ماست چکیده: طبع ماست چکیده در طب سنتی سرد بوده، ولی دارای رطوبت یا به اصطلاح تری کمتری است. همچنین از آنجایی که چربی ماست گاوی نسبت به چربی ماست گوسفندی کمتر است، طبع ماست چکیده گاوی دارای سردی بیشتری نسبت به ماست گوسفندی است.

طبع ماست موسیر: شاید با اضافه کردن موسیر به ماست این سوال به ذهنتان خطور کند که طبع ماست موسیر گرم است یا سرد؟ با توجه به طبع موسیر، که گرم و خشک است، با اضافه کردن موسیر به ماست، طبع آن به سمت تعادل رفته و از سردی آن کاسته می‌شود. طبع ماست چکیده موسیر نیز نسبت به نوع معمولی آن از میزان تری کمتری برخوردار است.

طبع ماست با سیر: طبع سیر نیز بسیار گرم و خشک است و طبیعتا اضافه کردن مقداری سیر به ماست، سردی ماست را گرفته و آن را متعادل می‌کند.

مصلح ماست چیست؟

زنیان، نعناع، آویشن، کاکوتی، پونه، کشمش، گل سرخ، زنجبیل، مویز، گردو و سیاه دانه

خواص ماست برای بدن

    کنترل کلسترول بدن

    تضمین سلامت دستگاه گوارش

    تامین رطوبت و حفظ دمای متعادل بدن

    با داشتن آنزیم‌های متعدد، باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود

    تقویت سیستم ایمنی بدن

    پتاسیم موجود در ماست باعث جلوگیری از تجمع سدیم در بدن شده از این طریق فشار خون کنترل می‌شود

    با داشتن لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، باعث جلوگیری از عفونت واژن می‌شود

    ماست پروبیوتیک از یبوست جلوگیری می‌کند

    کمک به کنترل سندروم روده تحریک‌پذیر

    منبع خوبی از کلسیم برای استحکام دندان و استخوان (البته در صورت داشتن مزاج مناسب فرد)

تداخلات غذایی خطرناک ماست

۱. خوردن ماهی و ماست: به دلیل اسید لاکتیک موجود در ماست، خوردن همزمان ماست و ماهی روی عصب پاراسمپاتیک اثر گذاشته و لختی در بدن به وجود می‌آورد.

۲. مصرف ماست به همراه وعده‌های غذایی حاوی انواع گوشت: این کار نیز موجب بیماری‌های معده و روده می‌گردد. (مگر آنکه ماست از ابتدا با گوشت پخته شود.)

۳. خوردن ماست با سرکه (ترشیجات) یا آبلیمو: این کار در درازمدت باعث ایجاد لک‌های پوستی می‌شود.

نکته: به طور کلی توجه داشته باشید که خوردن ماست با غذا توصیه نمی‌شود، چرا که با خوردن ماست همراه غذاهای پختنی مخصوصاً غذاهای گوشتی، خلطی در بدن تولید می‌شود که خلط سالمی نیست. جالب است بدانید که ماست را در قدیم با غذا نمی‌خورند، بلکه به صورت میان وعده میل می‌شده است.

منبع: بهداشت نیوز

کد خبرنگار: ۱۸
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 5
    ماست عامل تیجاد آرتروز و پوکی اسخوان میباشد.
  • فلانی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    4 0
    وای من عاشق ماست هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید