۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
کد خبر: 55278330

وقت آن است که بررسی کنید آیا غذاهای فیبردار مصرف کرده اید یا خیر. فیبر به ما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشیم.

۴ نشانه کمبود فیبر در بدن

به گزارش سلام نو، وجود فیبر در وعده‌های غذایی شما بخش مهمی از اصول تغذیه سالم است. فیبر برای هضم خوب غذا ضروری است و روده شما را سالم نگه می‌دارد. فیبر همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان کمک می‌کند و بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ و کلسترول شما را کنترل می‌کند. علائم کوتاه مدت رژیم کم فیبر می‌تواند ناخوشایند باشد. البته این واقعیت وجود دارد که وقتی فیبر کافی مصرف نمی‌کنید، می‌توانید روزها بدون دفع مدفوع بمانید و این اتفاق اصلا احساس خوبی ندارد! ما باید روزانه ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر کلی دریافت کنیم اما اکثر افراد این توصیه را جدی نمی‌گیرند، به این معنی که علائم رژیم غذایی کم فیبر ذکر شده فوق العاده رایج است.

مصرف نکردن فیبر کافی بسیار مضر است زیرا غذاهای سرشار از فیبر دارای انواع ریز مغذی ها و مواد مغذی گیاهی سالم نیز هستند. آووکادو مملو از فیبر است! یک فنجان از آن حاوی ۱۰ گرم فیبر است. فیبر همچنین در میوه‌های تازه مانند توت فرنگی و گلابی، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، حبوبات، آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود.

در ادامه چهار نشانه رژیم غذایی کم فیبر ذکر شده است.

۱. دفع مدفوع دشوار می‌شود

احتمالا از قبل میدانید که بدون مصرف فیبر دچار یبوست می‌شوید، اما علاوه بر این ممکن است دفع مدفوع نیز دشوار شود. دریافت فیبر کافی و همچنین آب به شما کمک می‌کند راحت تر و بدون مشکل مدفوع خود را دفع کنید. فیبر وظیفه افزودن حجم به مدفوع را بر عهده دارد که به سیستم گوارش شما کمک قابل توجهی میکند. فیبر محلول کمک میکند آب بیشتری در مدفوع شما باقی بماند و باعث میشود مدفوع نرمتر باشد و در نتیجه هنگام عبور از روده کمتر دردناک باشد.

۲. همیشه گرسنه هستید

وقت آن است که بررسی کنید آیا غذاهای فیبردار مصرف کرده اید یا خیر. فیبر به ما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشیم. این امر به این دلیل است که فیبر در بدن ما تجزیه نمی‌شود و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بنابراین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا از طریق دستگاه گوارش ما عبور کند. این روند کندتر همچنین به این معنی است که دیواره‌های روده شما زمان بیشتری برای جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی از وعده غذایی شما دارند.

۳. انرژی و شادابی ندارید

قهوه صبحگاهی تنها مادهای نیست که میتواند انرژی کافی را برای شما فراهم کند. احساس کمبود انرژی یا تنبلی در واقع می‌تواند نشانه این باشد که شما فیبر کافی مصرف نمی‌کنید. این کمبود باعث کند شدن انتشار مواد مغذی در طول هضم غذا می‌شود که باعث می‌شود مولکول‌های قند بیشتری از کربوهیدرات هایی که میخوریم آزاد شود. این امر به این دلیل است که فیبر به بدن شما کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به تدریج تجزیه کرده و به تدریج جذب کند که به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می‌کند.

۴. کلسترول و فشار خون بالایی دارید

ثابت شده است که فیبر باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شود که این امر سبب کاهش سطح کلسترول می‌شود. وجود فیبر در رژیم غذایی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و افزایش HDL (کلسترول خوب) می‌شود. مصرف فیبر همچنین باعث پایین آمدن سطح کلسترول بد در خون و کاهش فشار خون می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید