در حال حاضر سی­‌امین سال رسمی روز جهانی چپ دست­ها جشن گرفته می­‌شود. بسیاری از چپ دست­ها در ۱۳ آگوست راهی شبکه‌­های اجتماعی می‌­شوند تا چالش­‌ها و ناراحتی‌­هایی را که در جهان عمدتا راست دست با آن­ها روبرو هستند به اشتراک بگذارند.

واقعیت‌هایی درباره چپ‌دستی

هر سال، روزی که برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ روز چپ دست­ها نامگذاری شد، مورد احترام قرار می‌­گیرد.

زمانی که تاریخ پشت واقعیت­‌های جشن درباره افراد مشهور چپ دست است. از قیچی و جوهر گرفته تا دفترچه یادداشت­‌های مارپیچی و قلع بازکن‌های غیرممکن، مبارزه چپ دست ها واقعی است. کسانی که چپ دست هستند این را از دوران دبستان تا زمان سرآشپز­خانه احساس کرده‌­اند.

اگرچه یکی از مزایای همه گیری کووید -۱۹ این است که ورود به دنیای فزاینده دیجیتالی مزایایی را برای چپ و راست به همراه داشت، اما در روز جهانی چپ دست­ها هر ساله به رسمیت شناختن دوستان چپ دست و چهره های معروف ما همچنان ادامه دارد.

به مناسبت روز جهانی چپ دست­ها، ما برخی از حقایق دوست داشتنی با گرایش به چپ را برای شما گردآوری کرده­ایم تا از آن­ها لذت ببرید.

روز چپ دست­ها ۲۰۲۱ کی است؟

روز جهانی چپ دست­ها هر سال در ۱۳ آگوست به مناسبت بی نظیر بودن و تفاوت های چپ دستان دیگر ما گرامی داشته می‌­شود.

تاریخچه روز چپ دست­ها

دین آر کمبل، بنیانگذار روز جهانی چپ دست­‌ها، اولین بار در سال ۱۹۷۶ این روز را تعیین کرد تا به آگاهی از مزایا و معایب چپ دست بودن کمک کند.

در حال حاضر سی­‌امین سال رسمی روز جهانی چپ دست­ها جشن گرفته می­شود. بسیاری از چپ دست­ها در ۱۳ آگوست راهی شبکه­‌های اجتماعی می­‌شوند تا چالش­ها و ناراحتی­‌هایی را که در جهان عمدتا راست دست با آن­ها روبرو هستند به اشتراک بگذارند.

مبارزه چپ دست­ها

قیچی­‌های راست دست، نوشتن در دفترچه مارپیچ و نواختن آلات موسیقی به عنوان نبردهای امروزی تلقی می­‌شود.

چپ دست­ها توسط نسل­های قبلی که به قرون وسطی بر می­‌گردد بسیار اذیت می­‌شدند، زمانی که تصور می­‌شد چپ دست­ها شیطان هستند، که حرفی کاملا منفی و غیرعقلانی بود.

در سال­های بعد، برخی از کودکان چپ دست توسط والدین و معلمان مدرسه مجبور شدند از دست راست خود برای نوشتن استفاده کنند. چه کسی ارزیابی دست خط را در دبستان به خاطر می آورد؟

افراد چپ دست ممکن است شرایط خاصی را تجربه کنند. به عنوان مثال، مطالعه­ای در ییل در سال ۲۰۱۳ نشان داد که ۴۰ درصد از مبتلایان به اسکیزوفرنی چپ دست هستند، در حالی که ۱۱ درصد از افرادی که مبتلا به اختلالات خلقی مانند افسردگی هستند، چپ دست هستند.

بر اساس  مطالعه مجله چشم اندازهای اقتصادی، افراد چپ دست بیشتر در زمینه­‌های دستی کار می کنند و از همه مهمتر ، ۱۰-۱۲ درصد کمتر از کسانی که از دست راست خود استفاده می کنند، درآمد دارند.

واقعیت‌هایی درباره چپ‌دستی

۱۳ حقیقت جالب در مورد چپ دست­ها

· فقط ۱۰ درصد از جمعیت جهان چپ دست هستند و این امر تقریبا هزاران سال است که ادامه دارد. مردان نیز بیشتر از زنان چپ دست هستند.

· از نظر تاریخی افراد چپ دست حقیر بودند و استفاده از دست چپ با جادوگری ارتباط داشت.

· لرزش دست چپ نشانه بی احترامی است. این مربوط به قرون وسطی است که در آن مردم بعد از رفتن به توالت از دست چپ خود برای پاک کردن دست استفاده می‌­کردند.

· شوم کلمه‌­ای است که از کلمه لاتین "sinestra"  که در اصل به معنای "چپ" اما در معانی یا "بد" و یا در زمان "بخت برگشته" گرفته شده است.

· حلقه­‌های ازدواج که در انگشت سوم دست چپ می­‌شود، از یونانیان و رومیان سرچشمه می گرفت، که آنها را برای دفع شرارت مربوط به دست چپ می پوشیدند.

· رافائل نادال، قهرمان تنیس به بازیکن چپ دست تبدیل شد و این افسانه وجود دارد که تونی نادال، مربی او خاطرنشان کرد که این مزیت بیشتری در زمین برای او خواهد داشت.

· تعریف چپ دست نقدی است که به عنوان تعریف بیان می­‌شود.

· اصطلاح "جناح چپ" مربوط به دهه ۱۷۹۰ است، زمانی که نمایندگان سوسیالیست در پارلمان انقلاب فرانسه در سمت چپ افسر رئیس نشستند. چپگرایان در آن زمان دشمن منافع نخبگان سنتی تلقی می­‌شدند.

· مسیحیت به طور سنتی چپ را با شر در ارتباط با شرح آخرین قضاوت مرتبط می­‌دانست که در آن لعنتی ("بز") به چپ و نجات یافته ("گوسفند") به راست فرستاده می­شد.

· در سیمپسون­‌ها، شخصیت ند فلاندرز مغازه‌­ای راه اندازی کرد تا وضعیت افراد چپ دست را تشخیص دهد. با نام "Leftorium" ، در محصولات چپ دست تخصص داشت.

· آمریکایی­ها در سال­های اخیر بیشتر به چپ دست­ها رای داده‌­اند. پنج نفر از هشت رئیس جمهور آمریکا با دست چپ می نویسند: جرالد فورد، رونالد ریگان، جورج دبلیو بوش، بیل کلینتون و باراک اوباما.

· به چپ دست ها "Southpaws" نیز گفته می‌­شود. این اصطلاح در بیس بال برای توصیف یک پارچ چپ دست مطرح شد.

· حتی جایی به نام چپ دست وجود دارد. این شهر در ویرجینیای غربی، ایالات متحده است، اما متأسفانه این شهر به نام جامعه چپ دستانش نامگذاری نشده است. این نام در واقع از نهر چپ لند ران گرفته شده است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید