عبدالرضا فرجی‌راد با اشاره به سفر وزیر خارجه عراق به ایران احتمال دعوت او از ایران برای حضور در نشسته چهار جانبه با حضور این کشور، عربستان و ترکیه را دور از ذهن ندانست، هر چند این ظاهرا تنها هدف فواد حسین از سفر به تهران نیست.

وزیر خارجه عراق در تهران به دنبال چیست؟ / پای آمریکا در میان است یا عربستان و ترکیه؟

یک تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: کلید خوردن پروژه شام جدید از سوی بغداد، جرقه‌ای را زد که عراق در حال فعال شدن است تا جایگاه قبلی خود را مجددا به دست بیاورد و در منطقه فعال شود و البته این واقعیت را که این کشور در حال یارگیری است، نمی‌توان نادیده گرفت.

به گزارش سلام نو، عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص خبر سفر فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق به تهران برای دعوت از رئیس‌جمهور کشورمان به منظور شرکت در نشستی امنیتی با حضور رهبران ایران، ترکیه و عربستان، در پاسخ به این سوال که هدف عراق برای برگزاری چنین نشستی چیست و آیا اساسا نشستن رهبران این سه کشور پشت میز مذاکره در چنین برهه‌ای عملی خواهد بود، یا خیر گفت: وزیر امور خارجه عراق پیش از این به عربستان سفر کرده و پس از ایران، احتمالا به ترکیه نیز سفر خواهد کرد و شاید به سایر کشورهای عرب منطقه نیز سفر کند؛ چراکه ما امروز دو نوع خبر شنیده‌ایم؛ نخستین خبر همانی است که عرب نیوز مطرح کرده و حکایت از برگزاری نشستی میان تهران، عربستان و ترکیه دارد و خبر دوم نیز شمار کشورهای شرکت‌کننده در نشست امنیتی بغداد را ۱۰ کشور عنوان می‌کند که احتمالا اردن، مصر و حتی انگلیس و آمریکا را نیز در برمی‌گیرد.

وی افزود: البته هدف دیگر سفر فواد حسین به تهران علاوه بر دعوت برای نشست امنیتی، دیدار با رئیس‌جمهور و مقامات دولت جدید است تا مسائل فیمابین را با دولت جدید تهران در میان گذاشته و از رویکرد جدید ما مطلع شود.

 این دیپلمات پیشین گفت: اگر هدف دعوت وزیر امور خارجه عراق برای نشست چهارجانبه باشد، می‌توان گفت که برگزاری چنین نشستی نزدیک به واقعیت و عملی بوده و ایران هم شرکت خواهد کرد؛ چراکه تهران بارها اعلام کرده که از هر نوع ابتکاری برای کاهش تنش با ریاض استقبال می‌کند. در این میان آنکارا هم اختلافاتی با ریاض دارد که احتمالا برگزاری چنین نشستی از سوی این کشور نیز پذیرفته می‌شود و البته بغداد هم معتقد است که کاهش اختلافات این سه کشور به کاهش کشمکش‌ها در عراق منجر خواهد شد. 

وی ادامه داد: با این حال اگر خبر دوم صحت داشته باشد و عراق اساسا به دنبال برگزاری نشستی در سطح فرامنطقه‌ای و گسترده‌تر باشد، کار سخت شده و تهران نیز معذوریت‌هایی برای شرکت خواهد داشت و رئیس‌جمهور ایران در این برهه زمانی حاضر نمی‌شود تا بر سر میزی با حضور نخست وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور آمریکا بنشیند. البته احتمالا حضور سران مصر و اردن و سایر کشورهای عرب منطقه حساسیتی برای ایران ایجاد نکند؛ چراکه تهران از حل و فصل مسائل امنیتی با این کشورها هم استقبال خواهد کرد. 

فرجی‌راد با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه عراق، اردن و مصر برای کلید زدن پروژه شام جدید، گفت: این پروژه طبیعتا جرقه‌ای را زد که عراق در حال فعال شدن است تا نقش قبلی خود را مجددا به دست بیاورد و در منطقه فعال شود و البته این واقعیت را که این کشور در حال یارگیری است، نمی‌توان نادیده گرفت که احتمالا نظر آن کشورها برای برگزاری چنین نشستی کسب شده است. همچنین بُعد دیگر برگزاری چنین نشست‌هایی این است که علیرغم اعلام آقای کاظمی مبنی بر عدم کاندیداتوری در انتخابات پیش رو، وی سعی دارد تا وجهه خود را در میان مردم عراق به عنوان کسی که این کشور را به سمت ثبات پیش می‌برد، تقویت کند.

وی افزود: همچنین نقش‌آفرینی نخست وزیر عراق در میان تمامی احزاب، گروه‌ها و حتی علمای عراق نیز مقبولیت دارد و می‌تواند مورد حمایت قرار بگیرد؛ در نتیجه مسیری که آقای الکاظمی پیش گرفته، می‌تواند وحدت آفرین شود.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلافات ترکیه و ایران با عربستان، آیا ممکن است برگزاری این نشست چهارجانبه از سوی ریاض به بغداد پیشنهاد شده باشد، گفت: اگر مبنای عراق بر برگزاری همان نشست چهارجانبه باشد، این امکان وجود دارد که پیشنهاد از جانب این کشور بوده و عربستان نیز موافقت کرده اما اگر اساسا مبنا و دعوت برای نشستی بزرگ‌تر با وجود سایر کشورها باشد، قطعا تصمیم در سطحی بالاتر و از سوی عراق مطرح شده است. 

وی افزود: همان‌طور که پیش‌تر مطرح کردم عراق سعی دارد تا وزن ژئوپلیتیکی خود را افزایش دهد و به همین منظور نیز پیشبرد چنین ابتکاراتی را آغاز کرده؛ همچنین نباید این مساله را نادیده بگیریم که قیمت نفت افزایش پیدا کرده و عراق نیز بین چهار تا پنج میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و برای کشوری که صادر کننده نفت است، چنین شرایطی بهترین زمان برای نقش‌آفرینی منطقه‌ای و پیشبرد طرح‌های سیاسی است. 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید