اگرچه برخی جمهوریخواهان اصرار دارند که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا دیگر نباید جایی در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن داشته باشد، اما به نظر می‌رسد برخی سران جمهوری‌خواه به ترامپ برای بازگشت دوباره چراغ سبز نشان داده‌اند.

ترامپ در تکاپوی بازگشت به کاخ سفید

به گزارش سلام نو به نقل از نامه نیوز، اگرچه برخی جمهوریخواهان اصرار دارند که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا دیگر نباید جایی در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن ئاشته باشد، اما طی روزهای اخیر شاهد حمایت سران حزب جمهوریخواه از ترامپ می باشیم. این حمایتها در حالی صورت می گیرد که بیش از سه سال دیگر تا پایان دوران ریاست جمهوری جوبایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا باقی مانده است. فراتر از آن، پرونده مالیاتی ترامپ در دادگاه نیویورک اکنون مورد بررسی قرار گرفته و استمرار این روند، می تواند منتج به صدور حکمی قضایی علیه رئیس جمهور سابق آمریکا شود.

نکته مهم تر اینکه ترامپ اکنون رسما رهبر حزب جمهوریخواه است! این در حالیست که طیف سنتی جمهوریخواهان وحتی برخی نومحافظه کاران مدتهاست از ترامپ فاصله گرفته اند. اساسا شکست جمهوریخواهان و ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معلول حمایت برخی جمهوریخواهان ناراضی از بایدن و متعاقبا، کاهش آرای ترامپ در ایالات تعیین کننده بوده است. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری در ایالت آریزونا( که یک ایالت جمهوریخواه محسوب می شود)، حمایت خانواده جان مک کین سناتور سابق حزب جمهوریخواه از جوبایدن و دموکراتها، منجر به ریزش شدید آرای ترامپ شد. همین مسئله باعث شد تا در کمال تعجب، ترامپ ۱۱ رای الکترال ایالت آریزونا را از دست بدهد. در ایالت جورجیا نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد! در آن ایالت جمهوریخواه نیز برخی هم حزبی های ترامپ که تعدداد آنها نیز زیاد بود، تصمیم گرفتند برای جلوگیری از دور دوم ریاست جمهوری وی، از بایدن حمایت کنند. این موضوع سبب شد تا آرای الکترال جورجیا به سبد رای دموکراتها واریز شد و برای نخستین بار طی دهه های اخیر ، جمهوریخواهان در آن شکست بخورند. ماجرا به این نقطه خاتم نشد! پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، رقابت بر سر دو کرسی سنا در ایالت جورجیا میان دموکراتها و جمهوریخواهان به منازعه ای تعیین کننده تبدیل شد! اگر هر یک از احزاب دموکرات یا جمهوریخواه در این انتخابات پیروز می شدند، اکثریت سنا را در دست می گرفتند زیرا تقریبا هر دو حزب در دیگر ایالات، کرسی های مساوی را تصاحب کرده بودند. اگرچه انتظار می رفت در جورجیا ، حداقل یکی از دو کرسی ها به جمهوریخواهان برسد اما در نهایت دموکراتها هر دو کرسی سنا در ایالت جورجیا را تصاحب کردند.

در هر حال، فعلا بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته در حزب جمهوریخواه( در میان رای دهندگان جمهوریخواه) ، ترامپ نسبت به دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وضعیت بهتری دارد. همین مسئله سبب شده است تا سران خزب جمهوریخواه ترجیح دهند از وی حمایت کنند. رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان (آر.ان.سی) در مصاحبه جدیدی گفت، دونالد ترامپ همچنان رهبری این حزب را بر عهده دارد. این در حالیست که کمیته مذکور متعهد است در صورت حضور دوباره ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ بی‌طرف بماند. رونا مک‌دنیل، رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان در مصاحبه با رادیو " WABC" در نیویورک به قابلیت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در جمع‌آوری کمک‌های مالی اشاره کرد. ترامپ به تازگی گفته است که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای ورود به نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در اختیار دارد.همین مسئله، دستان سران حزب جمهوریخواه برای حمایت از یک نامزد انتخاباتی دیگر را بسته است. رسما اعلام نکرده است برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ دوباره نامزد می‌شود یا خیر اما در شرایطی که جمهوریخواهان توجه خودشان را به انتخابات میان دوره سال آتی معطوف کرده‌اند، او ده‌ها میلیون دلار کمک مردمی جمع کرده است. رهبران جمهوریخواه تمایل خودشان را نشان داده‌اند که این رئیس جمهوری سابق، به جلب حمایت برای نامزدهای آنها برای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا کمک کند.به عبارت بهتر، اگر ترامپ در انتخابات میاندوره ای کنگره بتواند مجلس سنا را از دست اکثریت دموکراتها خارج کند، در آن صورت دیگر شکی در خصوص حضور نهایی وی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ باقی نخواهد ماند.

این در حالیست که رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان اوایل امسال گفته بود که اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شرکت کند، این کمیته "بی‌طرف" خواهد ماند اما ابراز تمایل کرده بود که او به کمپین جمهوریخواهان برای کنگره کمک کند. مک‌دنیل در مصاحبه ژانویه با آسوشیتدپرس گفت: من به کسی نمی‌گویم در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند یا نکند. این به نامزدهایی بستگی دارد که میخواهند جلو بیایند. آنچه واقعا مایل هستم تا از طرف ترامپ شاهد باشم، این است که او به بازگرداندن اکثریت ما در کنگره ۲۰۲۲ کمک می‌کند.

این جمهوریخواه آمریکایی با اشاره به سیاست‌های مهاجرتی ساده‌تر، افزایش تورم و افزایش بهای سوخت گفت که از زمان روی کار آمدن بایدن "تقریبا همه چیز زشت شده است."

در هر حال، ترامپ به صورت رسمی برای حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خیز برداشته است! او به اندازه ای برای بازگشت به کاخ سفید عجله دارد که به طرفدارانش گفته بود تا ماه آگوست امسال( مرداد ماه) دوباره در راس هرم قدرت در کاخ سفید قرار خواهد گرفت!

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید