محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از چالش‌های دولت سیزدهم در روابط بین‌الملل است که از بعد از پیروزی انقلاب، در برخی موارد روابطی نامناسب و خدشه‌دار بوده است، از جمله در مورد آمریکا که همواره تلاش کرده تا از موضع قدرت و زور خواسته‌های خود را تحمیل کند و ما نیز در پاسخ، مقاومت کرده‌ایم.

مبنای انتخاب اعضای کابینه باید شایسته‌ سالاری باشد / امیدوارم به سمت روابط بین‌المللی همراه با حفظ منافع ملی حرکت کنیم

به گزارش سلام نو، محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی‌های کابینه دولت سیزدهم، اظهار کرد: ترکیب کابینه بستگی به این دارد که آن شعارهایی که در دوران انتخابات طرح می‌شد و مدعی تشکیل دولتی مردمی و خدمتگذاری به مردم بود تا چند اندازه محقق شود و آقای رئیسی در تعیین اعضای کابینه خود چقدر به غیرجناحی‌بودن و توجه به تخصص افراد پایبندی داشته باشد.

وی یادآور شد: اصل مهمی که همواره در آستانه آغاز کار دولت‌ها مطرح می‌شود این است که مبنای انتخاب افراد باید شایسته‌سالاری باشد و در تعیین وزرا جناحی عمل نشود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری سیزدهم در زمان انتخابات و تحلیف، تصریح کرد: اگر به آن حرف‌ها به درستی عمل شود، مبنای انتخاب اعضای کابینه باید شایسته‌ سالاری باشد و این یعنی از همه نیروهای توانمند جناح‌های مختلف سیاسی و نیز متخصصانی که سابقه دانشگاهی دارند و در کار خود کارشناس هستند، استفاده شود.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مهمترین چالش‌های پیش‌روی دولت سیزدهم، گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها اقتصاد است که بر سایر موارد اولویت دارد. تورم، نقدینگی و بیکاری در جامعه بالا است و اگر مدیریت اقتصادی و برنامه درستی برای آن وجود داشته باشد باید همانطور که آقای رئیسی در شعارهای انتخاباتی خود وعده داده بود، ایجاد اشتغال کند، مسکن بسازد و ارزش پول ملی را بالا برد که امیدواریم دولت سیزدهم به این موارد پایبند باشد.

وی تأکید کرد: دومین چالش دولت سیزدهم در روابط بین‌الملل است که از بعد از پیروزی انقلاب، در برخی موارد روابطی نامناسب و خدشه‌دار بوده است، از جمله در مورد آمریکا که همواره تلاش کرده تا از موضع قدرت و زور خواسته‌های خود را تحمیل کنند و ما نیز در پاسخ، مقاومت کرده‌ایم.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری تحریم‌های دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران، گفت: ترامپ هم زیان‌های زیادی با تحریم‌های بی‌سابقه و خروج از برجام به کشور ما وارد کرد، هرچند که برخی در داخل می‌گفتند که این‌ها کاغذپاره است و تاثیری ندارد، اما می‌دانیم که تأثیر خود را گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم باید حل مشکلات بین‌المللی باشد، اظهار کرد: ما تجربه جنگ هشت‌ساله را داریم که اکثر کشورهای دنیا و حتی همسایه در آن طرفدار صدام بودند اما بعد از آن که جنگ تمام شد، سیاست تنش‌زدایی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی مورد توجه قرار گرفت که موفق بود و حتی برخی کشورهای همسایه که در جنگ، طرفدار صدام بودند با ایران رابطه اقتصادی برقرار کردند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه آن تجربه در برابر ماست و باید به آن توجه کنیم، اظهار کرد: امیدوارم با تنش‌زدایی و به سمت روابط بین‌المللی همراه با احترام متقابل و حفظ منافع ملی حرکت کنیم، چرا که در صورت تحقق رونق تولید ملی ما بیشتر از پیش به بازار مصرف بین‌المللی، از جمله کشورهای همسایه نیاز داریم و توان بازار داخل هم به این اندازه نیست که همه تولیدات را خریداری کند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سایر مسائلی که در دولت سیزدهم باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: همچنین مسائل اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق و فروپاشی خانواده‌ها را هم شاهدیم که ریشه آنها نیز اقتصادی است و اگر وضعیت اقتصادیشان خانواده‌ها مناسب بود به درون چنین مشکلاتی نمی‌افتادند.

وی در پایان با اشاره به برخی تنش‌ها در مرزهای آبی ایران در روزهای اخیر، اظهار کرد: آثار این بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها منجر به تغییرات در اوضاع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ما هم می‌شود. مردم ما به آرامش نیاز دارند و از طریق رسیدن به شرایط آرام و بدون تنش است که می‌توان به مشکلات کشور فکر و برای حل آنها چاره‌اندیشی کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید