شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: این برای ما مهم است که کنترل مرز (افغانستان) با ازبکستان و تاجیکستان به دست طالبان افتاده است.

تسلط طالبان بر مرز ازبکستان و تاجیکستان برای مسکو مهم است

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از تاس نوشت: «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه می گوید که گروه طالبان کنترل مرز افغانستان با ازبکستان و تاجیکستان را به دست گرفته است و رهبران این گروه قول داده اند که به کشورهای همسایه حمله نکنند.

شویگو گفت: این برای ما مهم است که کنترل مرز (افغانستان) با ازبکستان و تاجیکستان به دست طالبان افتاده است.

وی با اشاره به اینکه طالبان اخیرا شهر «قندوز» مرکز ولایتی به همین نام را تصرف کرده است، گفت: چنانچه جغرافی تان خوب باشد، شهر قندوز مرکز نسبتا بزرگی است.

وزیر دفاع روسیه همچنین ادامه داد که رهبران طالبان متعهد شده اند که از مرز عبور نکنند و یا به کشورهای همسایه حمله نکنند.

ولایت قندوز در شمال غرب افغانستان و هم مرز با تاجیکستان است. روسیه پیشتر مانور نظامی مشترک خود را با حضور نظامیانی از تاجیکستان و ازبکستان در مجاورت و فاصله ۲۰ کیلومتری از مرزهای افغانستان آغاز کرده بود.

معاون فرمانده نیروهای نظامی منطقه مرکزی روسیه درباره این رزمایش نظامی مشترک اعلام کرده بود که تهدیدات نظامی در منطقه آسیای مرکزی در حال افزایش بوده و اوضاع بیش از پیش وخیم و غیرقابل پیش بینی شده است.

کشورهای تاجیکستان و ازبکستان در جنوب با افغانستان هم مرز هستند. در این مناطق از هفته های گذشته تاکنون و همزمان با پیشروی طالبان، فعالیت گروه های مسلح جریان داشته و به گفته مقامات روسی این تحرکات باعث ایجاد ناامنی بسیاری در این مناطق گردیده است.

هزاران نیروی ارتش افغانستان نیز در هفته های اخیر از ترس حملات طالبان به تاجیکستان و ازبکستان فرار کرده اند.

این در حالی است که پیشتر، ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفته بود که حضور گروه طالبان در شمال افغانستان از رشد تهدید داعش برای کشورهای آسیای مرکزی پیشگیری می کند.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، در این اراضی (شمال افغانستان) از مدتها پیش گروه های تروریستی ازجمله داعش فعالیت می کنند و این گروه ها می توانند از وضعیت افغانستان برای بی ثبات کردن کشورهای همسایه استفاده کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید