با رنگ‌باختن امیدها به احیای برجام بازار ارز نگران حاصل از دست رفتن تنها روزنه امیدش است

تاثیر تداوم تحریم ها بر قیمت دلار

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، پا گرفتن دولت جدید در ایران معادلات احیای برجام را پیچیده‌تر کرده است و بیش از همه شفاف نبودن رویکرد دولت جدید نسبت به ادامه مذاکرات وین نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

حالا پس از بلومبرگ و واشنگتن‌پست، سی‌ان‌ان هم اعلام کرده که مقامات دولت بایدن نسبت به احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران بدگمان شده‌اند.

این نگاه در بازار ارز ایران هم وجود دارد و آنگونه که فعالان بازار می‌گویند خوش‌بینی ماه‌های گذشته در این بازار وجود ندارد و انتظارات تورمی بار دیگر سر برآورده است.

فعالان و کارشناسان بازار ارز اظهار می‌کنند که دلار کانال‌های جدیدی را فتح می‌کند چون معامله‌گران نسبت به زنده شدن برجام بسیار بدگمان شده‌اند. این درحالی است که بازار ارز ماه‌هاست حصول توافق در این مذاکرات را تنها راه نجات از عرضه قطره‌چکانی ارز می‌رساند.

اما اگر واقعا چشم‌انداز معامله‌گران نسبت به آینده درست از آب دربیاید و تحریم‌ها ماندگار شوند چه اتفاقی برای بازار ارز خواهد افتاد؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی، در پاسخ می‌گوید: چشم‌اندازها نسبت به مذاکرات کمی تیره‌تر شده است. با این حال لازم است انتظاراتمان از حاصل مذاکرات هم منطقی باشد. باید پذیرفت که حتی اگر مذاکرات هم به نتیجه می‌رسید با توجه به شرایط اقتصادی ما تاثیر شگرفی نداشت.

او می‌افزاید: شاهد این ادعا سال‌های اولیه برجام است که شرایط بسیار خوب بود اما در نهایت مشخص شد که بانک‌های دنیا تمایلی به همکاری با ایران ندارد چون ریسک بسیاری بالایی را متحمل می‌شوند.

به گفته او آنچه روی بازار موثر است، انتظارات است. آن سال‌ها حجم انتظارات خیلی از برجام بالا بود با این حال نهایتا ما شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ‌ها در بازار ارز بودیم.

این یعنی حتی اگر، به احتمال ضعیف، مذاکرات هم خوب پیش برود احتمال کاهش آنچنانی قیمت نداریم. کما اینکه حاصل مذاکرات امروز در بهترین حالت به پای برجام سال ۹۴ نمی‌رسد و کیفیت توافق به مراتب پایین‌تر و انتظارات مثبت بازار کمتر است.

رادپور می‌گوید: چند دهه است که دوران تثبیت داشتیم با جهش‌های مقطعی که گهگدار در این بازار رخ می‌داد. هر چقدر می‌گذرد فاصله این جهش‌ها کمتر می‌شود و دوران تثبیت کوتاه‌تر می‌شود.

تورم آمریکا؛ تنها شانس بازار ارز

به اعتقاد رادپور با به حاشیه رفتن مذاکرات برجام و تداوم احتمالی تحریم‌ها تنها شانس بازار ارز ایران شکل‌گیری تورم در نظام بین‌المللی است که احتمالا موجب شود درآمد ناشی از صادرات ما بیشتر شود.

این کارشناس تاکید می‌کند: مثلا سال گذشته نقدینگی ایالات متحده حدود ۲۵ درصد رشد کرد که بی‌سابقه بود و امسال ۳٫۷ تریلیون دلار کسری بودجه ایالات متحده است، این رقم حدود چهار برابر کسری بودجه سال ۲۰۱۹ است.

رادپور می‌افزاید: تنها شانس ما این است که در اثنای یک تورم جهانی با صادرات کالاهای اساسی بتواند درآمدهای ارزی جدی‌تری داشت. هرچند که واردات هم زیاد داریم اما به نظر من سنگینی وزنه بیشتر به سمت صادرات و افزایش درآمدهای صادراتی باشد.

او در نهایت عنوان می‌کند: آمریکا دائما در حال دامن زدن به این تورم است اگر تورم حدودا پنج درصدی فععلی دو برابر شود شانس ارز آوری ما از طریق صادرات بسیار بالا می‌رود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید