حزب الله یک سازمان شیعه است که در جریان جنگ داخلی لبنان شکل گرفت. این ادغام چندین گروه و انجمن مخالف و مبارزه علیه اشغال لبنان توسط اسرائیل در سال ۱۹۸۲ بود.

۲۳ مرداد برابر با ۱۴ آگوست؛ روز مقاومت اسلامی

در طول دهه ۱۹۸۰ اسرائیل عملیات نظامی مکرر از جمله گلوله باران و حملات هوایی و اشغال جنوب لبنان انجام داد. سازمان حزب الله، در زمینه مباررزه با اشغالگری رژیم اشغالگر قدس ایجاد شد.

رژیم صهیونیستی ماه مه ۲۰۰۰ نیروهای خود را مطابق با قطعنامه های ۴۲۵ (۱۹۷۸) و ۴۲۶ (۱۹۷۸) شورای امنیت از منطقه خارج کرد.

علی­رغم عقب نشینی رژیم صهیونیستی، عملیات پراکنده مسلحانه در امتداد مرز جنوبی اسرائیل و لبنان همچنان به مخالفت نیروهای مسلح اسرائیل حزب الله را ادامه داد، عمدتا به دلیل اشغال مداوم مزارع شبایی توسط رژیم صهیونیستی. منطقه مزارع شبا در ۱۹۶۷ توسط رژیم صهیونیستی اشغال شد. در سال ۱۹۸۱، اسرائیل تصمیم گرفت که قوانین خود را در منطقه شبای اشغالی گسترش دهد. شورای امنیت، در قطعنامه ۴۹۷ (۱۹۸۱) ۱۷ دسامبر ۱۹۸۱، این اقدام را محکوم کرد و آن را "باطل و بدون اعتبار و بدون اثر حقوقی بین المللی" اعلام کرد. لبنان مزارع شبایی را بخشی از قلمرو خود می‌داند. رهبری حزب الله متعهد شده است تا زمانی که رژیم صهیونیستی به اشغال خود ادامه دهد، به مخالفت با آن ادامه دهد.

حزب الله یک سازمان شیعه است که در جریان جنگ داخلی لبنان شکل گرفت. این سازمان از ادغام چندین گروه و انجمن مخالف و مبارزه علیه اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ تشکیل شده بود. حزب الله به یک سازمان فعال در سیستم و جامعه سیاسی لبنان تبدیل شده است، تا جایی که در پارلمان لبنان و در کابینه نمایندگی دارد. این سازمان همچنین دارای بال مسلح و همچنین ایستگاه­‌های تلویزیونی، رادیویی و ماهواره‌­ای است. این سازمان برنامه­‌های توسعه اجتماعی خود را تأمین و مدیریت می‌­کند.

در طول ۱۹۸۰ و پس از آن، ادامه اشغال توسط اسرائیل از خاک لبنان و بازداشت زندانیان لبنانی در اسرائیل همچنان پایدار شد. وسعت تخریب و شرایط سختی که اشغالگری رژیم صهیونیستی بر مردم لبنان، به ویژه جمعیت شیعه ساکن در جنوب لبنان تحمیل کرد، حمایت مردمی قوی از حزب الله ایجاد کرد.

ژوئیه-آگوست ۲۰۰۶

در ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶، یک حادثه جدید بین شاخه نظامی حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی منجر به افزایش دشمنی در بین لبنان و اسرائیل شد که منجر به یک درگیری مسلحانه بزرگ شد.

از ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۶ ، ارتش اسرائیل از طریق هوایی، دریایی و زمینی به لبنان حمله کرد. نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی تعدادی از تهاجمات را به خاک لبنان انجام دادند. رئیس ستاد رژیم صهیونیستی دان هالوتز اظهار داشت که "اگر سربازان بازنگردند، ما ساعت لبنان را ۲۰ سال به عقب برمی‌­گردانیم". کابینه رژیم صهیونیستی مجازات «شدید و سخت» لبنان را صادر کرد.

دولت لبنان در ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۶ تصمیم گرفت که اختیارات خود را بر قلمرو خود گسترش دهد تا اطمینان حاصل شود که هیچ سلاح یا اقتداری غیر از دولت لبنان وجود نخواهد داشت.

۲۳ مرداد برابر با ۱۴ آگوست؛ روز مقاومت اسلامی

لبنان مکررا از شورای امنیت درخواست می­‌کرد که آتش ­بس فوری و بدون قید و شرط بین رژیم صهیونیستی و حزب الله ایجاد شود.

در ۱۱ آگوست ۲۰۰۶، شورای امنیت قطعنامه ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) را تصویب کرد که از جمله موارد آن برای "توقف کامل خصومت­ها، به ویژه توقف فوری تمام حملات توسط حزب الله و توقف فوری اسرائیل از کلیه عملیات نظامی تهاجمی،" و بر ضرورت رسیدگی فوری به دلایلی که باعث بحران کنونی شده اند را تصویب کرد و نقض حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه بین المللی توسط اسرائیل را محکوم و خواستار ایجاد کمیسیون تحقیق شد.

هر دو طرف درگیر بر سر آتش بس توافق کردند که در ۱۴ اوت ۲۰۰۶ به اجرا درآمد.

از آن روز به بعد برای گرامی­داشت مقاومت علیه ظلم و خوشحالی از پیروزی مقاومت حزب­‌الله، ۲۳ مرداد روز مقاومت اسلامی نام گرفت.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید