۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 55278125

وزارت امور خارجه آمریکا از سفر زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان با هدف متوقف کردن حملات طالبان در افغانستان به دوحه قطر خبر داد.

سفر زلمای خلیلزاد به قطر

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی گزارش داد فرستاده ویژه اش در امور افغانستان با هدف فشار بر طالبان برای متوقف ساختن حملات خود در افغانستان به دوحه سفر کرده است.

وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد سفر خلیلزاد برای شکل گیری واکنش بین المللی در خصوص اوضاع  روبه وخامت افغانستان و و تحت فشار گذاشتن طالبان است.

در چند هفته گذشته نیروهای گروه طالبان به صورت گسترده به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف افغانستان ادامه داده‌اند و درگیری‌های شدید در این کشور ادامه دارد.

وزارت دفاع افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۷۹ عضو گروه طالبان در مناطق مختلف این کشور کشته و ۱۶۹ تن دیگر هم زخمی شدند.
در بیانیه  وزارت دفاع افغانستان آمده است این افراد طالبان دراستانهای ننگرهار، خوست، لوگر، پکتیا، قندهار، هرات، فراه، جوزجان، سمنگان،هلمند، تخار، قندوز و پنجشیر کشته و زخمی شدند.

سفر خلیلزاد در حالی است که شماری از مردم و کاربران فضای مجازی افغانستان با انتشار عکس این نماینده افغان تبار وزارت امور خارجه آمریکا، او را چهره ای منفور در نزد افغان ها دانستند و خواستار برکناری اش شدند.

به گزارش ایرنا، "مصطفی ناصری" دانشجوی مقطع دکترا در آلمان با  انتشار تصویر" خلیل‌زاد" نوشته است که این چهره منفور، در برابر کشتار غیر نظامیان توسط طالبان خاموش بود و اکنون که تعداد زیادی از افراد طالبان در بمباران‌ها کشته شده اند، نوشته است که گورهای بیشتر باعث پیشرفت مذاکرات صلح نمی شود.

"آصف آشنا" سخنگوی سابق دولت وحدت ملی افغانستان و آگاه سیاسی نیز با انتشار عکس خلیلزاد نوشته است: این گرگ سالهاست که با رمه آشناست.

"حامد علمی" مشاور سابق رئیس جمهور ی افغانستان ،خواستار کمپین وسیع برای برکناری "خلیل زاد" شده و از مردم خواسته است که در این کمپین شرکت کنند و از آمریکا بخواهند که شخصی دیگری را نماینده خود در امور صلح افغانستان کند.

روزنامه های افغانستان نیز به نقل از واشنگتن پست نوشتند تصاویری که این روزها از افغانستان به جهان مخابره می‌ شود، نشان ‌دهنده‌ تراژدی و بیانگر فاجعه در سیاست خارجی آمریکاست.

طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار است تا پایان ماه جاری میلادی (اوت) تکمیل شود. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است نیروهای خود را قبل از ۱۱ سپتامبر که سالگرد حمله تروریستی به آمریکا است، از افغانستان خارج کند.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به تازگی اعلام کرد دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان به دلیل تصمیم "ناگهانی" آمریکا برای خروج تمام نیروهای خود از منطقه است.رئیس جمهوری افغانستان به پارلمان این کشور گفت: ما با یک وضعیت پیشبینی نشده در سه ماه گذشته مواجه بودیم. دلیل وضعیت کنونی ما این است که این تصمیم (خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان) ناگهانی گرفته شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید