محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به طور کلی کابینه برای حل مسائل کلیدی کشور بسیار مهم است اما در مجموع گزینه‌ها، گزینه‌هایی قوی نیستند البته انتظار بیش از این نباید داشت.

نقاط قوت کابینه روحانی در کابینه رئیسی تبدیل به نقاط ضعف شده‌اند / امیرعبداللهیان قابل مقایسه با ظریف نیست

به گزارش سلام نو، محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، اظهار کرد: به نظر من کابینه پیشنهاد شده صرف‌نظر از تک تک افراد، کابینه‌ای قوی نیست. با توجه به شرایط فعلی که نیازمند نیروهای باتجربه در حوزه اقتصاد، سیاست خارجه و بهداشت بودیم، لازم بود افرادی به کار گرفته شوند تا بتوانند مسأله تورم، تحریم و کرونا را حل کنند که به نظر می‌رسد این چهره‌ها، چهره‌هایی نیستند که بتوانند به طور فوری اقدام ویژه‌ای انجام دهند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: به طور کلی کابینه برای حل مسائل کلیدی کشور بسیار مهم است اما در مجموع گزینه‌ها، گزینه‌هایی قوی نیستند البته انتظار بیش از این نباید داشت. بخشی از این افراد وابسته به آستان قدس، تشکیلات ستاد اجرایی فرمان امام و بخشی وزرای دولت نهم و دهم هستند؛ یعنی خواستگاه کابینه دولت سیزدهم از این دو حوزه است.

وی با بیان اینکه بحث فراجناحی که آقای رئیسی مطرح می‌کردند در این کابینه در نظر گرفته نشده است، گفت: نسبت به دو نفر از افراد کابینه پیشنهادی شائبه‌هایی وجود دارد. برخی از این افراد در سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات پرونده دارند. من هم توسط خط ارتباطی که چندی پیش دفتر آقای رئیسی پیشنهاد کردند،‌ این پیام را ارسال کردم و هشدار دادم اما این فرد کماکان در کابینه پیشنهادی وجود دارد. 

وی ضمن اشاره به گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری، بیان کرد: آقای رحیمی چهره موجهی برای وزرات دادگستری است. زمانی که مشاور رئیس قوه قضاییه بودند  در مجلس حاضر می‌شدند و به نظر می‌رسد در جامعه حقوقی چهره موجهی است. وزارت علوم نیز نسبت به بعضی از گزینه‌هایی که تاکنون مطرح شده بود،‌ آقای زلفی‌پور چهره مقبولی است. 

صادقی اظهار کرد: در مجموع می‌توان گفت که نقاط قوت کابینه دولت آقای روحانی در کابینه آقای رئیسی تبدیل به نقاط ضعف شده‌اند. به عنوان مثال وزارت ارتباطات، وزارت نفت و وزارت خارجه. هرچند گفته می‌شود آقای اوجی از نیروهای وزارت نفت است اما از لحاظ قدرت کاری به گرد پای آقای زنگنه نیز نمی‌رسند. یا آقای عبداللهیان با آقای ظریف قابل مقایسه نیست. یا آقای زارع‌پور با توجه به عملکرد آقای آذری جهرمی، نمی‌تواند موفق عمل کند. آقای ضرغامی نیز سابقه خوبی در صدا و سیما ندارد اما در سال‌های اخیر اظهارنظرهایی کرده است که به نظر می‌رسد سعی کرده درک درستی از جامعه هنری داشته باشد؛ البته باید در عمل این را دید. 

این عضو جبهه اصلاحات ایران با اشاره به حضور دو نماینده مجلس در لیست کابینه پیشنهادی، اظهار کرد: کم و بیش دولت‌ها از مجلس دو وزیر را انتخاب می‌کنند. آقای خاندوزی ایده‌های نسبتاً‌ خوبی در حوزه اقتصاد دارند اما تجربه عملی ندارد و نیرویی با تجربه اجرایی نیست یعنی قابل مقایسه با آقای طیب‌نیا نیست. 

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ادامه داد: آقای سیدرضا فاطمی امین و آقای باغگلی نیز از افراد آستان قدس هستند. امروز آموزش و پرورش مشکلات عدیده‌ای دارد و جامعه فرهنگیان انتظارات گسترده‌ای دارد. بسیار بعید است که آقای باغگلی بتواند این نیازها را پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: تعدادی از چهره‌ها نیز از کسانی بودند که در قوه قضاییه با آقای رئیسی کار کردند. مانند آقای غلامحسین اسماعیلی، زارع‌پور، رحیمی و خطیب. 

صادقی تصریح کرد: این کابینه کاملاً تک‌جنسیتی است با وجود اینکه آقای رئیسی در مناظرات مانور خوبی برای توجه به زنان دادند اما در کابینه هیچ خانمی را پیشنهاد ندادند. این موضوع خلاف آن ژستی بود که آقای رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود داشت.

وی گفت: گزینه وزارت تعاون شاید از نظر سوابق با حوزه رفاه ارتباط کاری داشته‌اند اما چون مجموعه تأمین اجتماعی و شستا و تعاونی‌ها موضوعات مهمی در این وزارتخانه است، به قدری کار پیچیده است که به نظر می‌رسد آقای عبدالملکی نیز گزینه قوی برای این پست نیست. گمان می‌کنم آقای سجادی نیز در گذشته یکی از گزینه‌های آقای روحانی بودند که خاطرم هست شخص کارآمدی در این حوزه نبودند. در حوزه بهداشت نیز آقای عین‌اللهی با وزرای بهداشت قبلی قابل قیاس نیست و بعید می‌دانم در شرایط کنونی کارآمد باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع کابینه، کابینه کارآمدی به نظر نمی‌رسد. قبلاً صحبت بود که حداقل دو نفر از وزرای کابینه آقای روحانی باقی بمانند اما نه در خصوص وزارت دفاع و نه در خصوص وزارت راه این اتفاق نیافتاد اما در عین حال امیدواریم با توجه به شرایط خاص این مجموعه بتواند اوضاع امروز را مدیریت کند تا حال و روز مردم بهتر شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید