راغفر درباره قیاس دولت رییسی با دولت روحانی گفت: واقعیت این است که تفاوت این دولت با دولت روحانی به این بستگی دارد که حاضر به تغییر جهت اقتصاد کشور باشند یا خیر.

سامان دادن به مشکلات کشور یک مسئولیت ملی است / باید دید دولت جدید حاضر به تغییر جهت اقتصاد کشور است یا خیر؟

سلام نو سرویس سیاسی: از مهم‌ترین پرسش‌هایی که درباره کابینه پیشنهادی ابراهیم رییسی مطرح می‌شود توانایی تیم اقتصادی آن برای عبور کشور از بحران است. با توجه به وعده‌های رییسی و انتظارات مردم همه در حال ارزیابی این موضوع هستند که تیم اقتصادی اساسا برنامه و توانایی لازم برای عبور ایران از شرایط فعلی را دارد یا خیر؟

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با سلام نو بیش از آنکه به افراد توجه کند دست بر روی نقطه دیگری می‌گذارد و از نبود برنامه مشخص سخن می‌گوید. وی همچنین مبارزه با فساد را ممکن نمی‌داند، مگر زمان که سیاست‌های فساد پرور تغییر کند و همان زمان با مفسدین نیز برخورد شود..

راغفر با تاکید بر اینکه داشتن برنامه بسیار مهم‌تر از آن است که چه افرادی برای انجام امور منصوب می‌شوند، افزود: متاسفانه باید گفت که امروز چنین برنامه‌ای وجود ندارد و ما شاهد برنامه روشن و مشخصی نیستیم که به ما بگوید دولت قرار است چگونه با بحران کنونی مواجه شود و مشکلات موجود بر سر راه مردم را مرتفع کند.

وی ادامه داد: اگر هم چنین برنامه‌ای هم وجود دارد تاکنون چیزی منتشر نشده که کارشناسان بتوانند روی آن اظهار نظر کنند و کاستی‌های آن را مرتفع و آن را تکمیل کنند.

این استاد دانشگاه مزیت چنین برنامه‌ای را مشخص شدن مسیر کار می‌داند و می‌افزاید: وقتی چنین برنامه‌ای باشد دولت باید متعهد به اجرای آن باشد و جامعه نیز اجرا آن را مطالبه کند.

سه دهه است که مجموعه‌ای از شعارها و آرمان‌های تحقق ناپذیر را برنامه می‌نامند

راغفر با نقد کلی‌گویی دولت‌ها در حوزه ارائه برنامه گفت: متاسفانه دولت‌ها حداقل در سه دهه بعد از جنگ هیچ کدام برنامه مشخصی نداشتند و کلی‌گویی‌هایی کردند که تحقق آن‌ها به منابعی ده‌ برابر منابع در دسترس دولت نیاز دارد. به همین دلیل این شعارها و آرمان‌های تحقق ناپذیر که اسم برنامه بر آن می‌گذارند به نتیجه نرسیده و امروز جامعه را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: با وجود این که سال آینده وارد اجرای برنامه هفتم توسعه می‌شویم به نظر می‌رسد هیچ تصویری از این که چه برنامه‌ای با چه الگویی باید در کشور محقق شود وجود ندارد و هیچ آموخته‌ای هم از تجربیات شکست خورده قبلی کسب نشده است. این مسئله نگران کننده است.

افراد معرفی شده برای کابینه باید مجری برنامه‌ها باشند

راغفر وزرا را اساسا مجری برنامه‌ها دانست و ادامه داد: افرادی که معرفی می‌شوند باید مجری برنامه مشخصی باشند، نه این که بر اساس رای خود هر طور صلاح دیدند رفتار کند و امور را پیش ببرد. به خصوص در حوزه اقتصاد که بر بخش‌های دیگر هم موثر است ما باید شاهد اجماع بر روی یک برنامه مشخص و اجرای آن باشیم، چیزی که تاکنون شاهد آن نیستیم. اگر چنین برنامه‌ای وجود داشته باشد باید افرادی متناسب با این برنامه‌ها انتخاب شوند.

وی با اشاره به وضعیت کشور ادمه داد: با توجه به پیچیدگی‌های کنونی و شرایط کشور نمی‌شود امور را به افرادی بسپاریم که فاقد تجربه کافی در حوزه اقتصاد هستند و بعد هم انتظار داشته باشیم بدون برنامه مسائل را حل کنند.

این اقتصادان با اشاره به اینکه سابقه حضور در یک دولت به معنای کسب تجربه نیست، گفت: بخش قابل توجهی از وزرای معرفی شده در دولت‌های نهم و دهم حضور داشتند و حضور ناموفقی را ثبت کردند. این نیروها همان زمان هم افراد بسیار ناشناخته‌ای بودند که به اقتصاد کشور آسیب زدند.

وی ادامه داد: در نتیجه ما از یک سو فاقد برنامه هستیم و از سوی دیگر افراد با تجربه و آگاه به حوزه تصمیم‌گیری را در جایگاه درست خود نداریم و باید فکری به حال این مسئله کنیم.

سامان دادن به مشکلات کشور یک مسئولیت ملی است

راغفر سامان دادن به مشکلات کنونی کشور را یک مسئولیت ملی دانست که تنها محدود به وزرای معرفی شده نیست و افزود: همه باید فرصت‌ها و امکانات را برای عبور از شرایط حساس فعلی فراهم کرده و به دولت کمک کنیم، اما دولت هم باید یاری و کمک جامعه، به خصوص جامعه کارشناسی را مطالبه کند، مطالبه‌ای که تاکنون بیشتر در حد گفت‌وگو بود و رنگ عمل به خود نگرفته است.

وی با اشاره به چهره‌های نامزد شده برای کابینه دولت سیزدهم گفت: به نظر می‌رسد گزینه‌های کابینه گزینه‌هایی خاص هستند که حتی در داخل جناح محافظه‌کار هم متعلق به یک نحله خاص هستند و شامل همه طیف‌ها نمی‌شوند.

این اقتصاددان ادامه داد: به عنوان مثال من بعید می‌دانم سامانه‌ای که برای معرفی وزرا از سوی مردم تهیه شده بود گشوده و آرا مردم منعکس شده باشد.

وی ادامه داد: ما دعا می‌کنیم که دولت موفق شود، ولی موفقیت در کنار دعا نیاز به کمک ظرفیت‌های کارشناسی کشور به دولت دارد که مستلزم خواست و اراده دولت است.

باید دید دولت جدید حاضر به تغییر جهت اقتصاد کشور است یا خیر؟

راغفر درباره قیاس این دولت با دولت روحانی گفت: واقعیت این است که تفاوت این دولت با دولت روحانی به این بستگی دارد که حاضر به تغییر جهت اقتصاد کشور باشند یا خیر.

وی ادامه داد: متاسفانه فرمان اقتصاد کشور امروز در دست خصولتی‌ها و افرادی است که بسیار فربه شده‌اند و برای دولت تصمیم می‌گیرند.شما می‌بینید که از قول آقای رییسی هم چند بار این مطلب ذکر شده که عده‌ای انتظاراتی دارند و سهم خواهی می‌کنند. هر گونه تغییر اساسی در وضعیت فعلی کشور منوط به این است که توجهی به این گونه سهم‌خواهی‌ها نشود و جهت اقتصاد کشور تغییر کند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اساسی که دولت باید انجام دهد مبارزه با فساد است گفت: عمده مسئله مبارزه با فساد باید با تغییر سیاست‌های فساد پرور همراه باشد، اما همزمان باید با مفسدین مبارزه و با کسانی که در این سه دهه فربه شده‌اند برخورد کرد. مشکل مهم این است که متاسفانه بخش مهمی از این افراد یا خودشان یا نزدیکانشان در ساختار تصمیم‌گیری حضور دارند و مانع برخورد می‌شوند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید