به عقیده کارشناسان، دولت‌های غربی تنها در صورتی عقب نشینی خود از افغانستان را توجیه می‌کنند که القاعده هیچ تاثیری در این کشور نداشته باشد و طالبان بتواند مأموریت جلوگیری از فعالیت دوباره القاعده را بر عهده گیرد.

بزرگترین ترس غرب درمورد قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان: کابوس القاعده تکرار می‌شود؟

به گزارش سلام نو، به نقل از انتخاب، العرب نوشت: پیشرفت نظامی جنبش طالبان یک واقعیت برای دولت‌های غربی است که اغلب آن‌ها تلاش کردند پیش از رسیدن طالبان به کابل و کامل شدن سیطره آن‌ها بر افغانستان، دیپلمات‌های خود را بازگردانند. در مقابل برخی دولت‌های غربی از جمله انگلیس به این مساله اشاره دارند که اگر القاعده به فعالیت خود در افغانستان بازگردد، از گزینه عقب نشینی صرفنظر می‌کند.

 در ادامه این مطلب آمده است: به عقیده کارشناسان، این معادله مبتنی بر یک فرضیه غیر واقعی است، چرا که اطلاعات دقیقی در مورد شرایط القاعده و رابطه آن با طالبان وجود ندارد. به گفته وزیر دفاع انگلیس، در صورتی که طالبان شروع به پناه دادن القاعده کند -که تهدیدی برای غرب است- نیروهای انگلیسی به افغانستان باز می‌گردند.

والاس در پاسخ به سوالی در مورد اعزام مجدد نیروهای انگلیسی به افغانستان تصریح کرد که تمام گزینه‌ها مطرح است و به طالبان می‌گوییم اگر قصد میزبانی از القاعده و حمله به غرب یا هر کشور دیگری را داشته باشید، ما هم باز می‌گردیم.

شرط قطع رابطه بین طالبان و القاعده در جریان مذاکرات با طالبان مطرح نشد، بلکه دولت‌های ذینفع به دنبال ضمانت‌هایی بودند که به منافع آن‌ها و سرنوشت متحدان افغانشان مربوط می‌شد. این در حالی است که مذاکره کنندگان می‌دانند رابطه بین طالبان و القاعده یک رابطه مستحکم است که حتی با وجود اختلافات ظاهری بین آنها، شکستن این رابطه دشوار است.

به عقیده کارشناسان، دولت‌های غربی تنها در صورتی عقب نشینی خود از افغانستان را توجیه می‌کنند که القاعده هیچ تاثیری در این کشور نداشته باشد و طالبان بتواند مأموریت جلوگیری از فعالیت دوباره القاعده را بر عهده گیرد.

در حالی که طالبان از صحبت در مورد القاعده اجتناب می‌کند، این گروه قبلا در بیانیه‌ای از دستاوردهای طالبان با آمریکایی‌ها که در دوره ترامپ محقق شده تمجید کرده و آن را یک پیروزی بزرگ دانسته بود و همین مساله باعث می‌شود ارزیابی‌ها در مورد تنش بین طالبان و القاعده به کلی از بین برود.

اسفندیار میر، از مرکز امنیت و همکاری بین المللی دانشگاه استانفورد در همین رابطه می‌گوید: دلیل واضحی برای جدایی بین القاعده و طالبان وجود ندارد. وزیر دفاع انگلیس پیش بینی می‌کند عقب نشینی آمریکا ممکن است برای القاعده مفید باشد، چرا که در این حالت به راحتی می‌تواند باز گردد و همین مساله تبدیل به یک تهدید امنیتی برای ما و منافعمان می‌شود.

در مقابل پیشروی‌های طالبان، هشدارهای غرب خطاب به آن‌ها متوقف شدهاست.

برای تضمین سلامت دیپلمات‌های آمریکایی، وزارت دفاع آمریکا سه هزار سرباز به فرودگاه کابل می‌فرستد تا به ۶۵۰ نیروهای نظامی حاضر در افغانستان بپیوندند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۳۵۰۰ نظامی دیگر این کشور نیز به کویت منتقل می‌شوند تا در صورت نیاز برای کمک به تامین امنیت آمریکایی‌ها به کابل منتقل شوند.

در این میان، نشست‌های بین المللی در پایتخت قطر بدون هیچ پیشرفت چشم گیری به پایان رسید و ایالات متحده، پاکستان، اتحادیه اروپا و چین در بیانیه مشترکی تاکید کردند دولتی که با زور و قدرت در افغانستان روی کار آید را به رسمیت نمی‌شناسند. احتمالا فساد و بی میلی به مبارزه، از دلایلی است که منجر به سقوط ارتش افغانستان شد.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید