سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر ضرورت آغاز گفت و گوهای ملی در افغانستان به منظور دستیابی به سازش عمومی در این کشور تاکید کرد.

روسیه خواهان آغاز گفت‌وگوهای ملی در افغانستان است

 به گزارش سلام نو و به نقل از  ایرنا، لاوروف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: روسیه خواهان برقراری فوری گفت و گوهای ملی در افغانستان با مشارکت تمامی نیروها است.

وی افزود: سازو کار مسکو در افغانستان دورنمای خوبی برای ایجاد شرایط برای آغاز گفت و گوهای بین افغانستانی دارد.  

 وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: روسیه در صورت مصلحت، آماده ازسرگیری مذاکرات افغانستان درسازو کار مسکو است اما در زمان حاضر پیشنهاد مشخصی در این مورد مطرح نشده است.  

 وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد که روسیه از اعلام آمادگی "طالبان" برای گفت و گو با دیگر طرف ها در افغانستان استقبال می کند.

لاوروف گفت: روسیه از هر طریق ممکن برای کمک به گفت وگوهای گروه های طالبان با سایر نیروهای سیاسی افغانستان تلاش می کند و سعی خواهد کرد که این مذاکرات نتایج معینی به بار بیاورد.

در یک سال اخیر دو بار گفت وگوهای افغانستان درسازو کار مسکو در پایتخت روسیه برگزار شده است که در آن نمایندگان دولت افغانستان، گروه های سیاسی اصلی این کشور ازجمله نمایندگانی از گروه طالبان شرکت داشتند.

آخرین نشست در سازو کار مسکو روز ۲۸ اسفند ماه سال ۹۹ به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان)، نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و همچنین هیات های قطر و سازمان ملل متحد در مسکو برگزار شد.   

در آن نشست هیاتی به ریاست عبدالله عبدالله از سوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان،  یک هیات از مذاکره‌کننده افغانستان به ریاست محمدمعصوم استانکزی به همراه متین بیک، احمدنادر نادری و حبیبه سرابی،  گروه طالبان به سرپرستی ملا برادر و هیات‌های سیاسی روسیه، آمریکا، چین، پاکستان، قطر، سازمان ملل  حضور داشتند.   

 بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.  

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید