۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 55277432

کنتاکتور یک وسیله کنترل الکترومکانیکی است که برای قطع یا ایجاد جریان بین بار و منبع تغذیه استفاده می‌شود. کنتاکتور وسیله‌ای است که در آن با استفاده از خاصیت الکترومغناطیس تعدادی کنتاکت به یکدیگر وصل یا از یکدیگر جدا می‌شوند.

بهترین مارک کنتاکتور چیست؟

از این خاصیت جهت قطع و وصل و یا تغییر اتصال مدار استفاده می‌شود. هر کنتاکتور معمولاً دارای سه کنتاکت اصلی برای مدار است. در ادامه ضمن توضیح قسمت‌های مختلف یک کنتاکتور به بررسی نحوه عملکرد آن و همچنین برندهای معتبری که در ایران وجود دارند و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم:

مجموعه الکتروپاور مرکز تأمین و توزیع تجهیزات تخصصی در زمینه اتوماسیون و برق صنعتی در حوزه‌های پتروشیمی، پروژه‌های نفت و گاز و پروژه‌های عمرانی در سراسر کشور است. ارائه مشاوره پیش از خرید، انعطاف در نحوه‌ی تسویه، تحویل کالا در سریع‌ترین زمان و پشتیبانی فنی پس از خرید کالا از هدف‌های این مجموعه است تا باعث شود شما با خیالی آسوده‌تر خریدی مطمئن داشته باشید.

قسمت‌های اصلی یک کنتاکتور

یک کنتاکتور دارای سه قسمت اصلی است.

  1.  سیم‌پیچ یا الکترومغناطیس
  2.  محفظه یا قاب
  3.  کنتاکت‌ها

عملکرد کنتاکتور به چه صورت است؟

هنگامی‌که یک میدان الکترومغناطیسی تولید می‌شود، آرماتور نیرو را تجربه می‌کند و به سمت کنتاکت ثابت می‌کشد. نیروی تولیدشده توسط سیم‌پیچ بیشتر از نیروی فنر است. تا زمانی که سیم‌پیچ از انرژی خارج نشود، هر دو کنتاکت در این وضعیت باقی می‌مانند. هنگامی‌که سیم‌پیچ از انرژی خارج می‌شود، نیروی الکترومغناطیسی صفر می‌شود و آرماتور در اثر نیروی فنر عقب می‌رود و به حالت عادی (وضعیت خاموش) برمی‌گردد کنتاکتورها برای عملکرد سریع ON-OFF طراحی‌شده‌اند. ورودی سیم‌پیچ کنتاکتور ممکن است AC یا DC باشد و یا در بعضی موارد از سیم‌پیچ جهانی به‌عنوان سیم‌پیچ الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. سیم‌پیچ‌های جهانی با هر دو AC و DC کار می‌کنند. مقدار کمی اتلاف برق در کنتاکت‌ها اتفاق می‌افتد و برای کاهش این افت از مدار صرفه‌جویی استفاده می‌شود.

هنگام ایجاد و شکستن کنتاکت‌ها، یک قوس بین کنتاکت‌ها تولید می‌شود. این قوس ممکن است باعث افزایش عمر کنتاکتور شود زیرا باعث افزایش دمای کنتاکت‌ها می‌شود. به دلیل قوس، گازهای مضر مانند مونواکسید تولید می‌شوند. ازاین‌رو، روش‌های مختلفی برای کنترل و خاموش شدن قوس‌ها استفاده می‌شود. کنتاکتورها بر اساس جریان و ولتاژ بار، دامنه کنترل ولتاژ و کاربرد بر اساس طبقه‌بندی استفاده، انتخاب می‌شوند. اگر می‌خواهید اتصال کنتاکت باز یا بسته باشد، می‌توانید آن را با کمک اهم‌متر بررسی کنید. اهم‌متر را بین کنتاکت‌های ورودی و خروجی وصل کنید، اگر اهم‌متر عدد نامحدودی نشان می‌دهد، کنتاکت‌ها باز هستند و اگر اهم‌متر عدد صفر را نشان می‌دهد کنتاکتور بسته است.

5 برند معتبر کنتاکتور در بازار برق ایران

کنتاکتور اشنایدر

کنتاکتور اشنایدر به‌عنوان یکی از معتبرترین و بهترین مارک کنتاکتور موجود در بازار ایران است و انواع مختلفی از آن در بازار موجود است. به‌طورکلی طول عمر یک کنتاکتور به تعداد دفعات قطع و وصل آن بستگی دارد که این کلید پس‌ازاین تعداد قطع و وصل، به علت فرسودگی یا سائیدگی دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود. کیفیت و کارایی بالا، قیمت مناسب ازجمله دلایل برتر بودن برند اشنایدر نسبت به سایر رقبا است.

انواع کنتاکتور در بازار

کنتاکتور هیوندا

هیوندا ازجمله کنتاکتورهای مرغوبی است که در شرکت هیوندای کشور کره جنوبی ساخته‌شده و دارای طراحی مدولاری است. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که کنتاکتور هیوندای را از دیگر برندها متمایز می‌کند، ساختار بسیار ایمن، طراحی بهینه و سهولت در نصب آن‌ها است. کنتاکتورهای هیوندای اغلب برای ارائه کنترل مرکزی تأسیسات بزرگ روشنایی، مانند ساختمان اداری یا ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شوند. کنتاکتورهای هیوندایی به دلیل طراحی مدولار به‌راحتی قابل‌نصب و تعمیر هستند. یکی دیگر از محصولات این شرکت کلیدهای مینیاتوری هیوندا است که در مدار با جریان پایین و یا در تابلوهای روشنایی و تابلوهای توزیع با توان کم و یا جهت حفاظت مدارات کنترل و فرمان تجهیزات و تأسیسات برقی استفاده می‌شود و در صورت به وجود آمدن اشکالی در مدار به‌طور خودکار مدار را قطع می‌کند و درنتیجه از وسایل و سیم‌کشی محافظت می‌کند.

کلید اتوماتیک هیوندا نیز یکی از محصولاتی است که در شرکت کره‌ای هیوندا الکتریک تولید و عرضه می‌شود. هیوندا مجموعه‌ای از کارخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط به آن است که تجهیزاتی مانند کنتاکتور، کلید مینیاتوری، بی متال، کلید حرارتی، کلید اتوماتیک و سایر تجهیزات مرتبط با برق صنعتی را به بازار جهانی عرضه می‌دارد. اگرچه بیشتر مردم هیوندا را به‌عنوان یک برند اتومبیل می‌شناسند، اما هیوندا در بین فعالان حوزه برق نیز به‌عنوان یک برند باکیفیت و شناخته‌شده از رقبایی مانند اشنایدر و لگراند پیشی گرفته است. هیوندا با شروع قوی و جدید در بخش سیستم‌های الکتریکی صنایع سنگین، شروع به تولید محصولات باکیفیت بالا و خدمات‌دهی بسیار خوب به مشتریان، کار خود را آغاز کرد.

کنتاکتور زیمنس

کنتاکتورهای شرکت زیمنس یکی از مرغوب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین کنتاکتورهای موجود در بازار هستند. کنتاکتورهای زیمنس با عملکردی مطمئن و با بالاترین کیفیت ممکن در سراسر دنیا در حجم وسیعی از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرند. کنتاکتور زیمنس برای استفاده در هر شرایط آب و هوایی مناسب هستند. یکی از مزیت‌های کنتاکتور زیمنس، انعطاف‌پذیری بسیار بالای آن است، تمامی ‌تجهیزات جانبی کنتاکتورها برای تمامی‌ مدل‌ها قابل‌استفاده است.

کنتاکتور ال اس LS

کنتاکتورهای سری متاسل (metasol) برند ال اس (LS) ساخت کشور کره است. این کنتاکتورها در آمپرهای ۶ تا ۸۰۰ آمپر ساخته می‌شوند. کنتاکتورهای سری متاسل (metasol) از ۶ آمپر تا ۸۰۰ آمپر ساخته می‌شوند. از مزایای کنتاکتورهای برند LS نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عملکرد بالا
  • قابلیت اطمینان در سیستم: هماهنگی نوع دوم
  • سیستم کامل با دستگاه‌های جانبی
  • بدون ارائه قوس از طریق ساختار مهروموم‌شده
  • راحتی کاربر
  • ارتباط با DIN rail از طریق یک لمس
  • سیم‌پیچی آسان با آداپتور، ست سیم معکوس

بهترین کنتاکتور ایرانی

کنتاکتور ایرانی پارس فانال

این محصولات ساخت ایران و تحت لیسانس شرکت فانال آلمان و با فنّاوری و کیفیت فانال آلمان و مطابق با استاندارد IEC ۶۰۹۴۷ است. شرکت پارس فانال یکی از شرکت‌های داخلی در زمینه تولید تجهیزات الکتریکی و برق صنعتی است که توانسته است با ارائه محصولاتی باکیفیت و قابل‌قبول، اعتماد مشتریان داخلی را به خود جلب نماید. کنتاکتور پارس فانال دارای کیفیت و عملکرد مناسبی است و در مقایسه با کنتاکتورهای خارجی از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

ارائه مشاوره پیش از خرید، انعطاف در نحوه‌ی تسویه، تحویل کالا در سریع‌ترین زمان و پشتیبانی فنی پس از خرید کالا از هدف‌های این مجموعه است تا باعث شود شما با خیالی آسوده‌تر خریدی مطمئن داشته باشید. مجموعه الکتروپاور مرکز تأمین و توزیع تجهیزات تخصصی در زمینه اتوماسیون و برق صنعتی در حوزه‌های پتروشیمی، پروژه‌های نفت و گاز و پروژه‌های عمرانی در سراسر کشور است. کلیه تجهیزات این مجموعه با ضمانت اصالت کالا و با مناسب‌ترین قیمت در اختیار شما عزیزان عرضه می‌گردد. این مجموعه عامل فروش برندهای هیوندا ، LS ،چانت ،سکومک ،تلرگان ،امرن ،فونیکس کنتاکت و پارس فانال است. از مهم‌ترین محصولات این مجموعه می‌توان به PLC، HMI، درایوهای کنترل دور موتور ،کلیدهای اتوماتیک ،کنتاکتور ،کلیدهای محافظ جان ،فیوزهای مینیاتوری ،انواع سنسور ،منابع تغذیه ،کلیدهای برق شهر و ژنراتور ،ترمینال ،انواع رله ،کنترلرهای دما و انکدر اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید