کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس عصر پنجشنبه درباره تسریع غنی سازی در ایران با توجه به گزارش آژانس انرژی اتمی بیانیه ای منتشر کرده است. وزرای خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون اشاره به نقش آمریکا و انفعال اروپا در رساندن برجام به وضعیت فعلی، از گزارش اخیر آژانس درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کردند.

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی پس از گزارش آژانس انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از رویترز نوشت: تروئیکای اروپایی طرف برجام (شامل فرانسه، انگلیس و آلمان) در بیانیه‌ای مشترک از بابت گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است؛ به شدت ابراز نگرانی کردند.

آنها مدعی شدند که این اقدام ایران به منزله نقض جدی تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است!

در این بیانیه که از سوی وزرای خارجه تروئیکا صادر شد؛ ادعا می‌شود: ایران باید بدون تاخیر، فعالیت‌هایی را که ناقض برجام است؛ متوقف کند. ایران را در اسرع وقت به بازگشت به مذاکرات وین با این چشم‌انداز که به نتیجه‌ای موفق منجر شود؛ دعوت می‌کنیم. بارها گفته‌ایم که زمان به نفع هیچیک از طرفین نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود مدعی شد که ایران در گذشته از یک آبشار ۱۶۴ عددی از سانتریفیوژهای IR-۶ برای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در نطنز استفاده می‌کرده اما در حال حاضر علاوه بر این آبشار ۱۶۴ عددی، از یک مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ نیز برای غنی سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌شود.

روز گذشته نیز رویترز در خبری مدعی شد که بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ ایران بیش از ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد را تولید کرده است. به گفته منابع خبری در این گزارش آمده است: ایران از ۲۵۷ گرم از اورانیوم غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی در قالب UF۴ (تترافلوراید اورانیوم) برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی استفاده کرده است.

ادعای تروئیکای اروپایی در حالی مطرح می‌شود که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: کلیه برنامه‌ها و اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با ان پی تی و تعهدات ایران ذیل پادمان بوده و تحت نظارت آژانس و با اعلام قبلی صورت گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه افزود: اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در ارتباط با برجام نیز در چارچوب خود برجام صورت پذیرفته و همانگونه که بارها اعلام شده در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده و عدم پایبندی کامل طرف‌های دیگر برجامی، بویژه سه کشور اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام می‌باشد.

خطیب زاده تاکید کرد: بدیهی است مادامی که اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرف‌های برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را صرفاً بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری می‌نماید.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران در پایان، ضمن تاکید مجدد بر غیرنظامی و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: در صورتی که سایر طرف‌ها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و واشنگتن نیز به صورت کامل و مؤثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی‌اش بر ضد مردم ایران را مرتفع نماید، کلیه اقدامات کاهشی و جبرانی ایران ذیل برجام برگشت‌پذیر خواهند بود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید