یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: افراد تندرو در لیست پیشنهادی وزرای دولت سیزدهم کمتر است و از این جهت خوب است چون ما اصلاح‌طلبان این دغدغه را داشتیم.

 میرلوحی: افراد تندرو در لیست پیشنهادی وزرای دولت سیزدهم کمتر است
به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، محمود میرلوحی با اشاره به تقدیم لیست کابینه ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی خود از آن اظهار کرد: به هرحال آقای رئیسی از یک جریان سیاسی کشور است و طبیعتا اگر بخواهیم اظهار نظر سیاسی کنیم تا آنجایی که من این افراد را می شناسم، از جبهه اصولگرایان هستند. اینکه بعضی‌ها بخاطر برخی از اظهار نظرهای آقای رئیسی تصور کرده بودند که ایشان کابینه فراجناحی تنظیم خواهد کرد، من در یک مصاحبه ای هم گفتم که این تصور به شوخی شبیه است و نباید انتظار ایجاد کرد.

شاهد حضور وزرای احمدی‌نژاد در لیست رئیسی هستیم

وی افزود: در این لیست و احکام صادره آقای رئیسی چهره هایی هستند مثل آقایان ضرغامی، وحیدی، رستم قاسمی و محرابیان و میرکاظمی که آقای احمدی نژاد را همراهی می کردند و شاهد حضور آنان در کابینه دولت آقای رئیسی هستیم بنابراین مشخص است که یک بخش قابل توجهی از نیروهای دولت اول آقای احمدی نژاد هستند و از نظر سیاسی هم در جبهه اصولگرایان قرار دارند.

در دو هفته که نمی‌شود برنامه ارائه کرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: از نظر تخصص، توانمندی، دیدگاه‌ها و برنامه‌ها با توجه به اینکه همه می‌دانیم در کشور ما دولت‌ها و انتخابات رئیس جمهورمان پشتوانه حزبی و ساختاری ندارد (چون اگر داشت مشخص بود و قبل از آن حزب یک برنامه جامع می داد) لذا یک فرد کاندیدا می شود. اینبار هم تقریبا تا دو هفته قبل از انتخابات تکلیف دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب معلوم نبود که چه کسی می خواهد نمایندگی کند. در آن دو هفته هم که نمی شوند برنامه ای ارائه داد. 
میرلوحی ادامه داد: برنامه یک تعریف و شاخص‌هایی دارد و اگر کسی بخواهد طبق برنامه عمل کند در واقع نمی شود، پس می‌ توان گفت یکسری شعارهایی را مطرح می کنند مثلا می گویند من مسکن میسازم، اما اینکه مسکن را می سازم یعنی دولت مسکن‌ساز می شود؟ آیا می خواهد بخش خصوصی را وارد کار کنند؟ آیا می خواهد مدل آقای احمدی نژاد یا مدلی که قبل از او بود را پیاده کند؟
وی تاکید کرد: در هر عنصری که وارد می شویم به راحتی نمی توانیم شعار دهیم، مثلا یک کسی می گوید من صنعت را درست می کنم، اینکه نمی شوند؛ اگر کسی می خواهد شعار دهد باید بگوید که من چگونه موانع تولید صنعت را برطرف می کنم، مساله نقدینگی آن را چطور حل می کنم، مساله مجوزها و امضاهای طلایی آن را چگونه حل می کنم، یعنی می خواهم بگویم شعار دادن هم کار ساده ای نیست.

مگر نفت ایران با یک‌کلمه کارآمد می‌شود؟

این عضو اصلاح‌طلب سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: فرض کنید کسی بگوید من مسائل نفت را کارآمد می کنم مگر با یک کلمه نفت ایران کارآمد می شود؟ فقط این شعار که آیا ما می خواهیم عرضه را مدیریت کنیم یا تقاضا را، همین یک کلمه امروز مسائل متنوعی دارد مثل بحث شدت انرژی، یا ما باید بدانیم در آینده مصرفمان باید به چه صورتی باشد و چه بحران‌هایی  داریم، یا انرژی های تجدیدپذیر کجا هستند و جایگاه آن چیست یا رابطه نفت و وزارت نیرو و بحث های متعددی که در هر حوزه ای الان مطرح می شود چیست. 
میرلوحی همچنین با بیان اینکه ایران فعلا چون حزب و ساختار و برنامه حزبی ندارد اساسا برنامه هر رئیس جمهوری به مفهوم واقعی و کارشناسانه نیست، افزود: یعنی یک رئیس جمهور نمی تواند بگوید که من برنامه دارم و اگر بگوید شعار داده است، حقیقتا شعار دادن هم کار ساده ای نیست.

تقریبا نیمی از وزرای پیشنهادی سابقه وزارت دارند، اما…

وی گفت: با این حال می توان گفت که تعدادی از وزرا تجربه وزرات دارند یعنی شاید نصف آنها تجربه حضور در منصب وزارت خانه را داشتند اما اینکه در وزارت خانه می توانند ایجاد تحول کنند یا خیر را نمی دانم، مثلا آیا آقای امیرعبداللهیان می تواند با وزرات خارجه با برجام و با مسائل همسایگان و منطقه، فضا را آماده کند؟ آیا آقای وحیدی می تواند وزارت کشور را و این وزارت خانه بسیار گسترده و مهم را اداره کند؟ هرچند ایشان وزیر دفاع بوده است، ولی عموم تجارب و تحصیلات و فعالیتهایش در حوزه دفاعی و نظامی بوده است؛ آیا ایشان می تواند حوزه داخلی را که خیلی از حوزه نظامی پیچیده تر است و رمز و رازهای بیشتری دارد اداره کند؟

تندروهای کابینه سیزدهم کم هستند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: البته که ما دعا می کنیم انشالله موفق شوند اما آیا جمع آنها می توانند با هم انسجام داشته باشند تا ما دولت منسجمی داشته باشیم که البته دعا می کنیم در سالهای آینده به خصوص در این دو سال اول فعالیت دولت با این شرایط و بحران‌های متعدد آب و خشک‌سالی و کرونا و بحران و بین المللی و برجام و هسته ای و مسائل مختلف انشالله موفق باشند و برای آنها آرزوی توفیق داریم. 
میرلوحی در پایان اظهار کرد: البته نکته دیگر اینکه من مقداری احساس می کنم افراد تندرو در بین آنها کمتر هست و از این جهت خوب است چون ما این دغدغه را داشتیم ولی امیدواریم رفتار آنها به گونه ای باشد که بتوانند همه ملت را ببینند، همانطور که آقای رئیس جمهور می فرمایند من رئیس جمهور همه ملت هستم و خیلی تاکید دارند که نمی خواهند فقط رئیس جمهور اصولگرایان و آن بخش خاصی که به من رای دادند باشم، امیدوارم که چنین شود و انشالله تلاش کنند که نرم و آرام و با گفت‌وگو با همه بخش ها و ارتباط با کارشناسان و دریافت نظرات بخش‌های مختلف پیش روند.
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید