رجایی با اشاره به احتمال عدم رای اعتماد برخی از وزاری رییسی گفت: به نظر من با این شرایط کابینه آقای رییسی نمی‌تواند مثل کابینه آقای هاشمی در سال ۱۳۶۸ رای یک پارچه بگیرد.

مجلس به برخی وزرای رییسی رای نخواهد داد / انتخاب گزینه نظامی برای وزارت کشور خطا است / با توجه به حرف‌های رهبری انتظار نمی‌رفت رییسی از مجلس وزیر انتخاب کند

سلام نو سرویس سیاسی: نامزدهای ابراهیم رییسی برای کسب پست وزارت به زودی برای گرفتن رای اعتماد به بهارستان می‌روند، اما این کابینه همان کابینه‌ای است که رییسی و نزدیکانش از آن سخن می‌گفتند؟

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو می‌گوید با وجود وعده‌های رییسی برای تشکیل کابینه فراجناحی، انتظار چنین کابینه‌ای را داشت و چندان متعجب نشده است.

وی با اشاره به سابقه ابراهیم ریسی می‌گوید: آقای رییسی از یک قوه به قوه دیگر وارد شدند و به کار وزارتخانه‌ها ناآشنا هستند. همین مسئله مشکلاتی را ایجاد می‌کند که ما نمونه‌اش را در معرفی وزیری مثل وزیر آموزش و پرورش و برخی دیگر از وزرا که سوابق مشخص یا مرتبطی ندارند می‌بینیم. برخی دیگر از وزرا هم سوابقی دارند که چندان پررنگ نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این نکته که کابینه معرفی شده تناسبی با وعده‌های انتخاباتی رییسی ندارد گفت: به عنوان نمونه با توجه به وعده‌های ایام رقابت‌های انتخاباتی انتظار می‌رفت که آقای رییسی از یک یا دو وزیر زن در کابینه استفاده کند، اما دیدیم که چنین نشد و بر خلاف وعده‌های انتخابی امروز ما شاهد حضور هیچ زنی‌ در کابینه سیزدهم نیستیم.  این در حالی است که ایشان می‌توانست با توجه به روابط حسنه‌اش در درون ساختار حاکمیت سنت شکنی کرده و پای زنان را به کابینه باز کند.

وی با اشاره به احتمال عدم کسب رای اعتماد برخی از وزاری رییسی گفت: به نظر من با این شرایط کابینه آقای رییسی نمی‌تواند مثل کابینه آقای هاشمی در سال ۱۳۶۸ رای یک پارچه بگیرد. البته آقای رییسی احتمالا آرزو دارد که کابینه‌اش رای کامل بگیرد ولی با این وضعیت مجلس برای این که خودش را پیدا کند حتما به برخی از وزرا رای نخواهد داد.

رجایی با تاکید بر برآورده نشدن توقعات از رییسی گفت: آقای رییسی خود را رییس جمهوری فراجناحی معرفی کرد و توقع معرفی وزرایی فراجناحی را نیز ایجاد کرد، اما در عمل دیدیم که اینطور نیست و توقعی که ایجاد شده بود برآورده نشد. نمی‌شود باور کرد که از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حتی یک نفر شایسته حضور در کابینه جدید نبوده باشد.  همین مسئله نشان می‌دهد سمت و سوی خاصی در بستن کابینه مدنظر بوده که یا حاصل مشورت‌هایی خاص و یا حاصل تصمیم شخصی آقای رییسی است.

وی با اشاره به نمونه برخی انتخاب‌های اشتباه رییسی گفت: به نظر من آقای رییسی در حوزه وزارت کشور دچار خطا شده است و انتخاب یک گزینه نظامی چندان مناسب نیست. آقای وحیدی فردی معتدل، مدیر و توانمند است و سابقه حضور در دولت را نیز دارد، ولی آیا ما واقعا برای مدیریت وزارت کشور هیچ کس دیگری را نداشتیم که آقای رییسی به سمت گزینه نظامی رفتند؟ همین انتخاب خود پیام منفی را منتقل خواهد کرد. به نظر من باید از معرفی نیروی نظامی برای وزارت کشور پرهیز می‌شد.

این فعال سیاسی انتخاب عزت الله ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را نیز چندان مرتبط ندانست و گفت:  انتخاب آقای ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی چه محلی از اعراب دارد؟ ایشان با توجه به سوابقش برای وزارت ارشاد اولی‌تر بود و به نظر می‌رسد تغییر حوزه تخصصی در این سن چندان درست نیست.

 با این همه رجایی از انتخاب مثبت رییسی در زمینه وزارت علوم نیز سخن گفت و افزود: به گواه اساتید باسابقه دانشگاه، محمدعلی زلفی‌گل از جمله بهترین نامزدهای حضور در دولت سیزدهم و از چهره‌های توانمند دانشگاهی است.

رجایی یک بار دیگر با اشاره به ضعف شدید برخی از گزینه‌های وزارت گفت: من امروز فایلی را گوش کردم که ظاهرا در جلسه برخی از نمایندگان مجلس با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ایشان گفته می‌شود که از نظر سلسله مراتب آموزش و پرورش وی حتی نمی‌تواند مدیر یک مدرسه شود. بعد هم به وی پیشنهاد می‌کنند که خودشان از تصدی وزارت انصراف دهند. من هم به برخی آقایان توصیه می‌کنم خودشان شرایط را بسنجند و انصراف دهند.

وی با بیان این مسئله که کشور امروز فرصت سعی و خطا ندارد و در شرایط جنگی است گفت: اگر ما در ۸ سال جنگ چیزی در حدود ۲۰۰ هزار شهید داده باشیم امروز در کمتر از ۲ سال ظهور کرونا اندازه ۴ سال جنگ کشته دادیم، آن هم در حالی که شاید آمار کشته‌های کرونا چندان دقیق و واقعی نباشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد آقای رییسی باید ژنرال‌هایی را، به خصوص در حوزه بهداشت و اقتصاد، معرفی می‌کرد که بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. همچنین انتظار می‌رفت با توجه به زمانی که داشتند کابینه پخته‌تری معرفی شود که نشد.

رجایی سهم وزرای منتصب به دولت نهم و دهم در دولت رییسی را نگران کننده دانست و گفت: به نظر من آقای رییسی باید در این زمینه کمی ملاحظه به خرج می‌داد و توجه می‌کرد که دولت آقای احمدی‌نژاد چندان معتبر نیست. البته این به معنای حذف نیروهای یک دولت خاص از چرخه مدیریت کشور نیست، اما این حجم استفاده از نیروهای دولت احمدی‌نژاد در برابر حضور صفر درصدی نیروهای دولت اصلاحات و اعتدال در کابینه نگران کننده است.

وی اما مشکل دیگر کابینه را برگزیدن وزیر از میان نمایندگان مجلس دانست و گفت: این اتفاق در حالی رخ داده است که رهبری درباره ماندن نمایندگان در مجلس حرف‌هایی جدی زدند و به نظر می‌رسد آقای رییسی نباید کسی را از مجلس نامزد وزارت می‌کرد. چون وقتی رهبری حرفی می‌زنند انتظار این است که رییسی بیش از دیگران مراقب رعایت این حرف‌ها باشد.

رجایی در انتها با اشاره به اینکه نمی‌توان درباره عملکرد افراد پیش داوری کرد گفت: با این همه نمره محک و تجربه کابینه جدید اندک است و این در شرایط خاص ما در داخل کشور و منطقه کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید