براساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند پرتقال باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.

فواید و مضرات پرتقال برای سلامتی؛ از کنترل کلسترول خون تا کاهش خطر حمله قلبی

به گزارش سلام نو به نقل از شفاف، متخصصان می‌گویند پرتقال از جمله میوه‌های پرخواصی است که زیاده روی در مصرف آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

پرتقال دارای خواص بی نظیری برای سلامت بدن و  یکی از منابع غنی از ویتامین C است؛ مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. با این حال، پرتقال نیز مانند هر ماده غذایی دیگر دارای فواید و مضراتی است.

در این مطلب به فواید و مضرات مصرف پرتقال می‌پردازیم:

۱- کمک به کنترل کلسترول خون: اگر از جمله افرادی هستید که دارای سطح بالای کلسترول خون بوده و به سلامت خود اهمیت می‌دهید می‌توانید پرتقال را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف تنها چهار هفته مرکباتی مانند پرتقال می‌تواند بیش از ۱۰ درصد سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد.

۲- تسکین درد عضلانی پس از ورزش کردن: یکی از ساده‌ترین راهکارها برای تسکین درد عضلانی پس از ورزش کردن، خوردن پرتقال است. این میوه دارای سطح بالایی از ویتامین C بوده که می‌تواند به تسکین دردهای پس از ورزش کمک کند.

۳- کاهش خطر ابتلا به سرطان: پرتقال یکی از منابع غنی از سیتریک اسید است که می‌تواند از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری کند. براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است سطح بالایی از سیتریک اسید می‌تواند گسترش سلول‌های سرطانی مری را کاهش داده و به مرگ سلول‌های سرطانی کمک کند.

۴- کمک به هضم غذا: راهکار ساده برای تنظیم فرآیند هضم غذا مصرف پرتقال است. یک پرتقال معمولی معادل ۳ گرم فیبر دارد که به سهولت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می‌کند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان می‌دهد مصرف پرتقال می‌تواند به طور موثر از بروز یبوست جلوگیری کند.

۵- کاهش خطر حمله قلبی: برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی می‌توانید پرتقال را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. براساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند پرتقال باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.

۶- احتمال بروز مشکلات کبدی: یکی از عوارض جانبی مصرف پرتقال، افزایش خطر بروز مشکلات کبدی است. یک تحقیق نشان داده است افزایش مصرف فروکتوز (قند موجود در پرتقال) می‌تواند خطر بیماری‌های کبدی را افزایش دهد. دانشمندان می‌گویند مصرف بیش از ۷ پرتقال در هفته می‌تواند خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی را تا ۱۷ درصد افزایش دهد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید