در برخی موارد ابتلا به کووید در بیماری پره دیابتی منجر به ایجاد دیابت شده است.

ابتلا به کرونا در کدام افراد منجر به دیابت می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه شواهدی حاکی از اختلال در کنترل قند خون ، هیپوفیز، هیپوتالاموس و تیروئید در اثر ابتلا به کرونا وجود دارد، بر لزوم انجام مطالعات بیشتر در خصوص شناسایی مکانیزم های موثر در این زمینه تاکید کرد.

گروه تحقیقاتی علوم دارویی سنتی در غدد وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران روز گذشته(یکشنبه، ۱۷ مرداد) با برگزاری وبینار اختلالات غدد، اهمیت میکروبیوتا و مداخلات تجویز پروبیوتیک ها در کووید و پسا کووید جدیدترین یافته ها در زمینه  جنبه‌های مختلف پاندمی اخیر  مرتبط با اختلالات بیماری‌های غدد درون ریز را  به اشتراک گذاشت.

در این وبینار که با حضور علاقمندان از حوزه‌های مختلف سلامت برگزار شد، دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه با بیان اینکه نگاهی به آمار ها نشان داده‌ که حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به کووید دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت بوده اند، اظهار کرد: ابتلا به بیماری های غیرواگیر هم در ایجاد و هم تشدید علائم بیماری کرونا نقش داشته اند.

وی همچنین به عوارض ناشی از ابتلا به کووید در تشدید و حتی ظهور بیماری های غیر واگیر اشاره کرد و افزود: در برخی موارد ابتلا به کووید در بیماری پره دیابتی منجر به ایجاد دیابت شده است.

رئیس پژوهشگاه با تاکید بر کنترل درست  وضعیت متابولیکی بدن در زمان همه گیری و لزوم توجه بیماران در این زمینه  به نقش آن در بهبود پیامدهای ناشی از کووید، تصریح کرد: متاسفانه کنترل و درمان بیماریهای غیر واگیر از جمله دیابت بیماران به دلایلی همچون اشغال تخت‌های بیمارستانی، ترس افراد از ابتلا به کووید و فاصله گذاری اجتماعی در در دوران کووید با اختلالاتی مواجه بوده است.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر با اشاره به اینکه مطالعات متعددی نقش سطح مطلوب ویتامین دی در کاهش التهاب ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ و افزایش سیستم ایمنی افراد را تایید کرده اند، خاطرنشان کرد : البته در خصوص دریافت بیش از حد ویتامین دی نیز ملاحظاتی وجود دارد.

لاریجانی همچنین در خصوص نگرانی ها در ارتباط با ترومبوز ناشی از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز افزود: مطالعات بسیاری نشان دادند که امکان ترومبوز در اثر ابتلا به خود بیماری بسیار بیشتر از ترومبوز ناشی از تزریق واکسن است که این امر رفته رفته مورد توافق جهانی قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه همچنین به مطالعاتی که اخیراً در خصوص  پیش‌آگهی بالاتر کووید در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک صورت گرفته، اشاره کرده و افزود: بخشی از این میزان بالاتر ابتلا  قابل انتساب به میزان بالای نرخ چاقی در این افراد است اما موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر کرونا در مردان عموما بیشتر از زنان است.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، این وبینار با سخنرانی اساتیدی از حوزه های مختلف علوم پزشکی در خصوص مدیریت دیابت، بیماری های غدد ومتابولیسم، اختلالات نوروهورمونال و متابولیک ، نقش میکروبیوتا در اختلالات متابولیک،  اهمیت میکروبیوتا در سپسیس و ملاحظات دارودرمانی آن، ملاحظات تجویز پروبیوتیک ها در نقص ایمنی، اهمیت میکروبیوتا و ملاحظات دارودرمانی در دوره کووید و پست کووید ادامه یافت.

دکتر محمد عبداللهی، دکتر محسن خوش نیت نیکو، دکتر نکو پناهی، دکتر مجتبی مجتهدزاده، دکتر فرهاد نجم الدین، دکتر بیتا شهرامی و دکتر عفت داوودی منفرد اساتیدی بودند که در این جلسه علمی ایراد سخن کردند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید