برای چهارمین روز متوالی، تلفات کرونا در ایران، بیش از ۵۰۰ نفر بود. دیروز، وزارت بهداشت در گزارش روزانه از شیوع کووید - ۱۹ در کشور اعلام کرد که در شبانه روز ۱۹ تا ۲۰ مرداد، ۵۳۶ مبتلای کرونا در کشور فوت کرده‌اند.

مرگ روزانه کرونایی‌ها در مشهد بیش از ۲۰۰ نفر است / وضعیت در تهران بدتر از مشهد است

به گزارش سلام نو، روزنامه اعتماد نوشت: افزایش تعداد مرگ‌های روزانه کرونایی در کشور در چهارمین روز پیاپی و در حالی که برگزاری هنجارشکنانه مراسم عزاداری برای سیدالشهدا در بسیاری مناطق کشور در حال برگزاری است، خطر افزایش بیشتر تعداد بستری‌ها و مرگ‌های کرونایی طی هفته‌های آتی را تشدید کرده است چنانکه چند روز قبل، ایرج حریرچی؛ معاون وزارت بهداشت اعلام کرد که فقط در یک شبانه روز، ۱۱ هزار و ۲۰۰ مبتلای کرونا در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند و تا ۴۵ روز آینده (پایان شهریور) باید در انتظار افزایش تعداد ابتلا و مرگ کرونایی‌ها باشیم. به دلیل افزایش تعداد بستری‌ها، حالا داروهای حیاتی و حتی ان گروه از داروهای تولید داخل مورد نیاز بیماران کرونایی با خطر کمبود مواجه شده که گرانی چند برابری قیمت داروهایی از جمله رمدیسیویر طی روزهای گذشته، و در حالی که هر مبتلای کرونا در طول دوره درمان نیازمند ۶ دوز تزریقی از این داروست، تاییدی بر خطر کمبود داروهای حیاتی به دلیل افزایش بار ابتلاست.

مشهد با شرایط ویژه و بحرانی

صبح دیروز، وزیر بهداشت در حالی برای بررسی روند درمان مبتلایان به کرونا و رفع چالش‌های پیش رو وارد مشهد شد که به نظر می‌رسد هیات‌های مذهبی هنجارستیز، مایل به تغییر رویه خود نیستند و همچنان به رفتارهای هنجارشکنانه و آسیب‌رسان به سلامت عمومی جامعه ادامه می‌دهند. بنا به اطلاعاتی که خبرنگار «اعتماد» کسب کرده، «هیات علمدار مشهد الرضا» شامگاه ۱۹ مرداد، برای دومین شب متوالی، مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) را با زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی با تراکم فشرده عزاداران بدون ماسک و بی‌توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کردند و در فیلم کوتاهی که از این مراسم به فضای مجازی درز کرده، یکی از مداحان این هیات که احتمالا از خطر افشای این هنجارشکنی گسترده با خبر شده، خطاب به عزاداران می‌گوید: «هر کسی تلفن همراه یا ضبط خبرنگاری در دست دارد، از دستش بگیرید.» و به دنبال این جملات، باقی نوحه‌خوانی خود را از سر می‌گیرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که مقابله قانونی با هیات‌های متخلف و هنجارشکن در برخی شهرها از جمله مشهد و تهران به کاری غیرممکن برای ضابطان قضایی تبدیل شده چنانکه استاندار خراسان رضوی به صراحت اعلام کرد که حتی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی هم اختیار تعطیلی کلانشهر مشهد و حرم مطهر رضوی را ندارد. دیروز هم وزیر بهداشت گفت: «ما در وزارت بهداشت اختیارات محدودی داریم، فقط پیشنهاد می‌دهیم و تصمیم برای مواردی مثل اعمال محدودیت‌ها در اختیار ما نیست. پیشنهاد ما از روز نخست محدود کردن تردد و محدود کردن پرواز بوده و به شدت معترض بودیم که هر روز تعداد زیادی از افراد از جاهای مختلف به خصوص نقاط آلوده می‌آیند، وقتی از استان آلوده به ویروس دلتا، تعداد قابل‌توجهی پرواز به سمت مشهد و خراسان رضوی داشتیم، همان روز برای ما مسلم بود که کانون آلودگی دارد جابه‌جا می‌شود. اتوبوس و ماشین‌هایی که از جاهای مختلف می‌آیند هم همین طور است، ما از روز اول به این بحث اعتراض داشتیم، الان هم داریم.»

رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم دیروز اعلام کرد که در بازدیدهای شبانه‌روزی ناظران از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری مشهد، تخلفاتی مانند ازدحام و عدم استفاده از ماسک مشاهده شده که بر این اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم تنها حدود ۳۰ درصد بوده و افزود: «در بازدیدهای میدانی اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی از مراسم عزاداری در مشهد به طور متوسط تنها حدود ۳۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است. با توجه به اینکه شهر مشهد در وضعیت بسیار بد شیوع ویروس کرونا قرار دارد، برای اینکه سلامت عزاداران حسینی به خطر نیفتد، توصیه می‌کنم که این مراسم برگزار نشود. البته دستورالعمل‌ها برای برگزاری مراسم دهه اول محرم برای تمامی ارگان‌ها فرستاده شده، اما متولی اصلی برگزاری عزاداری‌ها و مراسم دهه اول محرم سازمان تبلیغات اسلامی است و مجوز برگزاری مراسم از طریق این سازمان دریافت می‌شود و ما بر رعایت پروتکل‌ها نظارت می‌کنیم. تخلفات هیات به سازمان تبلیغات جهت تذکر و اقدام جدی و همچنین به استانداری و دادستانی اعلام می‌شود، تخلفات به سازمان تبلیغات اسلامی، دادگستری و استانداری ارجاع، اما تذکرات و در صورت نیاز پلمب باید توسط سازمان تبلیغات اسلامی انجام شود. سازمان تبلیغات اسلامی شخصا باید برای لغو مجوز برگزاری این مراسم اقدام کند، چون هر روز که به اوج مراسم عزاداری سیدالشهدا و روزهای تاسوعا و عاشورا نزدیک می‌شویم، اوضاع خطرناک‌تر می‌شود.

هفته اول مرداد، آمار بستری روزانه کرونایی‌ها در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی، ۵۰۰ نفر و کل بستری‌های کرونایی در استان، ۱۸۱۵ نفر بود، اما حالا بنا به اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعداد ابتلای روزانه در شهر مشهد در حالی به ۷۵۰۰ نفر افزایش یافته که کل تعداد تخت‌های بیمارستانی استان خراسان رضوی، ۸۵۰۰ تخت است. بنا به آخرین اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حالی که کل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان خراسان رضوی، ۸۵۰۰ تخت اعلام شده و به دلیل افزایش بار بستری‌ها، ۶۵۰ تخت اضطراری هم به تخت‌های بستری استان افزوده شده، دیروز (۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰) تعداد بیماران کرونایی بستری شده در استان خراسان رضوی به ۳۱۷۰ نفر رسید در حالی که مرگ روزانه کرونایی‌ها در شهر مشهد، از روز ۱۹ مرداد، ۳ رقمی و به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده و تعداد مراجعات روزانه مبتلایان کرونای با علائم خفیف و بی‌نیاز از بستری در استان هم به ۲۰ هزار نفر افزایش یافته و روزانه هم ۷۲۰ بیمار جدید کرونا در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند. بنا به اعلام مسوول فنی آزمایشگاه مرجع کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نتیجه ۱۰۰ درصد نمونه‌های آزمایشگاهی در مشهد از نوع سویه دلتای کروناست. به دنبال افزایش تعداد مبتلایان و بار بستری‌ها در شهر مشهد، دیروز هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اقدام به ارسال فوری تخت‌های ICU، دستگاه‌های ونتیلاتور و سایر تجهیزات و ملزومات پزشکی جهت مقابله با کووید - ۱۹ به مشهد کرد که این محموله شامل ۵۰ دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی ثابت، ۲۵ تخت ICU، ۱۵ دستگاه ونتیلاتور، به همراه تشک‌های مواج، اتوآنالیزر، سل کانتر، ساکشن و الکتروکاردیوگراف بود.

تهران در شرایطی بدتر از مشهد

شهر تهران هم که کانون هیات‌های مذهبی است همچنان در بدترین شرایط خود به سر می‌برد. با وجود اعلام امادگی تعداد معدودی از هیات‌های مذهبی برای برگزاری مراسم مجازی، شنیده‌های «اعتماد» حاکی از ان است که تعداد زیادی از هیات‌های مذهبی، با قدرت هر چه تمام‌تر مشغول آذین‌بندی کوچه‌ها و معابر هستند تا با برپایی مراسم گسترده عزاداری و سینه‌زنی و نوحه‌خوانی، دین خود را به دهه اول محرم ادا کنند. دیروز فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران اعلام کرد که تا ساعت ۸ صبح روز ۲۰ مرداد ماه، ۹۶۲۰ بیمار کرونایی و همچنین ۲۵۴۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند در حالی که فقط در یک شبانه روز ۱۹ تا ۲۰ مرداد، ۱۹۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند و در همین بازه زمانی هم ۲۵ هزار مبتلای کرونا به مراکز درمانی پایتخت مراجعه سرپایی داشتند و درمان دارویی دریافت کرده و به منزل مراجعه کردند. دیروز، رییس بیمارستان شهید لواسانی در گفتگو با ایلنا گفت: «به بیماران کرونایی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند می‌گوییم بیمارستان دیگر جا ندارد و آن‌ها روی صندلی‌های حیاط بیمارستان می‌خوابند و حتی گاهی از خودشان یک عکس می‌گیرند که ما را در حیاط خواباندند در صورتی که ما آن‌ها را در حیاط نخواباندیم، به آن‌ها می‌گوییم تخت نداریم و باید در نوبت باشند و خودشان هم می‌بینند که چقدر ورودی بیمارستان زیاد است. حتی کسی که روی تخت اورژانس یا در حیاط هم خوابیده باشد ما به ناچار برای او مانند بیماران بخش‌های کرونایی درمان را شروع می‌کنیم، تخت‌های اشغالی خیلی بیشتر از آن چیزی است که خالی شود تا مریض دیگر جای آن بخوابد. متاسفانه بیمارستان ما هم مانند دیگر بیمارستان‌ها ورودی بیشتری نسبت به خروجی دارد، مریض‌های کرونایی همچنان زیاد هستند و دچار بحران شده‌ایم.»

از سایر استان‌ها چه خبر؟

استان اصفهان ظرف روزهای گذشته و به دنبال افزایش نگران‌کننده تعداد ابتلای جدید و در حالی که تعداد بستری‌های کرونایی استان از مرز سه هزار نفر هم رد شد، با کمبود جدی نیروی پرستاری و مراقبت از بیماران در بیمارستان‌ها مواجه شده و به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در صورت تداوم افزایش بستری‌ها، اتاق عمل و راهروی بیمارستان‌های استان هم به بخش بستری تبدیل خواهد شد علاوه بر اینکه حتی در صورت این تغییرات، خطر بر زمین ماندن مبتلایان جدید به دلیل صفر شدن امکان پذیرش در بیمارستان‌های استان وجود دارد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، فقط در یک شبانه روز، در این استان ۳۷ فوت کرونا ثبت شده که این تعداد در چند ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در حال حاضر همه شهرستان‌های استان گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و در شبانه‌روز گذشته هم ۴۸۸ مبتلای کرونا در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند در حالی که اکنون حدود ۱۹۰۰ بیمار کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و این تعداد بستری، بیش از ظرفیت‌های بیمارستانی گیلان است. استاندار هرمزگان هم ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در استان اعلام کرده که باید تا دو هفته آینده، ۱۲۰۰ تخت اضطراری برای مقابله با کرونا به ظرفیت درمانی استان اضافه شود. به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در شبانه‌روز ۱۹ تا ۲۰ مرداد ماه ۷۸۰۰ مبتلای کرونا به بیمارستان‌های استان خوزستان مراجعه کرده‌اند که این عدد نسبت به سه هفته قبل چهار برابر شده است علاوه بر این، فقط در یک شبانه‌روز، ۴۷۱ مبتلای کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند در حالی که کل تخت‌های بیمارستانی استان، حدود ۵ هزار تخت است و روزانه حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد مراجعات نیازمند بستری هستند، اما در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تخت عادی و ۴۵۰ تخت آی‌سی‌یو به بیماران کرونایی اختصاص یافته و این در حالی است که در حال حاضر ۲ هزار و ۱۹۵ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری بوده و تمام ۴۵۰ تخت آی‌سی‌یو نیز در اشغال بیماران قرار دارد. طبق آخرین گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها، در روز ۱۹ مرداد هم در استان گلستان، ۱۹۲۶ نفر بیمار بستری ثبت شده در حالی که این استان با کمبود تخت، کمبود اکسیژن، کمبود دارو و سرم ویژه درمان بیماران کرونایی مواجه است.

مداح و مسئول هیأت علمدار مشهدالرضا با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با اشاره به تأکید روز گذشته رهبر انقلاب به هیأت‌ها مبنی بر رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم، بابت تخلفات کرونایی به وجود آمده در شب اول محرم در این هیأت عذرخواهی کرد و گفت هیچ عمدی در کار نبوده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید