تعدادی از مطالعات جدید کاهش قد را به ‌نشانه‌ای از افزایش خطر مرگ زودهنگام بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان می‌کنند. با این حال، تأثیر کاهش قد بر سلامت زنان به‌خوبی مشخص نیست.

این نشانه در میانسالی نشانه خطر مرگ زودرس است

به گزارش سلام نو به نقل اسپوتنیک به نقل از مقاله منتشرشده در مجله BMJ Open، کاهش قد در میانسالی نشان‌دهنده افزایش خطر مرگ زودرس در زنان است که عمدتا ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است.

محققان سوئدی و دانمارکی دریافتند که در زنان کاهش قد در میانسالی باعث مرگ زودرس می‌شود.

با رسیدن به ۵۰ سالگی، بسیاری از افراد شروع به کوچک شدن می‌کنند. این روند پس از ۷۰ سالگی تسریع می‌شود. این بیماری بیشتر در اثر صاف شدن دیسک‌های مهره‌ای، شکستگی‌های فشاری ستون فقرات و خمیدگی وضعیت ایجاد می‌شود.

تعدادی از مطالعات جدید کاهش قد را به ‌نشانه‌ای از افزایش خطر مرگ زودهنگام بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان می‌کنند. با این حال، تأثیر کاهش قد بر سلامت زنان به‌خوبی مشخص نیست.

متخصصان دانشگاه‌های گوتنبرگ و کپنهاگ تصمیم گرفتند دریابند که آیا می‌توان مرگ و میر بیماران را با کاهش قد پیش‌بینی کرد یا خیر. دانشمندان بر روی ۲۴۰۶ بیمار سوئدی و دانمارکی متولد ۱۹۰۸ تا ۱۹۵۲ مطالعه کردند که در مطالعات طولی در هر دو کشور شرکت کردند. رشد این افراد دو بار اندازه‌گیری شد: اولین بار، زمانی که زنان بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن داشتند و بار دوم، ۱۰-۱۳ سال پس از آن. به طور متوسط، زنان ۰.۸ سانتیمتر قد خود را از دست دادند، اما تغییرات آن از ۰ تا ۱۴ سانتیمتر قابل توجه بود.

تاریخ و علت مرگ ۱۷-۱۹ سال پس از اندازه‌گیری دوم ردیابی شد. در طول ۱۹ سال نظارت، ۶۲۵ زن جان خود را از دست داده‌اند. ۱۵۷ نفر از آنها بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی، ۳۷ نفر از این تعداد - بر اثر سکته مغزی جان باختند. هر اینچ از قد ازدست‌رفته با افزایش خطر مرگ همراه بود - ۱۴ درصد برای سوئدی‌ها و ۲۱ درصد برای دانمارکی‌ها. کاهش شدید قد - بیش از دو سانتیمتر - خطر مرگ را به ترتیب ۷۴ و ۸۰ درصد افزایش داده بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که کاهش قابل توجه قد با افزایش تقریباً دو برابر خطر مرگ ناشی از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.

دانشمندان تأکید می‌کنند که این مطالعه مشاهده‌ای بوده و هدف آن تعیین علت مرگ و میر نبوده است. آنها همچنین می‌توانند تحت تأثیر عوامل ناشناخته قرار گیرند - فعالیت بدنی و سیگار کشیدن و غیره.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید